Hr.smith Skrevet Juli 15, 2009 Skrevet Juli 15, 2009 Hei Vurderer å kjøpe meg en e39 stasjonsvogn, og lurer litt på hva jeg bør se etter ang typiske feil. Vil i utgangspunktet ha automatgir. Hvordan er kassene på disse bilene? Hvor mye har km stand å si på bilene? Er det noe spesielt jeg burde se etter hvis de feks har passert 200.000km? Kommer ikke på noe i farta, men spytt ut hvis dere har no nyttig info!
Lars89 Skrevet Juli 15, 2009 Skrevet Juli 15, 2009 Slenger som vanlig ut link til et kjent svensk nettsted http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E39/ Rundt 200 000km er et rimelig kritisk punkt i de fleste bilers "liv". Sensorer begynner å fuske, foringer er gjerne slitne og rusta begynner å komme hvis bilen ikke er godt vedlikeholdt. Undersøk nøye. Er nok av biler å velge mellom for tida Motor/kasse skal være bra og holder lenge med rett vedlikehold. Olja på automaten bør skiftes hvis det ikke er gjort før. Lykke til med kjøp
gjeewaytee Skrevet Juli 15, 2009 Skrevet Juli 15, 2009 E39 touring har en tendens til å få rust i nedre hjørner under bakvinduet ( handleluka )
Hr.smith Skrevet Juli 15, 2009 Forfatter Skrevet Juli 15, 2009 Takker for link! Blei litt klokere. Er egentli mest redd for girkassa, har hørt og lest at det er dyrt å reparere! Kom på et par ting til jeg lurer på: Hvordan er det å bytte til multifunksjonsratt hvis ikke bilen har det bra før. Evt bytte fra gammel type mulitiratt til nyere? Samme med skjerm/kjørekomputer. Hvordan er det å ettermontere dette? Evt bytte fra den med kassetspiller til den nyere typen?
MorthyE34 Skrevet Juli 16, 2009 Skrevet Juli 16, 2009 Sjekk kilometerstand opp mot slitasje - slitt førersete, hull i trekk? Rust og atter rust, forstilling kan trenge omfattende service og delebytte. Sjekk for tidligere skader , tidligere eiere, garantert kilometer? Hull i forsetet eller sprekker , kan tyde over 200 000 km vil jeg mene. Markedet er fullt av biler - du bør kunne finne noe bra - prut og finne ut hvordan den er kjørt og servet. hvordan ser bilen ut - sliten eller ikke? Sjekk alltid bilen i dagslys - også under. Lykke til.
MorthyE34 Skrevet Juli 16, 2009 Skrevet Juli 16, 2009 For øvrig synes jeg 520 Touring er litt sløv - og vil du har fraspark bør du kanskje se etter 523,525 eller mer...men 520 er nok kanskje mest økonomisk.
ProjectE39 Skrevet Juli 16, 2009 Skrevet Juli 16, 2009 På pre-face modellene av E39 touring var ikke bakluka galvanisert, og dermed ruster den. Problemet ble rettet opp i 2001, da fikk 5-serien helgalvanisert karosseri og dermed 12 års rustgaranti. På min var det rust på bakluka, jeg fikk pruta den nesten 10 lapper ned, og betalte 3 lapper for ny, lakkert luke. Har ikke montert den enda, men det blir! Kassene er gode, men sjekk for ulyder og "nykking" ved prøvekjøring. E39 er også veldig utsatt for vibrasjoner forårsaket av for- og eller bakstilling, men det _trenger_ ikke bli dyrt, kan være en bagatell. Husk å sjekke bilen nøye, prøvekjør den i alle hastigheter uten radioen på slik at du hører evt lyder osv.. Servicehefte er en selvfølge! =) Lykke til!
Kure Skrevet Juli 16, 2009 Skrevet Juli 16, 2009 Heisan. Siden jeg selv kjører daglig rundt i en e39 som nærmer seg 200k på telleren, så kan jeg jo komme med mine kommentarer til bilen. Rust: Sjekk bagasjeluka. Masse problemer med rust i nedre del. Sjekk nedre del / under alle dører. Girkasse: Ta deg en kjøre tur med bilen, prøv å legg merke til om giringen er jevnt og fin. Hvis ikke oljen er byttet når bilen nærmer seg 200k, så kan det oppstå diverse problemer. Motor: Diverse sensorer begynner ofte å synge på siste vers ved høy km. Dette er dog umulig å forutse. På min har jeg byttet et par veivaksel sensoerer, som gjorde at bilen alt fra stoppet, til at den brått kunn gikkk 3-5 sylindere. Jeg har også måttet bytte alt av løpe / starmme hjul som sitter i forbindelse med vifteremma. Når dissse blir slitt kommer det fort ulyder. Er vannpumpen byttet? Denne er nok moden for skifting ved 200k. Forsvinner det mye vann? Har vært noe problemer med vannlekasje i radiator / ekspansasjons tanken, og hvis dårlig vannpumpe, vil det lekke fra den også. Forstilling / bakstilling: Er bilen dårlig vedlikeholdt, blir dette fortdyrt. Ved 200k er det garantert noe som er slitt hvis ikke eieren har fikset opp etterhvert som ting har oppstått. E39 har 4 stk store foringer som fester hele bakstillingen, er ikke disse byttet på 200k, så er de nesten garantert modne for det. Jeg merket ikke at disse var dårlige på min. Pris for bytte er ca 5-7 tusen kr. Kan byttes selv, men er mye jobb og krever spesial verktøy. Kjør en tur på litt humpete vei, og lytt Generelt: Fungerer alt al elekrtonikk i bgasjaluka? Mye problemer med dårlig kontakt som oppstår i overføringen fra karoseri til luka.... sjekk visker, glassrute åpning osv... Det er heller aldri dumt å sette bilen på et verksted for å få en tilstands rapport.
Hr.smith Skrevet Juli 16, 2009 Forfatter Skrevet Juli 16, 2009 takk alle sammen for nyttig info!! Tror nok jeg evt kommer til å ta en kjøpstest hos naf før kjøp for å være på den sikre siden!
hon Skrevet Juli 20, 2009 Skrevet Juli 20, 2009 Naf-test er veldig lurt, men har opplevd å se flere feil og mangler enn det naf og merkeverksteder har gjort.... Ellers kan jeg nevne: Matte og ripete frontlykter. Sprukne innerskjermer (billige å bytte) Luftbelger bak, sjekk alder og tilstand. Kast i skiver, spes automat. Piksler i dash. Lekasje i spylervæsketanker. Regnsensor. Hadde jeg vært deg hadde jeg notert alle disse tipsene i alle innøeggene og sett grundig over bilen i tillegg til naf-test. siste advarsel: Ikke tro et sekund på en tilstandsrapport fra utsalgstedet eller et fritt verksted. Lykke til. Kjempe god kjøremaskin!
Hr.smith Skrevet Oktober 25, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 25, 2009 Hvordan er det å ettermontere kjørecomputer på disse bilene? Enten fra cd spiller til enten den "lille" eller store. Eller fra den med kassett spiller til den store?
eldeviko Skrevet November 7, 2009 Skrevet November 7, 2009 Det står nevnt i et innlegg her at E39 fikk 12 års rustgaranti fra facelift i 2001. Dette medfører ikke riktighet. 12 års rustgaranti ble innført fra januar 2004 meg bekjent.
stianosthus Skrevet November 7, 2009 Skrevet November 7, 2009 Husk å sjekke for rust ved bensinpåfyllingen (fuglebadet) der blir det alltid liggende vann som tørker sent opp og er et kjent ruststed på E39
Bonden Skrevet November 7, 2009 Skrevet November 7, 2009 Det står nevnt i et innlegg her at E39 fikk 12 års rustgaranti fra facelift i 2001. Dette medfører ikke riktighet. 12 års rustgaranti ble innført fra januar 2004 meg bekjent. 12 års rustgaranti kom nok noe før dette ,da den siste modell E39 har dette .E60 kom jo bare med 12 år rustgaranti og den dukket vel opp sept 2003 .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå