Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal skifte olje i morgen og tenkte jeg skulle prøve å rense motor med disel da jeg hørte det gjør seg.

JEg har en M52B20, er det nok med en halv liter disel ?

Hvor lenge burde jeg latt den gå sånn?

Noen som har gjort dette på en M50/52 ? :)

Skrevet

Jeg brukte mer enn en halvliter diesel ihvertfall,og latt motoren gå en stund på dette også(passet på så jeg hadde oljetrykk da).

Etter at oljen som var blandet med diesel var tappet av,så slo jeg på 3x0.5 liter i store klunker(feks fra 5 liters kanne),for å "skylle" ut diverse rask som evt skulle ligge igjen.

Til slutt slo jeg gjennom litt billig olje,for å fjerne eventuell diesel som skulle ligge igjen i motoren.

Skift filter,skru tilbake tappeplugg,og fyll på olje.

Skrevet

Noen har gode erfaringer med dette, og noen har dårlige erfaringer. Du må ihvertfall passe på å ikke kjøre for lenge med det. En halvliter burde vel holde ville jeg tro, i en veldi kort periode.

Selv ville jeg aldri gjort det, da jeg har sett flere ganger hva diesel gjør med pakninger, o ringer, gummislanger osv osv.

Lykke til :)

Skrevet

Motorlevrandører av nyere dato mener også at deres motorer har en oljeskiftinterval på 30-40 tusen kilometer også.

Og en gammel motor som en m50b20,så blir man vel ikke akkurat i økonomisk ruin heller.

Hva med de "innvendige motorvasker" som blir solgt rundt på bilrekvisita sjapper da,har ikke sett at sånt har blitt anbefalt heller.

Skrevet

hehe er redd for det selv S.arnesen, men en halv liter med 6liter olje kan ikke være farli vell?

Derfor jeg spør her, for jeg er ikke helt for å gjøre det og tror heller ikke det er nødvending :P

Men tenkte bare å prøve de :P

Skrevet

personlig så bytter jeg olje hver 5000km. Når jeg bytter så tapper jeg oljen, skrur av filteret å tømmer det. setter på igjen gammle filteret. fyller to liter ny olje. fyrer opp å lar motoren gå i 5 minutt. Når jeg da tapper av de to literene så er oljen kølsvart, dette grumset hadde selfølgelig blitt med i nyeoljen viss jeg ikke hadde "flushet" med desse to litera.. Etterpå så er det av med filter og olje. Fyller filteret med olje før jeg skrur det på. tut og kjør med god samvittighet!

Skrevet

okei, høres som en grei løsning det også, men hvordan er det å starte motoren med bare 2l olje? Blir ikke det feil kompresjon i motoren eller noe? :P

Skrevet
Motorlevrandører av nyere dato mener også at deres motorer har en oljeskiftinterval på 30-40 tusen kilometer også.

Og en gammel motor som en m50b20,så blir man vel ikke akkurat i økonomisk ruin heller.

Hva med de "innvendige motorvasker" som blir solgt rundt på bilrekvisita sjapper da,har ikke sett at sånt har blitt anbefalt heller.

Moderne motorer klarer fint å gå 25 000km med samme olje, så sant det er en ordentlig olje, slik som de fleste leverandører sier. Hadde det skapt problemer så hadde de ikke latt folk gjøre det, da motorleverandørene ikke har noe å tjene på at motorene deres blir utslitt i rekordfart.

Om m50b20 er en dyr motor eller ei spiller vel ingen rolle? går ann å ta vare på den og bruke troverdige og utprøvde varer på den fordet.

Nå er det jo utført endel tester med diverse motorrens produkter, og hadde noen av disse skadet motoren så hadde de vel heller ikke blitt plassert på hyllene.

Om du ikke har sett at slike produkter har blitt anbefalt så bør du jo ta en tur å se på de hyllene der de står. Står jo som regel på emballasjer og slike små hefter man finner rundt omkring i bilrekvisita butikkene.

Selv så er jeg av den troen at slik rens er unødvendig. i en sunn og god motor så skal det ikke være noe slam og dritt som kan skade motoren.

hehe er redd for det selv S.arnesen, men en halv liter med 6liter olje kan ikke være farli vell?

Derfor jeg spør her, for jeg er ikke helt for å gjøre det og tror heller ikke det er nødvending :P

Men tenkte bare å prøve de :P

Tror ikke det vil gjøre noen stor skade, men ville uansett ikke gjøre de på min egen maskin.

Har lest ett par ganger her på forumet om folk som har brukt det med tilfredstillende resultat :) men når jeg spurte far og morfar angående det så fikk jeg streng beskjed om at jeg aldri måtte finne på å gjøre det. Jeg har da valgt å høre på de, med far sine 30 år som bilmekanikker, og Morfar sine 40++ år som motorteknikker...

Men som nevnt, går nok bra. Mange som har god erfaring med det :)

Skrevet

Høres fornuftig ut det du sier S.arnesen, jeg tror jeg skal la være for denne gangen siden motoren min enten tikker eller lager ulyder, tenkte bare å prøve av ren nyskjerighet :P Neste gang skal jeg kjøpe en sånn ekte motorrens og teste det ut istedenfor.

Kjøpte Castroll olje til over 1000kr også så har ikke olje som jeg kan kjøre gjennom etterpå osv.

Oljen må skiftes i morgen uansett da jeg jobber hele neste uka og det er på tide med en oljeskift...

Skrevet
kjøp en kanne me billigolje for flushinga sin del.. viss du er interresert i og se hvor mye dritt som kommer ut..

Skal gjøre det , har igjen 1.5l olje plus jeg har 1liter igjen fra forige gang jeg skifta så vi får se hvordan det blir.

Takker for svar folkens, kjekt med tilbakemeldinger om sånt når man er i tvil ihvertfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...