Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Per Kristian Sættem, styreleder i Godesetkroken velforening har nylig gått ut til NRK Rogaland og sagt at rånere som samles på Forus skaper dårlig psykososialt miljø og frarøver beboerne nattesøvnen. Han påstår at det er utrolig støyende; ”Vi hører dem ekstremt godt. Det er en stor støybelastning langt over det som er tillatt tett opp mot et boligområde”.

Flere beboerforeninger har gått sammen om å be kommunen og politi å fjerne ungdommene fra Forus. Knut Åsnes, som representerte Sandtuene velforening i artikkelen til NRK, sier at han har forståelse for at ungdommene trenger en plass å samle seg, men mener at det er uakseptabelt at det skjer så nær boligområder. Til sammen ti beboerforeninger har gått sammen om å fjerne rånerungdommen fra Forus.

En ting som slår meg, som er en råner av den ”snille” typen, er at begge disse foreningene befinner seg på motsatt side av… vel, EN MOTORVEI! De aktuelle boligområdene er beskyttet mot støy av en jordvoll og støyvegger og på ”vår” side er det plantet masse trær for å dempe støyen fra motorveien. En annen ting er at det ikke er snakk om at vi er inne på et område der det befinner seg boliger i umiddelbar nærhet, men et regulert industriområde på motsatt side.

Beboerforeningene, med Knut Åsnes og Per Kristian Sættem i spissen, viser eksemplarisk den typiske fordomsfulle og problemfokuserte holdningen som rånere over hele landet møter. Folk som ikke har bil som interesse annet enn fremkomstmiddel stiller seg brått på bakbeina hver gang det er snakk om samling og organisering. Det gjennomsyrer hele vårt samfunn, noe som reflekteres i vårt eget kontrollorgan for kjøretøy, Biltilsynet. Deres ”vil-ikke” holdning og merkverdige tolkning av regler og lover setter en stopper for bilinteresserte som ønsker å godkjenne, og ha en trygg, men ombygget/selvbygget bil. Hadde det vært snakk om en stor gjeng med ungdommer som spilte fotball, Norges eneste aksepterte fritidssyssel, så ville det vært en helt annen lyd i pipa – da hadde det vært å få stengt ned parkeringsplassen til industrinæringen på Forus for at ”de stakkars ungdommene må jo ha ballbingene sine der”. Eller noe enda mer idiotisk… Som en velodrome for syklister… Er ikke som om det ikke har skjedd før...

NRK sin fremstilling av ungdommene i denne saken er kritikkverdig. De nevner veldig lite om forholdene rundt området, og gir misvisende informasjon. De skriver i sin artikkel bl.a. at ”Et åttitalls biler har i sommer drevet rånekjøring på sen kveldstid nord for den gamle Heliporten.” - noe som er ukorrekt, med tanke på den uskrevne regelen blant rånerne er at de kun skal samles på søndager, mellom 8 og 10. Det stilles ingen krav til at folk skal bråke, men det blir alltid noen som skal vise seg og skape litt blest rundt seg, sånn som Per Kristian Sættem med sine uttalelser. Det å kalle klokken 10 på en søndagskveld ”sen kveldstid” er litt drøyt, da både støyende arbeid og atferd er generelt akseptert til klokken 11 på en vanlig kveld (kvelder der vanlige folk går på jobb dagen etter).

Ikke har de snakket med noen av ungdommene, og bedt de om meninger eller hva deres standpunkt i saken er. Deres agenda er å fremstille ungdommene i dårlig lys, så beboerforeningene får medhold og saken er utav verden.

Jeg var faktisk tilstede da reporterne fra NRK kom med sitt fancy utstyr og gjorde folk oppmerksomme på at de var på plassen. Hva i alle dager forventet de? Selvfølgelig vil det være PR-kåte folk som vil vise seg for media – vi ser det hele tiden, Lene Alexandra! De oppfordret nærmest folk til å oppføre seg som idioter, og var ikke passive tilskuere som stod på sidelinja og så på. Nei, ved et par anledninger så jeg faktisk kameramannen oppfordre til mer spetakkel ved å filme de skitneste, shabby-este, mest harry vraka og folka han kunne finne, og fortsette å filme de når de la seg brede utpå. Hva med å filme oss andre, ditt mehe? Vi som stod pent og pyntelig på rekke, med nyvasket bil og gode venner. Vi som satt og hadde det morsomt med å fortelle hverandre om hvordan uken hadde vært, eller hva planer vi har for bilen for fremover? Nei, for det styrker ikke saken til beboerforeningene, og da er det kjedelig.

Vi, som råner, blir møtt av skepsis og fordommer hvor enn vi befinner oss. Hva med å få kommune og politi til å dedikere et område til oss, der vi kan samle, der vi kan herje – uten at det er til sjenanse for andre? Dere kaller det vi driver med i dag for ulovlig, vi kaller det for nødvendig. Nødvendig fordi vårt samfunn har støtet oss bort, til fordel for pedalidioter og fotball-hoder. Og hvorfor? Fordi det er billig og enkelt for staten – de lager en ballbinge, og så er de ferdig med sine forpliktelser. Eller enda bedre, de lar syklister, som tydeligvis er unntatt fra veitrafikklovens bestemmelser om fart og vikeplikt, utpå veien sammen med billistene, for ”de er bare ute etter å forurense, så derfor tar vi bare alle pengene deres i samme slengen og kaller det ”miljøavgift”.

Jeg oppfordrer alle rånere, i alle deler av landet – Debatten er i gang, tiden er nå. Ta stilling til deres standpunkt i sakene rundt vår hobby og liv! Ikke lengre vil vi akseptere å bli presset ut og fordømt for vår lidenskap. Rånere i alle land, foren eder!

Artikkelen finner dere her: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.6709107

• Svar 227
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

herlig inlegg, helt tåpelig, dem var jo der nede, hvorfor ikke spør om vårt synspunkt av saken ? istedenfor og gå ut slik og ta en side, FØR du har hørt begge sider av saken

Skrevet

For og sette rånerne ut i dårlig lys, dette er bare tull. Fint innlegg som burde vært link til på NRK sin skryte side. Jævlig synd at bil miljø blir sett på som hysj hysj og nedsatt her i landet. Kan ikke noen bare drite i post kassa til han idioten av et mobbe offer x2: Knut Åsnes og Per Kristian Sættem . Kjenner jeg de rett så er det så vidt de kannnnskje hører en motor lyd i blant en sjelden gang.

Skrevet

har du sendt dette til noen egentlig? hva med og sende det til NRK eller de andre som sto fram med saken først?. genialt skrevet i vertfall

Skrevet

Helt enig i innlegget og støtter fullt ut saken!

Litt småpirk bare, men det heter kl 23 på kvelden, ikke 11 ;) Og rånerne samles neppe mellom kl 8 og 10 på morgenen ;)

Skrevet

Flott innlegg!

Akkuratt samme debatten har foregått i Haugesund de siste åra... men så lenge vi ikkje driver bed ballsport eller planker på bena så har vi ikkje stemmerett....

Skrevet

Nå tok nettopp NRK kontakt og ville ringe meg. Vi får se hvor dette fører hen.

men filma ikke han karen ? hvor er filmen ?

Kommer nok på NRK lokalt ikveld.

Skrevet

UPDATE: NRK ringte, de vil ha meg med på radiosendingen og TV sending ikveld, hvor jeg skal legge frem hva jeg syns om saken, hvorfor vi gjør som vi gjør og ikke minst hvem vi er.

Må innrømme at dette kan ta en spennende vending.

Skrevet
Nå tok nettopp NRK kontakt og ville ringe meg. Vi får se hvor dette fører hen.
men filma ikke han karen ? hvor er filmen ?

Kommer nok på NRK lokalt ikveld.

Da ligger det vel ute på distriktsnyheter eller lignende på nrk.no da tenker jeg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...