Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, konebilen ble kjørt varm og vann pumpe var fin så regner med det var toppakningen som hadde tat kvelden. Hører også til historien at bilen brukte en del olje så noe måtte gjøres uansett så i dag ble toppen løftet ut av bilen. Men så kom jeg over noen usikkerhets momenter.

Hvis toppen har blitt planslipt tidligere er det da trygt å planslipe igjen ?

Eller er det noen sted jeg kan finne mål så jeg kan finne ut om den i det hele tatt er slipt ?

Har også kjøpt toppakning i standard size, tenkte det var like greit å plane toppen når den først var ute, men da hadde det vel vært greit med en oversize eller går det greit med en standard ? Men da kommer det jo også igjen ann på om den har blitt planet tidligere.

Så kommer det med oljeforbruket, hvor er lekasjen ? :roll:

Noen som har en guide på hvordan man skifter ventiltetninger ?

Sist men ikke minst noen bilder av "herligheten"

IMG_0991.jpg

IMG_0987.jpg

IMG_0979.jpg

IMG_0985.jpg

Er første toppen jeg er av med, men mener da at det ikke skal se sånn ut :shock: Er en veldig ru overflate både på ventiler og stempel. Kan dette komme av oljeforbruket ?

Skrevet

Jeg vet at du fint kan planslipe 2 ganger, men du bør vel ha oversize toppakkning om du er usikker på om den har vert planslipt før.

Jeg har hatt av flere topper på M50 og har aldri sett det SÅ galt som den din! Masse oljerester og det har jo lagt seg som en brent film over alt. Som regel er eksosventilene ganske svarte og kan være litt ruer på de med brent olje, men innsugsventilene er ikke langt ifra blanke på en "tett motor"

Det er nok ventiltettningene som er dårlige ja og slipper gjennom olje.. Du får kjøpt eit verktøy til å presse ned ventilfjærene på biltema, men den pressa der er for lita til å bruke på M50, jeg måtte sveise og forlenge den slik at den kunne brukes ellers er den grei og fungerer til sitt bruk.

Ville også ha sjekka tettningen til eksosventilene med det samme du hadde av ventilene for det kan være det har brent seg litt olje der også slik at de ikke tetter skikkelig, kanskje greit og slipe ventilsetene sammen med planslipinga om de er dårlige.

Skrevet

Godt å høre at det ikke var alt for ille. Ny toppakning blir bestilt og ventilfjærklemme vil bli kjøpt. Men hvis den de har på biltema ikke passer helt hadde det vært greit å bare kjøpe en skikkelig med en gang.

Hva trur dere om DENNE

Vil den passe ? var å så på mekonomen og meca i dag, men ingen hadde inne å måtte bestille så fikk ikke sett om de var anderledes enn den de har på biltema.

Noen som har gode tips til å fjærne innbrent olje fra stempel og ventiler ?

Skrevet
Godt å høre at det ikke var alt for ille. Ny toppakning blir bestilt og ventilfjærklemme vil bli kjøpt. Men hvis den de har på biltema ikke passer helt hadde det vært greit å bare kjøpe en skikkelig med en gang.

Hva trur dere om DENNE

Vil den passe ? var å så på mekonomen og meca i dag, men ingen hadde inne å måtte bestille så fikk ikke sett om de var anderledes enn den de har på biltema.

Noen som har gode tips til å fjærne innbrent olje fra stempel og ventiler ?

Tror den er lik biltema sin ventilfjærklemme. Farge er vel eneste forskejllen her tror jeg.

Skrevet

Tror den er lik biltema sin ventilfjærklemme. Farge er vel eneste forskejllen her tror jeg.

Denne er iallefall ikke lik biltema si for den har bare klemme på den ene siden mens denne har to + at denne kan du justere så vil tro denne skal passe jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...