Gå til innhold

Hvordan skal jeg koble dette elementet for og få 2ohm.

Anbefalte innlegg

hei. det ser ut som høytalerene dinne kun har mulighet til og kobles på en måte, altså i 4 ohm per høytaler. det vil si at du kun kan koble disse i vanlig pararel.

det vil da bli 4Ohm/2 Siden det er to stykk = 2Ohm. jeg ser forsterkeren din er stabil helt ned til 1Ohm men det får du ikke til med disse subene.

MEN jeg ville koblet hver høytaler rett til forsterkeren isteden får og kjøre kablen i mellom subene. dette gjør at lengden blir lik til begge høytalerene og de vil spille mest mulig likt og da ha samme lyd trykk.

prøvd og tegne under (i blått)

[ Bilde ]

håper dette hjelpa litt.

kobler du slik vil allikevel Ohmen forbli 4, slik det var koblet tror jeg bare blir rot, å i verste fall gå helt opp til 8Ohm

for å få 2Ohm må du paralellkoble, slik som jeg har prøvd å tegne under her, + er blå og - grønn, håper du forstår?

[ Bilde ]

du kan kun få koblet dette i 2,4 og 8 Ohm

En gang for alle !! lær deg Kirchhoff's lov om spennings deling! eller la det være og mislede folk. [-X

# har du like lang kabel fra forsterker til sub på begge subbene vil du få eksakt like mye strøm til vær sub. de vil da spille likt!

# disse subbene har bare en spole derfor har suben bare en måte og kobles på. altså en sub har en inpedanse på 4 OHM.

# du kan koble to subber på samme kanal på forsterkeren da vil strømmen deles mellom de to (Kirchhoff's lov) noe som tilsier at inpedansen på kanalen blir 4Ohm/2Suber = 2OHM på Kanalen!

5g7zxxmvyzw49cpd3sta.png

Gjør sånn det er det beste med dinne type høytalere.

Hvis Finken mener dette er feil vil jeg gjerne vite hvem profesor han kan relatere dette til ? gjerne loven og formelen så skal jeg vurdere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er enig med deg nå BMW89, er meg som har rota litt ser jeg å beklager d :oops: har ikke tenkt helt klart i dag nei. blir fort mye styr med disse koblingene :P men vi bygger på samme teori, begge +kablene og begge -kablene blir jo kobla sammen, bare på 2 forsjellige steder? vil det bli veldi merkbar forsjell på det? :? visst man kun er vanli mann i gata å ikke hardbarka SQ?

men til Beivakongen, jør som BMW89 illusterte her på siste bilde så blir det veldig bra skal du se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5g7zxxmvyzw49cpd3sta.png

Gjør sånn det er det beste med dinne type høytalere.

]

Ja kobla i paralell i går men vis dere blir enige at det over her er best,altså hver sine kabler rett fra forsterker til hver enkelt sub så er det bare og koble om igjen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 sider om hvordan å koble 2stk 4ohms elementer i 2ohm.. Er bare å koble elementene til hver sin "utgang" på forsterkeren. Da vil de fortsatt være paralellkoblet siden utgangene er paralellkoblet inni forsterkeren (er jo en monoblokk, men er gjort slik for nettopp å lett kunne koble til 2stk elementer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er enig med deg nå BMW89, er meg som har rota litt ser jeg å beklager d :oops: har ikke tenkt helt klart i dag nei. blir fort mye styr med disse koblingene :P men vi bygger på samme teori, begge +kablene og begge -kablene blir jo kobla sammen, bare på 2 forsjellige steder? vil det bli veldi merkbar forsjell på det? :? visst man kun er vanli mann i gata å ikke hardbarka SQ?

men til Beivakongen, jør som BMW89 illusterte her på siste bilde så blir det veldig bra skal du se :)

:D god du er enig. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...