hnilsen Skrevet Juli 21, 2009 Share Skrevet Juli 21, 2009 Hei, Jeg har prøvd å søke om dette, men ikke funnet noe dessverre. Så da tyr jeg til å høre med ekspertene Jeg har en BMW E39 Touring 520i '97-mod. Problem 1 - høydejustering på frontlykt virker ikke: Jeg har sporadisk opplevd problemer med høydejusteringen på lysene fremme på venstre side (førersiden). Det som skjer er at lyset kun står på nederste stilling, og får ikke "justert seg opp" til dit den andre lykten står. Den peker ganske bratt ned, og er ubehagelig å kjøre med, rett og slett. Jeg finner ikke ut hvor i alle dager denne dingsen som justerer lykten sitter hen, eller hvordan jeg kan få byttet den ut. Er det noen som har opplevd noe lignende? Problem 2 - parklys høyre side går på 200% styrke, parklys på venstre side virker ikke: Dette har sikkert en sammenheng med problem 1, for når lyset mitt begynte å peke nedover, så skjedde det omtrent samtidig at parklyset lyser konstant på passasjersiden, og (nesten) ingenting på førersiden. Det gjør den også når tenningen er av - og det bekymrer meg. Noen som har vært borti dette problemet? Jeg tror nesten det er en overledning et sted, som er årsak til begge problemene. Eventuelt at problem 2 løses når jeg finner ut av problem 1. Alle tips og hint og trix og DIY dere måtte ha mottas med stor takk! Skal på danmarkstur neste uke, så det hadde vært snadder å fått orden på disse tingene Skal ha bilen på diagnose i morgen tidlig, så kanskje jeg får noen svar på det da. Men jeg kan jo tukle litt med bilen i mellomtiden og prøve litt forskjellige ting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bengt Skrevet Juli 21, 2009 Share Skrevet Juli 21, 2009 Jeg vet ikke så mye om problem 2, men jeg vet at "høydejusteringsdingsen" du leter etter sitter på en av armene i forstillingen. Tror bare den er stripset fast der. Du ser den ganske sikkert om du tar av venstre forhjul. Da skal den sitte på en av armene. Er sikkert litt kontaktfeil en eller annen plass, så jeg råder deg tl å ta den løs og spraye på noe CRC eller noe elektrospray, sitter jo ganske utsatt til for smuss og dritt. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hnilsen Skrevet Juli 21, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2009 Ok, det skal jeg sjekke. Jeg er litt forvirret med dette høydejusteringsgreiene som sitter på forstillingen. Hva gjør det egentlig der? Jeg har jo en sånn rulleknapp ved siden av rattet til å justere opp og ned - dersom det sitter på forstillingen så vil vel det si at den justeres imens jeg kjører? Det visste jeg i så fall ikke at den gjorde. Takk for tips! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hnilsen Skrevet Juli 21, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2009 Kan det være nr. 13 på bildet her som er gåen på problem 1? http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... /20812.gif Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Juli 21, 2009 Share Skrevet Juli 21, 2009 Den ene lykten justerer seg, så å gå under bilen å skjekke etter nivåreg bryteren, det er nå bortkastet tid. Er henholdsvis justeringsmotoren på den ene lykten som er gåen, det er nr. 13 på bildet. http://nettbutikk.gsbildeler.no/bilder/20812.gif Den bruker signalet fra nivåbrytere til noe fornuftig, justere lykten. Edit; Trådstarter; du var før meg med rett svar . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hnilsen Skrevet Juli 21, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2009 Se der ja, takk skal du ha! Da må jeg prøve å få tak i en sånn uten at det koster meg skjorta. Noen tips på problem 2? Det er forsåvidt det mest alvorlige av de to Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Juli 21, 2009 Share Skrevet Juli 21, 2009 Kan være lysmodul problematikk, men det blir igrunn kun gjetting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hnilsen Skrevet Juli 21, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2009 Jeg har ikke så veldig mye snøring, ikke mer enn at jeg får til en ting og to nedi der. Hvor sitter denne lysmodulen, noen måte å få testet det på? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Juli 21, 2009 Share Skrevet Juli 21, 2009 Jeg har ikke så veldig mye snøring, ikke mer enn at jeg får til en ting og to nedi der. Hvor sitter denne lysmodulen, noen måte å få testet det på? Vent på diagnosen du skal ta i morgen. Eventuelle feil ved lysmodul blir fanget opp der. Sitter i B stolpen på passasjerside, om jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hnilsen Skrevet Juli 21, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2009 Kjempeflott, tusen takk for svar. Jeg kommer tilbake hit etter diagnosen i morgen, da har jeg forhåpentligvis en liten liste over ting som er feil (i motsetning til en lang liste..). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hnilsen Skrevet Juli 21, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2009 Høh. Jeg satt og lekte meg litt med nivåstyringen (problem 1), og ser at lyset på passasjersiden går opp og ned når jeg skifter fra 0-2 og 2-0. Så kobler jeg ut den på passasjersiden, for å se at jeg har funnet riktig kontakt. Joda - nå fungerte ikke den heller lengre, og det var fint. Så koblet jeg den tilbake - og vips, så begynte den andre å virke igjen....! Så nå har jeg altså nivåstyring på begge sider nok en gang. Så får jeg se hvor lenge det varer. Noe sier meg at jeg bør rense de pluggene, for det kan jo tyde på at disse ikke har så god kontakt? Fant også air condition-sensoren, den lå like ved lyset på førersiden, og der var den eiret i kontakten (i sensoren, og ikke i ledningen fra bilen). Kan det være derfor bilen min blåser varm luft på AC mon tro? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hnilsen Skrevet Juli 22, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 22, 2009 Fikk ingen feil på dette på diagnose, verken ene eller andre. Så jeg antar det er noe muffens med en plugg som ikke sitter slik den bør sitte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet Juli 22, 2009 Share Skrevet Juli 22, 2009 Kan det være derfor bilen min blåser varm luft på AC mon tro? Du må nok etterfylle kjølemiddel og trykkteste systemet hvis det blåser varmt,helst hvert andre år når bilen begynner å bli noen år.Det pleier å løse problemet.La ac stå på året rundt så slipper du tørre pakninger og lekkasje i systemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Juli 22, 2009 Share Skrevet Juli 22, 2009 Kan det være derfor bilen min blåser varm luft på AC mon tro?Du må nok etterfylle kjølemiddel og trykkteste systemet hvis det blåser varmt,helst hvert andre år når bilen begynner å bli noen år.Det pleier å løse problemet.La ac stå på året rundt så slipper du tørre pakninger og lekkasje i systemet. Det fikser nok parklysproblemet glatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hnilsen Skrevet Juli 23, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 23, 2009 Kan det være derfor bilen min blåser varm luft på AC mon tro?Du må nok etterfylle kjølemiddel og trykkteste systemet hvis det blåser varmt,helst hvert andre år når bilen begynner å bli noen år.Det pleier å løse problemet.La ac stå på året rundt så slipper du tørre pakninger og lekkasje i systemet. Takk, jeg fikk fylt på, men det varte ikke mer enn i 2 minutter (sa han på verkstedet som fylte på). Jeg må vel få trykkteste og finne ut hvor feilen er. Bilen feiler mye, men det blir stadig mindre. Problemet med parklyset er fortsatt gjeldende, og det var ikke lysmodulen. Spørsmålet er nå hva som kan være galt? Jeg må ha bilen på EU i høst, og jeg tipper dette vil gi feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå