Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
stolpen virket på samme måte når de viste den på discovery channel. løsnet ikke i bunn der heller

Nei, men også der sa produsenten at stolpen faktisk skulle ha løsna frå underlaget...ser ut som om dette kan vere eit problem...

Men uansett mykje bedre enn ei tjukk stålrøyr!

Skrevet

ok. det fikk ikke jeg med meg. han frivillige sjåføren ble hvertfal ikke skadet. men syns det virket som den skulle brette seg ned sånn jeg.

prøver å finne det film klippet på nett uten hell. noen som vet hvor det kan finnes?

Skrevet
Den stolpen der er feilmontert... Boltene i bunnen SKAL gi etter, slik at stolpen ryker. Sånn som den er nå er den livsfarlig, hadde en cab truffet stolpen ville den ha brettet seg ned i cupeen og truffet sjåføren/passasjerene i hodet.!

men er vel ikke bra at den gir etter heller. Blir jo enda farligere når bil + skilt fortsetter mot møtende biler?

Skrevet

Forøvrig har Vegvesenet for tida en aksjon gående, for å bytte ut nettopp stålrøra med slike nye skiltmaster.

Det tar tid, men de jobber seg sakte oppover.

Skrevet
stolpen virket på samme måte når de viste den på discovery channel. løsnet ikke i bunn der heller

Nei, men også der sa produsenten at stolpen faktisk skulle ha løsna frå underlaget...ser ut som om dette kan vere eit problem...

Men uansett mykje bedre enn ei tjukk stålrøyr!

Sa virkelig produsenten det? Snodig. På gamletypene av skiltstolper er det riktignok ofte slik at stolpene (og også lyktestolper) skal løsne fra underlaget. Men denne typen skal kollapse på den måten som har hendt i dette tilfellet. Dette for:

- mykere oppbremsing av bilen som krasjer

- hindre skilt som flyr rundt og dermed kan skade f.eks fotgjengere, eller hindre overhengende skiltanlegg (som i dette tilfellet) å ramle ned i veibana for potensielt å skade mer eller mindre uskyldige biler

Men det er mulig de har endret til bolter som slipper taket de senere par årene etter jeg var hos produsenten i Ørsta

Skrevet

det jeg så på discovery var samnenligning av ny og gammel stolpe. kjørte en bil i gammel stolpe med fjernstyring eller no sånn. og i nye stolpen kjørte daglig leder av de som produserer stolpene bare for å demonstrere at de er trygge. nye lysstolpen kolapset helt. blien traff stolpen og den la seg ned over taket på bilen. og bremset bilen ned helt til den hadde kjørt over hele lengden av stolpen og brettet den ut under bilen igjen. bilen var kjørbar etterpå.

Skrevet

Sakset fra SINTEF:

Det nye mastekonseptet har greid å forene to motstridende krav: Mens en mast langs veibanen skal tåle store krefter i vær og vind uten å knekke, ønsker trafikkmyndighetene at masten skal kunne gi etter ved kollisjoner for å unngå personskader.

Dette har Euromast klart ved «smart» montasje av enkle deler nederst i mastefoten.

– Masta «vet» rett og slett om den blir truffet av bil eller om den blir belastet på annet vis, sier Ilstad. – Gjennom å ta for oss de ulike fasene i en kollisjon, og designe delene, har vi fått kontroll på last og deformasjon i hver fase.

I første omgang vil master i laveste klasse (NE) bli produsert. Dette er master som – ved en kollisjon – vil kuttes kontrollert slik at bilen fortsetter videre i kjøre­retningen. Master med høyest energi-absorbering (HE) er neste utviklings­trinn, og vil være i produksjon fra neste år.

Skrevet

dette er skiltmaster og ikke produsert i Ørsta. alle lysmaster dere ser rundt om på veiene derimot er produsert her(Ørsta) iallefall 90% av de. fleste som blir solgt er også av type med avskjæringsledd som er designet for å gi etter og "vippe" masten av fundamentet ved kollisjon. mange lure patenter ute å går her. også vidt jeg vet er de her mastene(stolper) laget av aluminium.

Skrevet
dette er skiltmaster og ikke produsert i Ørsta. alle lysmaster dere ser rundt om på veiene derimot er produsert her(Ørsta) iallefall 90% av de. fleste som blir solgt er også av type med avskjæringsledd som er designet for å gi etter og "vippe" masten av fundamentet ved kollisjon. mange lure patenter ute å går her. også vidt jeg vet er de her mastene(stolper) laget av aluminium.

Ja, stemmer når jeg tenker meg mer om. Var på en liten omvisning på fabrikken der for noen år siden. Husker praten gikk om både skiltmaster og lyktestolper og hvordan disse skulle opptre i ulykker. Ørsta produserte lyktestolpene som skulle gå av fundamentet i kræsj, mens en annen produsent utviklet skiltmaster i gitter-form som skulle forme seg etter bilen og på den måten absorbere kræsjet.

Skrevet
Den stolpen der er feilmontert... Boltene i bunnen SKAL gi etter, slik at stolpen ryker. Sånn som den er nå er den livsfarlig, hadde en cab truffet stolpen ville den ha brettet seg ned i cupeen og truffet sjåføren/passasjerene i hodet.!

Ser ikke ut som den har truffet hverken tak eller frontrute her iallefall..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...