Bmw 523iat Skrevet Juli 24, 2009 Share Skrevet Juli 24, 2009 Tenker på hvilken posisjon kamakslene skal ha når sylinder Nr.1 er på topp?? Kom til å dra motoren rundt uten vanos, så da er ikke innstillinga helt 100% Noen som vet hvordan man stiller den 100% inn?? Blir ikke helt klok på haynes manualen. Har ikke hatt av kjededriften kun vanos. Noen som har gjordt denne feilen før? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw 523iat Skrevet Juli 24, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 24, 2009 Har forresten turna motoren rundt til sylinder nr.1 er på topp på bildene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dr.felix Skrevet Juli 24, 2009 Share Skrevet Juli 24, 2009 skal vel være merking på svingskiven i framkant på motoren, ved siden av veivsensoren? det er og en pil på eksoskam-hjulet som skal peke opp når veiva står rett. knastene på syl 1 skal da peke mot hverandre. men det skal vel ikke ha noe å si hvordan motoren står hvis du bare har vært av med selve vanos stemplene slik som bildene viser.? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw 523iat Skrevet Juli 24, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 24, 2009 skjønner hva du mener, men har hatt av nr: 7,8,9,6 på bildet jeg hentet fra gs bildeler, men selve kam drevet har vært på hele tiden. Er det noen merking på nr 1 på bildet, isåfall er jeg reddet! Grunnen til at jeg er i tvil, er at på bilde nr.1 ser man kammen kan vandre frem og tilbake opptil 2cm inne i tannhjulet, kommer jeg feil ut der sliter jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deep Dish Skrevet Juli 24, 2009 Share Skrevet Juli 24, 2009 Vet ikke om denne kan være til hjelp..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dr.felix Skrevet Juli 24, 2009 Share Skrevet Juli 24, 2009 ok, men om du ikke har skrudd fra hverandre tannhjulene 1,3,4, og ikke flyttet tenner på reg.kjede fra veiva til nr. 3,og kjede mellom kammene, tror jeg du skal kunne klare deg. det giret som skrues fast på vanosen passer vel bare en pass, gjør det ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw 523iat Skrevet Juli 25, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 25, 2009 vet ikke helt enda,da jeg venter på pakninger fra beisansystem.com da skal jeg prøve å montere det. Håpte jeg skulle klare meg, at vanosen kanskje klarer å regulere det inn igjen, men tar ingen sjanser! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Juli 25, 2009 Share Skrevet Juli 25, 2009 du har ikke hatt av kjedet? kan du ikke bare vri to runder da til veiva står i null? forresten så ser det ut som den står i ØD med tanke på bildet av kammene. men det kan man jo ikke vite 100% uten et merke, eller ved å vri motoren to runder (om du ikke har mista tellinga da) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw 523iat Skrevet Juli 25, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 25, 2009 har mista tellinga og har ikke hatt av kjede, men problemet oppstår når kammene vandrer uten vanos når man tørner motoren rundt ved hjelp av veiva. Har sikkert vridd 5-6 ganger rundt med muligens litt feil kam posisjon, er det mulig å ødelegge noe?, har ikke dratt hardt rundt. Har jo hatt av alle de skivene som ligger i framkant av kjede drev og da beveger kammene seg opptil 2cm i det som skal være luken til vanos reguleringa ettersom jeg har skjønt. Den youtube vidoen var ikke helt til hjelp, men takk for all hjelp, ser ut som jeg skal betale en bmw mekaniker svart for å kikke på det om det er riktig! Hadde vært kjipt å starte opp med feil innstillinger. Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensemann23 Skrevet Juli 25, 2009 Share Skrevet Juli 25, 2009 kammene står riktig. Er det ikke et hull nede ved startmotoren som du kan stikke en 8mm bolt inni? Det er det på m50, sitter en liten plastpropp der, ta ut den og stikk inn et 8mm bor(bakenden) så tørner du motoren til boret smetter inn. da er veiva i TDC. Har ikke noe å si hvor mange runder veiva har gått så lenge kammene ikke er med. Så skal de to kam-lobene nærmest kjedet peke inn mot hverandre. På motsatt ende av kammene er det to firkanter, de skal ligge i samme vinkel i forhold til hverandre, altså du skal kunne legge et rettholt over begge kammene og de skal være rette. Egentlig trenger du et spesialverktøy, en plate med utskåret hakk til enden av kammene. Da ser du lett om det er samme vinkel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensemann23 Skrevet Juli 25, 2009 Share Skrevet Juli 25, 2009 her er bilde av verktøyet du trenger. kan evt lage en slik som det er tegning av i haynes manualen. Camshaft alingment tool Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw 523iat Skrevet Juli 25, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 25, 2009 her er bilde av verktøyet du trenger. kan evt lage en slik som det er tegning av i haynes manualen. Camshaft alingment tool Får prøve meg frem her, ser ut som det ordner seg. vet forresten åssen verktøy det er, skal låne det av bmw. Skal si ifra hvordan det går! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensemann23 Skrevet Juli 25, 2009 Share Skrevet Juli 25, 2009 du trenger vel også et vanos mounting tool husker jeg ikke feil.. det stiller jo vanosen inn i rett posisjon også. http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... &indexURL= Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dr.felix Skrevet Juli 25, 2009 Share Skrevet Juli 25, 2009 her er en link til hvordan du skal gjøre det, og alle verktøy som skal brukes. http://forum.e46fanatics.com/attachment ... 1173212286 håper den virker....? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw 523iat Skrevet Juli 28, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 28, 2009 nå har jeg stilt veiva og kammer i grunn innstilling, har montert vanos og turna veiva 1 omdreining med klokka med moment nøkkel innstilt på 20nm i tilfelle ventilene skulle treffe stemplet. dette gikk meget lett og greit så ser ut som jeg har funnet riktig innstilling. Har også byttet pakninger på vanos til forbedret type. Skal montere alt ferdig imorra så blir gøy å se om det virkelig funker! Skal komme med en liten update! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå