sladjan Skrevet Juli 10, 2009 Skrevet Juli 10, 2009 Hei hei, er vell på tida jeg skifter olje på bilen min. Hva olje er best på min motor? Har sett at folk fyller 10-60w castrol olje? men syns den er litt dyr. Har også hørt at 5-40w er bedre på min motor? også fra castroll? Det ble brukt helsyntetisk 5-40w på bilen før. Jeg vil ikke fylle biltema olje, bare så det er sagt. Castrol ska i, men hva er forskjellen på 5-40 og 10-60?
helgeb Skrevet Juli 10, 2009 Skrevet Juli 10, 2009 så lenge du ikke kjører hardt på bane ville jeg gått for en fullsyntetisk 5w40 olje,
sladjan Skrevet Juli 10, 2009 Forfatter Skrevet Juli 10, 2009 KJører ikke hardt nei. Aldri kjørt på bane heller. Men hva er forskjellen på disse 2 egentli? er 5-40 tjukkere eller?
helgeb Skrevet Juli 10, 2009 Skrevet Juli 10, 2009 10w60 er tykkere og har mye bedre egenskaper ved høyere oljetemp, men denne vil ikke ha like gode kaldstart egenskaper på kalde vinterdager som 5w40 har
sladjan Skrevet Juli 10, 2009 Forfatter Skrevet Juli 10, 2009 10w60 er tykkere og har mye bedre egenskaper ved høyere oljetemp, men denne vil ikke ha like gode kaldstart egenskaper på kalde vinterdager som 5w40 har Takk for rask svar. Blir nokk 5-40 hvis jeg ikke får tak i 10-60 med en god rabatt pris gjennom en kompis. har ikke hatt problemer å starte bilen i år, men den sto jo i garasja også. Men har hatt den ute på jobb osv. uten noen problemer.
Nytern Skrevet Juli 11, 2009 Skrevet Juli 11, 2009 Heihei! 10w-60 vil ikke gi deg problemer med å få start på motoren på kalde dager. Problemet er at den er tykkere og dermed tregere å få i omløp. Dermed vil du spesielt på kalde dager da oljen er ekstra tykk slite litt mer på motor v/oppstart. Tikktikktikk! Kjører Castrols 5w-40 på brakka mi. 10w-60 er igrunn mest for biler som blir belastet hardt over lengre tid da den har bedre smøreegenskaper ved høy temp. Rekorden min er oppstart uten varmer i -42 med 15w-40 olje på en gammel Mazda 929. Makan til fantastisk bil, den slutta ikke å rakle før jeg hadde kjørt den et kvarter stakkar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå