hylle Skrevet September 16, 2009 Forfatter Skrevet September 16, 2009 Jeg skal ha z3 tannstang jeg å! Får se hvordan det blir med servo nå idag, bestemmer meg iløpet av kvelden i verkstedet. Har alt liggende om jeg vil koble opp.., mulig det blir servo allikevel..
gkw89 Skrevet September 16, 2009 Skrevet September 16, 2009 blir bra det, hva er rundene på den egentlig?
HenrikE30+ Skrevet September 16, 2009 Skrevet September 16, 2009 Hvis du skal bytte til kortere utveksling så er det i alle fall å anbefale servo!!! Det er en god grunn til at de gamle E30ene uten servo hadde over 4 runder lock-to-lock.
hylle Skrevet September 16, 2009 Forfatter Skrevet September 16, 2009 Heheh, Satser på 2.65 diff, OM jeg får tak i den 2,93 er også veldig aktuelt, Har uansett god tid på å skaffe ny diff med riktig utveksling.,
oddis Skrevet September 16, 2009 Skrevet September 16, 2009 Jeg tror Henrik snakker om utveksling på tannstanga di Og at kort tannstang, uten servo - er tungt..
hylle Skrevet September 16, 2009 Forfatter Skrevet September 16, 2009 Hehe, da er jeg mere med. Trodde det plutselig var snakk om bakaksel utv her. Hvilken tannstang bruker du på din henrik? alt fra e36 og z3 er bolt on såvidt jeg har forstått det riktig?
HenrikE30+ Skrevet September 17, 2009 Skrevet September 17, 2009 Neida, det var det ikke Jeg bruker en tannstang som jeg kjøpte fra Zionsville i USA. Den korteste de hadde den gangen var vel 2.7 runder (fra Z3?), men jeg overtalte de til å lage en med 2.4 runder til meg. Kort og fin, men som vanlig (på alle BMWer) er den noe sløv rundt senter (skulle gjerne hatt elektrisk respons over hele linjen jeg ). Og ja, alt fra E36 (og Z3) er bolt-on. Du må bare ha 2 stk. 10mm spacere mellom tannstang og travers. Hvis du trenger ideer eller evt. noen å kaste ball med ang. prosjektet ditt så er det bare å stikke innom verkstedet mitt og ta en kikk på min "M"356i! Holder til i Sandvika-området. Er du i Oslo-området? Henrik Hehe, da er jeg mere med. Trodde det plutselig var snakk om bakaksel utv her.Hvilken tannstang bruker du på din henrik? alt fra e36 og z3 er bolt on såvidt jeg har forstått det riktig?
Trond.S Skrevet September 17, 2009 Skrevet September 17, 2009 Heheh, Satser på 2.65 diff, OM jeg får tak i den 2,93 er også veldig aktuelt, Har uansett god tid på å skaffe ny diff med riktig utveksling., Hvorfor så utrolig seig diff? Med 6-trinnskasse måtte det vel vært bedre med 3,46 eller 3,64? Hilsen Trond
hylle Skrevet September 17, 2009 Forfatter Skrevet September 17, 2009 HenrikE30 : Flytter til oslo om 12 dager ca,. Jeg kommer gjerne bort og ser på prosjektet, har mye og lære! Du hører fra meg. Trond.s: Jeg er redd for og bare spinne bort de lave girene, Med tung utveksling tror jeg ikke det vil bli særlig problem, Også et stort poeng for meg å kunne kjøre langt ut på girene,. Men nå heller det mer imot 3.15, Jeg hadde dette på 740en og det fungerte optimalt!
Trond.S Skrevet September 17, 2009 Skrevet September 17, 2009 Nå har ikke jeg hatt gleden av å kjøre noe M62-motorisert noen gang, men den er sikkert momentsterk og fin. Jeg bruke 3,15 på slutten på min E30 med S50 og den var ikke noe for lett. 3,46 som jeg hadde til å begynne med var den som passa best egentlig. Nå mangler jo S50 endel moment på bunn i forhold til V8'ern men var aldri snakk om at det ville dra seg løs på tørt føre rett fram. Med 1:1 på 5 gir var det greit å ikke gå noe kortere for langturer
HenrikE30+ Skrevet September 22, 2009 Skrevet September 22, 2009 Hylle! Du er hjertelig velkommen! Her har du telefonnummeret mitt: 928 99 650 Ang. utveksling på diffen: En S50 motor er jo, som nevnt, mye svakere på bunnen og har et jevnt over svakere moment enn de større motorene. På min E30 med S70B56 (V12 5.6l 380HK og 560Nm org) har jeg 3.64 utv. Dette er altfor lett! Jeg vil ha en vesentlig tyngre utveksling slik at jeg kan dra nytte av det voldsomme momentet. I dag bruker jeg ikke 1. gir i det hele tatt (det spinner bare). 2. gir går til ca. 80km/t. 0-100km/t er målt til ca. 4.5 sek. Da starter jeg i 2. gir! Motoren min er såpass sterk at den uten problemer klarer å dra en lett E30 med ekstremt tung utveksling. I en org. 850CSI sitter det en 2.93 diff. Den bilen veier minst 1870kg og har fortsatt 0-100km/t på 6 sekunder. At jeg kan gå ned til noe rundt 3.00 i diffen og fortsatt holde meg på ekstreme akselerasjonstider er jeg overbevist om. Toppfarten på min bil er 258km/t. Akkurat det er nok ikke bare teoretisk...
HenrikE30+ Skrevet September 22, 2009 Skrevet September 22, 2009 En ting til! For å tegne et bilde av hvor mye moment det er i disse motorene så kan jeg opplyse om at jeg kan STARTE i 4. gir og fortsatt ha 0-100km/t på rundt 9,5sek. Det går også an å starte i 6. gir, men da er det litt mer slitasje på clutch...
kjellke Skrevet September 22, 2009 Skrevet September 22, 2009 Er 320i motoren, girkassen og ledningsnettet solgt?? Om ikke er jeg muligens interessert. Mye hester får du ut av den, og er den mulig og trimme på en enkel måte? (Tenkte ikke turbo)
hylle Skrevet September 23, 2009 Forfatter Skrevet September 23, 2009 Hylle! Du er hjertelig velkommen!Her har du telefonnummeret mitt: 928 99 650 Ang. utveksling på diffen: En S50 motor er jo, som nevnt, mye svakere på bunnen og har et jevnt over svakere moment enn de større motorene. På min E30 med S70B56 (V12 5.6l 380HK og 560Nm org) har jeg 3.64 utv. Dette er altfor lett! Jeg vil ha en vesentlig tyngre utveksling slik at jeg kan dra nytte av det voldsomme momentet. I dag bruker jeg ikke 1. gir i det hele tatt (det spinner bare). 2. gir går til ca. 80km/t. 0-100km/t er målt til ca. 4.5 sek. Da starter jeg i 2. gir! Motoren min er såpass sterk at den uten problemer klarer å dra en lett E30 med ekstremt tung utveksling. I en org. 850CSI sitter det en 2.93 diff. Den bilen veier minst 1870kg og har fortsatt 0-100km/t på 6 sekunder. At jeg kan gå ned til noe rundt 3.00 i diffen og fortsatt holde meg på ekstreme akselerasjonstider er jeg overbevist om. Toppfarten på min bil er 258km/t. Akkurat det er nok ikke bare teoretisk... Det er også slik jeg tenker., at med det momentet kan kjøre med en temmelig tung utveksling. Jeg må egentlig bare prøve meg litt frem,. Jeg hadde 3.15 på 740'en min, Var temmelig dødt med automatgir, men med en gang jeg fikk på plass 6trinns manuell føltes det som om jeg fikk 100hk" rett på hjulene, Vanvittig respons! 3.15 på den bilen som jeg veide til 1650kg, var om jeg kan si det perfekt. 1gir gikk fra 0-60 2 gir fra 60-115.. Deilig med temmelig greit drag. Ingen hjulspinn i 1 giret, kun rent drag.. skikkelig deilig. Får enda mer moment med denne m62 motoren., kommer ikke til å gå lettere enn 3.15 iallefall. Det er akkurat det med hjulspinn jeg vil luke vekk. Det er ingen driftebil jeg bygger, Men allikevel heller ingen bil jeg skal over 200km/t med., Det som er rart er at 4,4literen har like antall hk som 4.0literen(286hk)men 4,4literen har 20mer nm enn 4.literen. M62 motoren burde jo ha temmelig stort potensial da? Ser din v12'er 5,6 liter har 380hk, mot 300 i 5.0literen... Spørsmålet er jo hvordan man får ut disse hestekreftene og Nm som jeg vet er der...
SSM Skrevet September 23, 2009 Skrevet September 23, 2009 E36 eller Z3 tannstang er ikke bolt on. Man må som sakt ha spacers på oppsiden av tannstanga og i teorien korte styre leddet med 15mm. Jeg gjorde ikke dette når jeg monterte dette på min. Måtte kappe bort et lite øre på Z3 stanga for å gå klar bunnpanna samt bøye og re trekke høytrykk og retur røret på servoen. Jeg har en tråd om dette på S14.net, men bandwithen på Photobucket er gått over grensa så man får ikke sett noe til det nå. Kan sende bildene til deg på mail om du vil. Jeg kjøpte min tannstang på Ebay fra Garo Steering International, kom på $420 med frakt mener jeg. Det er uten core charge, som de tar på Zionsville. Bilen ble helt annen og mye mer feedback fra styringa selv om den orginale servo pompa blir litt liten til Z3 tannstanga. Og som HenrikE30+ snakker om over her så er ikke min noe sløv rundt senter. Det er null dødgang og bilen svarer med bare den minste bevegelse. Du går ned til 2.7 lås til lås med Z3 stanga, og i tillegg får du mer sving. Altså mindre sving radius. Det kan bli trøbbel med klaring med for breie felger eller mye dekk. Jeg har ikke no klarings problemer med 8.5x17 med 215/40-17 forran. Bjørn W.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå