Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg satt og funderte litt her nå, og ble plutselig lit nysgjerrig på om en m50b20 passer sammen med girkasse, mellomakslin og diff fra en 316 compact...

Og om det er noen som har bygd om en 316 compact til 320 og fått det godkjent ;)

Skrevet

Joda har kikket på dem :D

Men tror ikke jeg skal dra det så langt enda.

Men detvar det med hva som må skiftes for å få det til å funke da.

Regner med at ledningsnett og instrument må byttes i hvertfall.

Bremser og understell vet jeg jo må byttes for godkjenning.

Ble mye skriblerier her nå, men vil det funke å bytte motor, ledningsnett og instrument?

Skrevet

Compact kom jo som 323ti og, så det burde være enkel skruing. Alt av deler er jo å få tak i :)

Skrevet

Alt av deler er å få tak i men noen deler er et helvete å få tak i til en fornuftig pris. (les: brukt)

Må jo i hvertfall bytte hele bakstillingen, bremser forann, fjærer og kanskje noen stag (for godkjenning)

Så motor, ledningsnett, instrument og kanskje kasse, mellomaksling, diff, drivakslinger(?). Skulle jeg handla alt det der på GS så hadde jeg vel måttet selge bilen for å få råd, og da hadde liksom poenget forsvunnet ;)

Og før det ramler inn noen kommentarer her om motorstørelser og sånn så vet jeg at det sikkert ville vært en letter operasjon å sette inn en M42/-44, men M50B20 er jo så grei å få tak i. Også var det jo lyden da :D Føler også "alle" har en M50 liggende i en garasje eller låve :)

Skrevet

Det eneste som blir "vanskelig" å få tak i, er nok de type deler som kun kan taes fra en compact:

- Bakstilling (318ti/323ti) Z3 KAN brukes, men man øker sporvidden med ca. 5 cm. (betyr at man må han en felg med høyere ET.

- Mellomaksling

- instrument, kan bruke det du har, men turteller vil vise alt for høyt turtall.

Alt fra torpedoveggen og fram er lik E36 sedan, og resten er kun compact.

Skrevet

Hoem: Takk for tilbud, men skal jeg først ha en b20 så kjøper jeg nok en komplett fra mer hjemlige trakter ;)

haavard: Var det jeg også tenkte. Er det som irriterer meg med compact.

Men vil det by på problemer i forbindelse med godkjenning hos BT om man bruker en z3 bakstilling? Så lenge felgene har høyere ET?

Grunnen til at jeg tenkte B20 er vel at jeg egentlig har gått lenge å sikla på m42/-44. Og b20 har ca samme effekt men er mye lettere å få tak i til en god pris, siden veldig mange har dem liggende.

M42/44 har 140hk forresten ;)

Skrevet

Aner ikke om det vil by på problemer, jeg bare gjør deg oppmerksom på det, men siden du skal godkjenne den, så vil jeg tro at det er enklere å bruke fra compact.

Skrevet

Vil nok også tro at det er lettere å bruke fra compact, men bakstillinger til compact med skivebremser er tydligvis ikke hverdagskost. Z3 ble vel ikke levert med tromler sånn jeg har forstått det.

Dette er ikke noe jeg har bestemt at skal gjøres. Bare sjekker muligheter og legger opp regnestykket ;) men om jeg bygger om så skal det godkjennes...

Skrevet

skulle jeg godkjent et sånt bygg hadde jeg værtfall tatt en b25 kommer sikkert til og koste en del uansett og di pengene du må gi ekstra for en b25 får du igjen når du selger

Skrevet

gnmfr: Joda, ser den. Men tenkte BT kanskje var litt greiere på godkjenning av b20 ;)

Superbeetle: Det kan gå, men det var den 4-bolts problematikken da :?

  • 3 months later...
Skrevet

Bruk bakstilling fra e30 m3 :P

Hvordan går det med planene? Snakket noe med BT? Har og en 3g16i jeg har lyst og bygge om med m50 motor men vill og vite at det kan godkjennes før jeg setter igang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...