Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kjenner til følgende feil:

Skulle akkurat kjøre en testtur i sted med min mor sin E39 523i som jeg holder på å fikse til EU, men den har stått en stund med tomt batteri.

Den startet fint og gikk fint helt til jeg kom ned i utkjørselen og skulle gi gass, da begynte den bare å fuske og klarte ikke å få opp turtallet. Fikk hostet den opp igjen til huset og tatt en diagnose som sier:

12 Throttle-valve potentiometer

Open or short circuit at the throttle-valve potentiometer.

Verify - the throttle-valve potentiometer and cables.

- mechanical problems (connection to throttle, etc. ........)

I tillegg får jeg følgende feilmeldinger på ABS / ASC / DSC som jeg renger med er en følgefeil:

57 Throttle-valve signal from the DME faulty

40 Gas-valve: Potentiometer Error

Noen som vet noe mer spesifikt om denne feilen?

Er det noe annet som kan forårsake dette enn det som diagnosen antyder? Litt usikker på akkurat hvor det sitter siden det etter det jeg kan se kommer feilmelding fra spjeldet til antispinn og gasspjeldet?

Min logikk heller mot at det må være kontakten til gasspjeldet, men føler meg særdeles lite sikker på dette.

Har prøvd å sjekke at kontakter sitter skikkelig, og koble fra akutelle kontakter, da har den enten gått like dårlig eller stoppet.

Etter noen forsøk har den uansett blitt så ille nå at den går over til å bare å på et betydelig redusert antall sylindre (høres ut som en gammel tresnekke) og stoppet en del ganger på egenhånd.

Skrevet

Og hvor sitter dette, i kontakten oppå spjeldet?

Har prøvd å koble fra dette, på både denne bilen og vår E39, og vår går fint uten mens min mor sin går like dårlig..

Skrevet

Har nå byttelånt det som måtte være gasspjeldpotensiometer og fått bilen til å slutte å generere feilmeldinger, samt resatt minnet til motorstyring, men bilen vil fortsatt ikke starte..

Gode forslag noen?

Skrevet

Har glemt å oppdatere her for ettertiden, men løsningen i tillegg til potensiometeret var 5 liter bensin, selv om tankmåleren viste at det skulle være litt igjen.

Glad jeg prøvde det likevel før jeg demonterte hele bilen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...