Mons1 Skrevet Juli 25, 2009 Share Skrevet Juli 25, 2009 Jeg har nettopp skiftet atf-olje på min 2002mod 320dAT Bilen hadde et GM A5S 360R-kasse som skal ha Texaco ELT 7045E. Fikk dette hos BMW for bare 115kr literen. Filter med pakning kostet 900kr. Tappet så av oljen og oljen som var på kassen var svart og luktet svidd. Den var også tynn som vann. Ny olje er rød. Fikk ut ca 5liter, men fikk kun 4liter inn. Først gikk det 2liter på før det rant over. Startet bilen og skiftet mellom gearene og satte den i N. Fikk på 2 nye liter før det rant over. Jeg kjøpte 6liter olje så jeg tenker å tappe av 1-2 liter igjen for så å fylle på resten. Noen som vet om motoren skal gå ved etterfylling? Uansett! Bilen er gått 165000km og det er ingen tvil at kassa trengte oljebyte. Jeg vil anbefale alle å gjøre det samme ved slik km-stand. Det er bare tull dette som heter "Lifetimeoil". Resultatet var ikke så mye merkbar, men jeg synes turtallet holder seg mer stabil og ikke synker med 500rpm på strekka med høyrefoten i ro. Før så brukte turtallet alltid synke med 500rpm, men løfter jeg høyrefoten med 1mm så spretter turtallet opp igjen. Har disse kassene Lock-shift? Hvordan funker det? Jeg har en mistanke at lock-shift ikke fungerer på min kasse. Når turtallet og spesielt i oppoverbakker synker, så er det akkurat som om noe henger seg fast i kassen og det oppstår en durelyd og vibrasjoner i bilen. Trår jeg mer på gassen blir det værre, men slakker jeg 1mm så løsner det og turtallet spretter opp igjen. Det virker som der er blitt litt bedre nå, men jeg får fortsatt denne durelyden. Noen som kan fortelle om hvordan man kan finne ut om lock-shift fungerer? (edit) Det heter vel ikke shift-lock, men jeg tenker på når konverteren låses slik at den ikke slurer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Racingdude Skrevet Juli 25, 2009 Share Skrevet Juli 25, 2009 Var jeg deg ville jeg spurt hos din BMW forhandler;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Juli 25, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 25, 2009 Tørr ikke! Vel jeg har spurt og de ville ha bilen inn for sjekk. Er redd for at resultaet blir å bytte kassa til 60-70tusen kr. Var jeg deg ville jeg spurt hos din BMW forhandler;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Muren Motorsport Skrevet Juli 25, 2009 Share Skrevet Juli 25, 2009 Lock-up heter det. har en kompis som har just samme bil som deg! å samme problem.. Lock-up funksjonen går ann å programmere om. dvs. nå låser den på ca 90? dette klaffer dårlig i norge. hvertfall her på vestlandet. Få ett bmw verksted til å se på det enkelt og greit. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kbteknik Skrevet Juli 26, 2009 Share Skrevet Juli 26, 2009 motoren må gå når du peiler olie/etterfyller Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå