wraith65 Skrevet Juli 26, 2009 Skrevet Juli 26, 2009 Heisann. Ny BMW eier her, fikk fatt i en bra BMW 525 her før helgen, men viser seg at den lekker olje fælt, pluss at den har problemer med å gire med automatkassa. Jeg tenker dette kanskje har noe sammenheng, da en tidligere Nissan Laurel led samme girproblem, men etter oljebytt ble den bra igjen. (Edit. Bilen er en 1995 modell BMW 525 diesel.) Det som er forunderlig er at den lekker olje frampå ved radiatoren. Etter litt vasking og sjekking ser det ut til at det er ett rør der som lekker. Og den lekker olje. Spørsmålet mitt er om olje fra girkassa går frampå der for å kjøle seg ned eller lignende? Girene har blitt merkbart dårligere til å skifte automatisk siden fredagen før helgen. Trodde først det lakk olje også fra servopumpa under der, men etter vask har ikke den blitt mer oljete. Så regner med at vifta har spredt det rundtomkring. Alle svar og tips angående dette hadde vært meget bra. Da dette er min første BMW og det ville vært synd om jeg måtte levere den tilbake igjen. MVH Ny BMW eier.
perolaf Skrevet Juli 26, 2009 Skrevet Juli 26, 2009 Har selv en e39 med automat.Der er det oljekjøler til kassa foran radiatoren. Når du har tettet lekasjen ,andbefaler jeg at du bytter olje og filter på kassa !
wraith65 Skrevet Juli 27, 2009 Forfatter Skrevet Juli 27, 2009 Tusen takk for svar. Jeg trengte sårt en bekreftelse på dette. Noen som har en aning på hva denne enheten heter? Det er en del rust på de rørene og det kan hende jeg må bytte den.
wraith65 Skrevet Juli 27, 2009 Forfatter Skrevet Juli 27, 2009 Har ringt litt rundt og kommet fram til at det heter "Oljekjøler" den komponenten som lekker. Hvis noen har en slik del liggende i god stand så ta gjerne kontakt. Hvis ikke så er alle tips angående tetting av disse rørene også vel modtatt.
korny Skrevet Juli 27, 2009 Skrevet Juli 27, 2009 demonter og sett sammen med rørtetning, (locktite eller lignende) om ikke du har sprekker eller hull da. dette må du sjekke nøye. alle automatkasser har en form for kjøling, noen går i egen del i kjølevannsradiator mens andre har egen radiator der framme.
joncarlos Skrevet Juli 27, 2009 Skrevet Juli 27, 2009 På denne linken ser du oppbyggingen av kjølesystemet og prisar på deler til e34 525tds. Sjølve kjølaren er integrert i radiatoren... http://nettbutikk.gsbildeler.no/index.p ... 152T3I3D3E GS bildeler har og bilde av det meste på bmwen din....
Mons1 Skrevet Juli 27, 2009 Skrevet Juli 27, 2009 Hvis det lekker ved koblinge, så kan dette enkelt fikses. Er det skade anbefaler jeg det å kjøpe ny! Ser at oljekjøleren er innebygget i selve radiatoren, som er litt uheldig, men lekker det ikke på radiatoren, så er det bare å fikse koblingene. du må regne med at kassa er nesten tom for olje siden den lekker og derfor den ikke gearer skikkelig. Du må uansett bytte olje når du har fikset lekkasjen da mye olje vil lekke ut når du tar løs koblingene. Skift filteret samtidig! Jeg har nettopp byttet olje på min Steptronic og det fikset alle problemer med kassa! Olje er tingen for automat! Lykke til! Har ringt litt rundt og kommet fram til at det heter "Oljekjøler" den komponenten som lekker. Hvis noen har en slik del liggende i god stand så ta gjerne kontakt.Hvis ikke så er alle tips angående tetting av disse rørene også vel modtatt.
wraith65 Skrevet Juli 28, 2009 Forfatter Skrevet Juli 28, 2009 Ok. litt klarering her. Feilen er spesifikt i "Kylslingan" som det het på svensk. Heter vel kjøleslynge eller "Cooling loop" på engelsk. Denne er meget godt rustet, og det blir vel til at jeg trenger en ny. Noen som har en i god stand liggende, eller kan peke meg til ett sted i buskerud som kanskje har en sånn? (Hater å vente. XD)
wraith65 Skrevet Juli 28, 2009 Forfatter Skrevet Juli 28, 2009 Da har jeg funnet problemet, og også påbegynt løsningen på problemet. Jeg vedlegger ett par bilder av situasjonen. Jeg har kjøpt meg ett nytt rør som jeg har bøyd til å kunne fungere som en erstatning for den rustne kjøleslynga som lakk ut all girkasse olja mi. Med litt flaks så er alt tett etter at jeg tar med riggen ned til Tess og får montert noen nye trykkslanger. Etter det så blir det å ta med dette hjem, skru det fast og sende bilen på verksted for oljebytte. Takker for all hjelp. Ønsk meg lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå