Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Som noen her sikkert har fått med seg har jeg nå endlig begynt på mitt 325 turbo prosjekt.. Snakket med biltilsynet før jeg kjøpte noe som helst og prøvde å få til dette sann d kunne bli godkjent.. Da sa di at så lenge jeg har bremser å sånt som er godkjent til di hestene jeg skal ha er ikkje dette noe problem.. Så jeg kjøpte inn et turbokitt ifra usa, har fått tak i (!!tro det eller ei!!) k-sport bremser til m3, som passer på 325en og er tuv godkjente! I sammenheng med disse bremsene ringte jeg for å høre om det var bra nåkk, eller om at jeg mådde ha orginale m3 bremser. svare jeg fikk var at dette holdt, men når jeg skulle til å si hade og takk for hjelpen spurte di om hva slags turbo jeg har. jeg la ut litt om turboen å da fikk jeg til svar: Du kan bare glemme å få dette godkjent.. for jeg må montere en turbo som har stått orginalt på en bmw, vist ikkje har ikkje di avgass målinger og dermed blir det ikkje godkjent.. spørte om det ikkje var nåkk med en avgassmåling fra et vanlig bilverksted, med det var ikkje bra nåkk.. Jeg mådde til Tyskland for å få en labriatoriums test av eksosen min..

Det jeg lurer på er om noen har noe avgass papir som jeg kan vise fram? eventuelt en orginal bmw turbo jeg kan låne/kjøpe billi for å få den godkjent for så å montere min ijen? [-o<

Skrevet

:?

Snakk om å være trangsynt da, hvorfor skulle ikke en avgassmåling fra et slikt verksted holde?

Skrevet

Det er ikke snakk om turboen men komplett turbomotor.

Du kan ikke benytte en motor som er eldre enn din egen bil da det er dårligere avgasskrav.

Du kan f.eks. få godkjent en E92 335i motor men ikke 745i turbo.

Skrevet
:?

Snakk om å være trangsynt da, hvorfor skulle ikke en avgassmåling fra et slikt verksted holde?

Fordi den ikkje måler hele spekteret av motorens arbeidsområde godt nok. Du må ta en syklus-måling ved et akkreditert laboratorium:

http://ec.europa.eu/enterprise/automoti ... rvices.htm

BT går utifra paragraf 25-2 når de snakker om avgass og ettermontering av kompressor eller turbo på en NA motor.

"§ 25-2. Avgasser - generelle krav til bil

1. Bil skal holdes i en slik forfatning at utslippet av forurensende avgasser ikke blir nevneverdig endret. Dyser, justering mv. skal til enhver tid være som foreskrevet av fabrikanten, og eventuelle forseglinger tillates bare brutt når det skjer i overensstemmelse med fabrikantens retningslinjer.

2. Det er forbudt å montere utstyr som øker utslippet av forurensede avgasser med mindre det fremlegges dokumentasjon for at bilen tilfredsstiller de krav som ble lagt til grunn da den ble registrert første gang i Norge og utstyret er godkjent av Vegdirektoratet."

Skrevet

ja, biltilsynet er trangsynte og jævlige.. håper di får svineinfluensa hele jengen.. om jeg bruker turboen jeg har kjøpt inn eller en orginal bmw turbo har da lite eller ingen innvirkning på avgassene? Det er da vell oppsettet med dyser og slikt som bestemmer avgassen? eller tar jeg helt feil?:s

Skrevet

motoren din er aldri levert med turbo og avgassene vil derfor endres.

det samme fikk jeg beskjed om, men da var det datasprut som var problemet. måtte kjøre med orginalsprut for at det skulle bli godkjent

Skrevet

nei jeg har jo ikkje datasprut eller noe, har større dyser, og redusert tenning.. dette sa di ingen ting om.. for å få det godkjent måtte jeg endten få tak i avgass papirer, eller sette på en turbo som hadde stått på en bmw:S

Skrevet

jaja, blir vertfall å kjøre uten godkjent bil ser jeg.. så heller knivstikke å drepe den stakkars karen som er ute å har teknisk kontroll.. hater biltilsynet.. at di ikkje kan vær LITT behjelplig med at folk kjører lovlige biler!!

Skrevet

Hehe, biltilsynet blir vel nesten som regjeringen. Alle klager på jobben de gjør men de for forsatt forsette å bestemme å gjøre som de vil fordi vi rett å slett bare tar imot.

Må nok en fransk revolusjon til ;)

BTW, noen som har en ca pris på en avgass måling? E36Cab1, du har vel vært borti dette.

Skrevet

Nei har ikkje pris på en slik måling,kun hørt rykter som varierer fra 20-50000,-

Har vært borti dette,og holder fortsatt på.

Og det mest tragiske av alt dette er som nevnt denne syklus-testen.

Det eg har prøvd å prente inn i hodene til både SFOOR og BT er at denne testen er unødvendig for mitt vedkommende.

Det eneste en slik syklus-test gjør er å ta en test ifølge et direktiv fra 1970 (70/220/EEC).

Det eneste som blir målt av avgasser er hydrocarboner(HC) og karbon monoksid(CO) ved kaldstart,akselerasjon og kontinuerlig belastning,hastighet og retardasjon over en gitt tid og temp.

Desse avgassene blir samla i poser og analysert for innhold,samt veid.

Og ettersom eg ikkje gidder å gjenta meg sjøl til det kjedelige,kan noen fortelle meg hva som skjer med mengden CO og HC når ekstra luft blir tilført forbrenningen på en motor med produsentens orginale motorstyring montert?

:wink:

EDIT: I tilfelle noen lurer så veit eg svaret,var nesten et retorisk spørsmål dette. Bare litt frustrasjon over det offentlige som blåses ut ;)

Skrevet

Og er ikkje sikkert du får det godkjent med datasprut på denne testen,har du for mye HC og/eller CO må du ta testen på nytt helt til den eventuelt går igjennom..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...