Mons1 Skrevet Juli 22, 2009 Share Skrevet Juli 22, 2009 En kompis har en 1997mod BMW 525tdsa Touring. Disse bilene har vel den gamle motoren på bare 143hk. Uansett så ved normal kjøring så lå forbruket på 0,6l/mil langkjøring, men da han koblet på ei campingvogn og kjørte til sverige, så lå forbruket på mellom 1,5-2liter/mila. Det var ei relativ tung vogn på ca. 1700kg, men det kan da ikke være normalt at en diesel slurpe så mye. Han sa han måtte ligge med gassen i bånn og at han ikke fikk mer enn 120km/h på sletta. Er dette normalt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Juli 23, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 23, 2009 *Bump* Ingen som har erfaring med 525tdsa 143hk og forbruk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørner Skrevet Juli 23, 2009 Share Skrevet Juli 23, 2009 Han sa ikke noe om at motoren ble noe varmere enn normalt ? Hvis temperaturen stiger noe mer enn normal arbeidstemp så blir motorkraften redusert betraktelig. Tds'n er jo ganske så avhengi turtall og godt turbotrykk for å yte. Så å dra ei slik tung vogn inkludert mye ekstra luftmotstand, så er jeg ikje overraska over verken forbruk eller ytelse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mister Bimmler Skrevet Juli 23, 2009 Share Skrevet Juli 23, 2009 Jeg synes det er overmåte høyt, jeg har aldri klart noe lignende. Med fire i bilen, svær kantete skiboks og oppakning til og fra Østerrike hadde jeg pedalen i golvet i time etter time og kom aldri over 0,9 i forbruk - og det er i 170-190 km/t (med sliten turbo). Hvis han i 120 ligger i tredje på full boost og 4000 o/min kunne jeg kanskje se for meg de tallene du oppgir. Beklager at jeg ikke har forslag, men det kan høres ut som noe er litt ute. En annen ting er hvor bra det kan føles å trekke vogn i den hastigheten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Juli 23, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 23, 2009 Men disse tdsa'ene har faktisk en svakere motor enn min 320dA på 150hk. Leser at tds har 143hk og 280Nm(320d: 150hk og 340Nm). Uansett er det automat på bilen og jeg tviler han kjørte med låst kasse i 3'dje. Jeg føler at kanskje noe ikke er helt riktig og disse dieselmotorene har jo den vannvittige faren med pumpa som koster mer enn hva bilen er verd. Jeg føler at kanskje det er et problem med pumpa eller turboen Gud forby! Forresten fikk han problemer med viftereima. Den begynte å skrike nesten konstant og han mente har beltet må ha blitt strykket da den var så slakk at han kunne ta den løs med handa. Kan jo være at motoren ikke fikk nok kjøling pga vannpumpa ikke gikk skikkelig. RS Jeg synes det er overmåte høyt, jeg har aldri klart noe lignende. Med fire i bilen, svær kantete skiboks og oppakning til og fra Østerrike hadde jeg pedalen i golvet i time etter time og kom aldri over 0,9 i forbruk - og det er i 170-190 km/t (med sliten turbo). Hvis han i 120 ligger i tredje på full boost og 4000 o/min kunne jeg kanskje se for meg de tallene du oppgir. Beklager at jeg ikke har forslag, men det kan høres ut som noe er litt ute.En annen ting er hvor bra det kan føles å trekke vogn i den hastigheten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mister Bimmler Skrevet Juli 23, 2009 Share Skrevet Juli 23, 2009 TDS'ene er førstegenerasjons teknologi, mens du har pumpedysemotor og det er som alle vet en annen kategori, sterkere og mer økonomisk. Om jeg lever med en vanvittig fare vet jeg nå ikke, pumpa er en svakhet og koster riktignok det samme som en turbo, men den pleier å slutte å pumpe når den er på tur ut, ikke pumpe for mye. Min har ett belte til alle remhjul, og det sitter en liten strammeanordning øverst oppe. Disse kan svikte har jeg hørt, og da kan nok kameraten din ta løs beltet med hånda. Kan hende har han noe feil i innsprøytninga, luftmengdemåler eller noe, som leser feil og gir gal blanding. Tilstoppet returventil? Kan hende er bilen tunet/trimmet utenfor BMW-spec? En diagnostisering vil kunne si om noe er helt galt der. Mye soting bak eller lite drag, evt. lagerlyd fra turboen, kan tyde på at den er dårlig. Kmstand? En annen ting er hva økonominåla under turtelleren sa mens det sto på, de pleier være temmelig nøyaktige... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Juli 23, 2009 Share Skrevet Juli 23, 2009 TDS'ene er førstegenerasjons teknologi, mens du har pumpedysemotor og det er som alle vet en annen kategori, sterkere og mer økonomisk. ................ Er det ikkje common rail på 320d da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mister Bimmler Skrevet Juli 23, 2009 Share Skrevet Juli 23, 2009 Du har helt rett, selvsagt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørner Skrevet Juli 23, 2009 Share Skrevet Juli 23, 2009 Hvis han hadde noe løs reim, så er du nok inne på noe når det gjelder kjøling. Min tds får latterlig dårlig effekt hvis temp'n bli liggende mellom normal og rødt. Har ikke hatt intrykk at pumpene er dårlig på disse bilene. 2 liters dieseln som kom rundt i 2001, x20d hadde på enkelte varianter problemer med pumpa. Min er gått 436.000km, har ikke vært bytta pumpe eller turbo så vidt jeg vet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw_325i_ Skrevet Juli 23, 2009 Share Skrevet Juli 23, 2009 høres nå forholdsvis høyt ut det forbruket spør du meg men. har samma motor selv med automat. trakk vogna fra kongsberg til rudskogen t/r å brukte gj.snitt 1.1på mila. veier riktignok ikke mer enn 1200kg den vogna mi da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå