Prebo Skrevet Juli 23, 2009 Skrevet Juli 23, 2009 Lampa lyste når jeg startet bilen sist, og det viste seg at ekspansjonstank var uttørket. Jeg har nettopp kjøpt bilen, så jeg aner ikke hvilken kjølevæske som har blitt brukt. Men lurer på å bare spyle ut den gamle væska og fylle på med helt nytt. Noen som har en kort guide til dette? Og er det gale at det tydeligvis er lite kjølevæske? Kjørte bilen 3-4 timer i strekk etter at jeg kjøpte den uten at lampa lyste. Dagen etter lyste den, men ikke i dag når jeg skulle flytte bilen til garasja. Mvh Preben
Muren Motorsport Skrevet Juli 23, 2009 Skrevet Juli 23, 2009 Konfronter selgeren før du gjør noe som helst! Defekt topp/toppakning er veldig ofte en grunn til att kjølevæska forsvinner! (og att selgeren vil bli kvitt bilen..) Sjekk om du har grå olje. og kjenn om der er eksoslukt i ekspansjonstanken.
Fliid Skrevet Juli 23, 2009 Skrevet Juli 23, 2009 Kan like gjerne være en utvendig lekkasje. 3-4 timer i strekk uten at man får varsel på lavt væskenivå og ikke opplever koking (?). Er da lite tvilsomt at toppakningen har tatt kvelden vel.. Bare etterfyll med blå (er det brukt rød på denne, som det egentlig ikke skal være, så blir det grøt og du har ett problem) og hold øye med nivå fremover. Og temperaturen, såklart : ) Vil du finne ut hva slags væske som er brukt, så ring han/hun du kjøpte bilen av. Elelr så kan du skru ut skruen som er under eksosmanifolder. Dette er avtappingsplugg for kjølevæske i blokk. Da ser du fort hva slags farge det er. : ) Vil du absolutt spyle ut den gamle og fylle på helt ny, så kan du få en guide på det, såklart.
Muren Motorsport Skrevet Juli 24, 2009 Skrevet Juli 24, 2009 Nja.. 3-4 mil med nyinnkjøpt bil. Veeeldig rart att feilen skulle oppstå akkurat da.? i de aller fleste tilfellene bmw'r har kjøleproblem er det topp/toppakning som er problemet! Det er kun enspora entusiaster som sier noe annet! Det er som regel etter du har stoppa bilen att kjøleveska forsvinner inni sylinderane eller uti olja.! Etter du stopper motoren så forsvinner selfølgelig komprsjonstrykket,men trykket i kjølevannet som er 110-120 grader finner veien ut i olje/sylindrer som da er trykkløse.
Fliid Skrevet Juli 24, 2009 Skrevet Juli 24, 2009 Huff da, høres ut som du har vært litt uheldig med BMW. 3-4 timer har trådstarter skrevet. Kjører veldig sakte hvis man bare rekker 3-4 mil på den tiden, men men. BMW slet med radiatorene på 90 tallet og starten av 2000, så at toppakning er problemet som regel. Det er tull. Kun folk som tenker på E30'ne fra tidlig 80 tallet som sier slikt : ) Vannpumpeskovler har og vært ett problem, men er nå løst. Sette bilen i bakke osv er noe forbanna tull, det er sant. Bil skal luftes på flatmark. Trenger ikke gjøre mye hokuspokus ut av det. Men ja, jeg er en ensporet entusiast... : )
Muren Motorsport Skrevet Juli 24, 2009 Skrevet Juli 24, 2009 Endra en del på innlegget fliid! Men det er snakk om en 318is her?
Fliid Skrevet Juli 24, 2009 Skrevet Juli 24, 2009 Så fort stempel er på vei ned og ikke opp, så er det fritt frem for å suge inn det det orker av væske. Sprekk utvider seg med varme. Stopper du motor, så forsvinner vann ned den samme sprekken, men havner da i oljen, for stempelet beveger seg ikke. Men går motoren så ryker det grusomt hvitt av eksos. Noe mer vi skal være uenige om i natt? : )
Muren Motorsport Skrevet Juli 24, 2009 Skrevet Juli 24, 2009 tjaa! Stopp en frisk motor.. jogg frem og skru opp lokket til ekspansjonstanken! hva skjer? vann under trykk vil ut!! Vann under trykk koker ikke på 100 grader! men når det blir trykkløst koker det! Det er dette som skjer på en bil med deffekt topp/toppakning. Når kompresionen ikke holder tilbake trykket i kjølesystemet.. da siver vannet uti oljen,sylinderen eller wherever lekkasjen er. Har du hatt en bmw topp løs i mellom henda så skjønner du hva jeg mener.. De har fryktelig små mål mellom de forskjellige element!
Prebo Skrevet Juli 24, 2009 Forfatter Skrevet Juli 24, 2009 Hmm, nå gjor dere meg litt nervøs her Først, er snakk om en 320 for å få det på det rette. For det andre, så kjørte jeg som sakt 3-4 timer, + et fergestopp underveis (halvveis), så bilen stod stille en time mellom kjøreøktene. Kjølevæske inn i sylinderen/olja høres ikke bra ut!
E36Cab1 Skrevet Juli 24, 2009 Skrevet Juli 24, 2009 Fyll på med korrekt kjølevæske og ta en trykktest så finner du enkelt feilen.
Prebo Skrevet Juli 24, 2009 Forfatter Skrevet Juli 24, 2009 GS tok service 2 (oljeservice) før bilen ble kjøpt, så om toppakningen var gåen ville vel de merket det på olja? Skal ringe de senere og høre
Prebo Skrevet Juli 24, 2009 Forfatter Skrevet Juli 24, 2009 GS tok oljeservice for to uker siden, og de la ikke merke til noe gale bortsett fra noen pærer som hadde gått. Men tidligere eier fylte på blå kjølevæske til jul, syns det var rart at den har gått tom allerede. Han hadde ikke merket noe lekasjer heller, og lampa hadde ikke lyst.
torfinn9990 Skrevet Juli 24, 2009 Skrevet Juli 24, 2009 Lampa lyser og lyser ikke. Det kan jo være at nivået er i grenseland. Fyll opp og overvåk nivået. Eller så kan det jo være feil på sensor. Når det gjelder tap av kjølevæske så er det min erfaring med forskjellige biler at det i de aller fleste tilfeller skyldes lekkasjer. Se etter lekkasjer på slanger, radiator, varmeapparat + slanger og vannpumpe. På min 318d fikk jeg lekkasje i termostathuset. Sjekk det enkle først før man drar konklusjoner. Du kan jo også ta en telefon til forrige eier og spørre om han har en ide. mvh Torfinn
MariusW Skrevet Juli 24, 2009 Skrevet Juli 24, 2009 Hadde AKKURAT samme problem med min E46... Fylte på og kunne kjøre som bare juling uten at det ble noe problemer. Men lot jeg bilen stå over natta så lyste lyset. Etter litt kjøring med lyset på gikk den bort (sirkulasjonen var igang), men stoppet jeg og lot den stå et par timer fikk jeg samme greia.. Tok trykktest, viste seg at ekspansjonstanken hadde fått seg 4 feite sprekker nederst så det sto stråler ut av den. Så den ble ikke TOM for kjøleveske, kun det som var i beholderen. Byttet ekspansjonstank,luftet, god som ny!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå