Gå til innhold

Bytte diff på E36 compact for bedre aks.

Rabies
 Share

Anbefalte innlegg

Tråden sporet av, derfor tittelendring. Forts. side2 :D

Jeg fikk et lite tips i dag om noen luringer som monterte dieselkasse på bensin-golf for å øke akselerasjonen, så nå ble jeg jo veldig nysgjerring på om dette kunne fungert på min 316i. F.eks kasse fra en 318tds eller noe?

Vet at dette ville blitt på bekostning av toppfart, men... vi bor i norge, med norske veier og norske fartsgrenser (Og bøtesatser)

Noen som har noe nyttig info. om denne modifikasjonen? Eller om det i det hele tatt lar seg gjøre?

Edit: Vil eventuellt diffen ha noe å si her? Diff fra dieselbil altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diff fra dieselbil pleier å være mer langbeint(dårligere aks),men girkassene er ofte mer kortbeinte(bedre aks).

Hva de spesifikke tallene er,og åssen kasser som passer vet jeg dessverre ikke,men skulle tro at om du fikk tak i en annen diff,kanskje fra en e30,så skal den vel bli kvikkere.

EDIT: Sjekket opp på real oem,og der står det an din compact skal ha utvekslingen 3.38. Dvs at hvis du har en diff med et høyere tall,feks 3.73,så vil bilen få en bittelitt bedre aks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så i teorien er det jeg er ute etter en dieselkasse som passer, og en diff med høyere utveksling...

Er det noe sted på nett jeg kan finne en oversikt over hvilke differ som har hvilken utveksling?

Også et lite tillegs-spørsmål. Om jeg finner en dieselkasse som passer på min M43B16 vil denne da også være bolt-on på en M42/M44 om jeg eventuellt skulle bytte motor etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e30 318is kom med 4,10 i utveksling på diffen. Vet ikke om alle is ble levert med diffbrems da, men kansje du ikke trenger det viss du bare er ute etter aks.

Om e30 diff passer bolt on i compact vet jeg ikke, men bakstillingen er jo veldig lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakstillingen er etter det jeg vet helt lik... Men er ikke 100% sikker på dette så gjerne bekreft den som vet.

Diffbrems hadde jo vært en morsom frynsegode i hvertfall da ;)

Edit: Ser at koed selger brukt diff fra e30 318i men 4.45 utveksling. Er dette noe jeg kunne brukt? Var jo høyere enn IS'n i hvertfall...

Sikkert mye noob spørsmål her, men dette med drivlinje og utveksling har jeg null peiling/erfaring med :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en 4.45 diff,så vil du ikke ha ei "typsik" diesel kasse med 1:1 på 5.gir ihvertfall.

Da snakker vi vel nesten 4000 rpm i 100km/h.

Jeg for min del ville heller ikke gått så lavt som 4.45,selv om jeg hadde 0.81:1 utveksling på 5.gir en gang,men hver sin smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle girkasser fra m50 passer. tar jeg ikke helt feil passer m20 også men da må du bytte starteren etter det jeg har fått med meg

men kan aldri tro det har no spess effekt. bedre å bruke tid krefter og ikke minst penger på ny motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...