Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

bra gjort jay-o.. men det gjør det sje mye bedre me den filmen der og oppførselene til enkelte av folka der..(men de gjør da søndags kveldene morrsomme) kunne heller fått en kar som kan kjøre rundt i ring til å vise..med det som fremstår som filmen der er det like gøy å samle 200stk på en fotball bane og sykle og krasje..

• Svar 227
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det var en flott opptreden, Jay-O! Synes det er bemerkelsesverdig at det kun er du og politimannen som har en objekiv holdning til såklalt "rånevirksomhet". Det er bra at du viser ydmykhet og at du holder deg så seriøs som du gjør, det får deg til å framstå som den mest objektive og reflekterte personen i dette innslaget :)

Beboerne virker som de bare sitter på sidelinja og griner over filleting, de kan heller prøve å imøtekomme miljøet og vise ydmykhet og respekt - kvaliteter de tilsynelatende ikke innehaver. De kan prøve å gjøre det beste mulige ut av det for alle parter, f.eks hjelpe til med å få igang et motorsportanlegg. Det er jo sikkert alt for mye å forlange, da dette sikkert er erkenormenn som ikke har noe annet å gjøre enn å klage :x Savner seriøs argumentasjon og virkelighestforståelse fra den kanten, men gamle gubber er jo vonde å vende som det heter :lol:

Skrevet

Konge Jay-O, du tok de spOrsmaala med storm, bare synd det saa ut som om den dama ville ta deg for no kriminelt. hu var ikke grei med de spOrsmaala.

Skrevet

Det var nok ikke lett å prøve å komme med noe fornuftig med de "graverende" bildene de hadde av biler som herjet.

Jeg mener at den eneste muligheten bilmiljøet og miljøet på forus har for å komme ut av å bli jaget fra parkeringsplassene i sørfylket er å ta avstand fra trafikkfarlig atferd.

Det lød ganske hult da Jay sa at dette var tryggere enn å gjøre det på motorveien eller trafikken, når man tydelig så at to biler holdt på å støte sammen på videoen.

Som nevnt tidligere, den eneste måten å angripe dette seriøst på er å ta helt avstand fra den ulovlige kjøringen, og fortsette med så store treff som mulig. Noen vil selvfølgelig spinne rundinger, da er det viktig å fortelle at disse gjør dette på eget ansvar og at dette ikke har noe med treffet å gjøre. Hvis politiet ser på dette som ett problem så får de gripe inn mot enkeltindivider, "rånemiljøet" kan ikke ta noen form for kollektivt ansvar for dette.

Hvis dere setter dere ned i ti sekunder å tenker over saken, så sier det seg selv at det er UMULIG å fortsette kjøring som vist på videoen på dette området på forus. Politiet har ingen mulighet for å se gjennom fingerene på dette så lenge det er så publisert i media.

Anbefaler derfor at dere holder 2-3 treff med nazidisiplin på grisekjøring slik at ingen kan ta dere på dette en periode.

Det er forøvrig bare tull at støyen ikke er ett problem for naboene, med fri sikt så hører man bråkete biler og "dekklyder" veldig langt og godt.

Hvis ungdommer hadde begynt å grisekjøre (enda mer) forran mitt hus så hadde jeg ALDRI sett på det som MITT problem å skaffe dem ett annet sted å kjøre. Jeg kan garantere dere at dere kommer til å miste tilgangen til området dere nå kjører på hvis ikke dere oppfører dere de neste ukene.

Dere er ufattelig naive som tror at offentlig ulydighet vil hjelpe dere i denne saken.

Som nevnt, kjør følgende linje:

* Rånemiljøet har sosiale treff hvor likesinnede møtes og koser seg, men har ett stort ønske om egnede områder til sitt bruk.

* Enkeltindivider i samme miljø kjører ulovlig og farlig, dette ses ikke på som positivt av dere, men det forstås av dere, og kan forklares med manglende område for slikt.

Skrevet
Det var nok ikke lett å prøve å komme med noe fornuftig med de "graverende" bildene de hadde av biler som herjet.

Jeg mener at den eneste muligheten bilmiljøet og miljøet på forus har for å komme ut av å bli jaget fra parkeringsplassene i sørfylket er å ta avstand fra trafikkfarlig atferd.

Det lød ganske hult da Jay sa at dette var tryggere enn å gjøre det på motorveien eller trafikken, når man tydelig så at to biler holdt på å støte sammen på videoen.

Som nevnt tidligere, den eneste måten å angripe dette seriøst på er å ta helt avstand fra den ulovlige kjøringen, og fortsette med så store treff som mulig. Noen vil selvfølgelig spinne rundinger, da er det viktig å fortelle at disse gjør dette på eget ansvar og at dette ikke har noe med treffet å gjøre. Hvis politiet ser på dette som ett problem så får de gripe inn mot enkeltindivider, "rånemiljøet" kan ikke ta noen form for kollektivt ansvar for dette.

Hvis dere setter dere ned i ti sekunder å tenker over saken, så sier det seg selv at det er UMULIG å fortsette kjøring som vist på videoen på dette området på forus. Politiet har ingen mulighet for å se gjennom fingerene på dette så lenge det er så publisert i media.

Anbefaler derfor at dere holder 2-3 treff med nazidisiplin på grisekjøring slik at ingen kan ta dere på dette en periode.

Det er forøvrig bare tull at støyen ikke er ett problem for naboene, med fri sikt så hører man bråkete biler og "dekklyder" veldig langt og godt.

Hvis ungdommer hadde begynt å grisekjøre (enda mer) forran mitt hus så hadde jeg ALDRI sett på det som MITT problem å skaffe dem ett annet sted å kjøre. Jeg kan garantere dere at dere kommer til å miste tilgangen til området dere nå kjører på hvis ikke dere oppfører dere de neste ukene.

Dere er ufattelig naive som tror at offentlig ulydighet vil hjelpe dere i denne saken.

Som nevnt, kjør følgende linje:

* Rånemiljøet har sosiale treff hvor likesinnede møtes og koser seg, men har ett stort ønske om egnede områder til sitt bruk.

* Enkeltindivider i samme miljø kjører ulovlig og farlig, dette ses ikke på som positivt av dere, men det forstås av dere, og kan forklares med manglende område for slikt.

+1

Skrevet
... men så lenge vi ikkje driver bed ballsport eller planker på bena så har vi ikkje stemmerett....

Nåja, stemmerett har dere. Men det er jo litt forskjell i støynivå på noen som spiller fotball/går på ski kontra en som burner på en parkeringsplass... Den skrikende lyden fra gummi som aktivt varmes mot asfalten, har en tendens til å vandre flere kilometer. Ingen problemer å høre burning flere kilometer unna. Samme med motorrusing på alskens effektpotter etc. Så lenge mange rånere ser ut til å mene at mest mulig lyd betyr fetest mulig bil, vil det nok bli vanskelig å få noe gehør og thumbs-up fra naboer...

Skrevet
Samme med motorrusing på alskens effektpotter etc. Så lenge mange rånere ser ut til å mene at mest mulig lyd betyr fetest mulig bil, vil det nok bli vanskelig å få noe gehør og thumbs-up fra naboer...

pottene de fleste kjører med pådet treffet er helt sinnsyke, som regel er det vel bare strake rør.

Etter dette rånetreffet som er på forus kjører de fleste ut til en ferjekai hvor det kjøres dragrace. (søk mekjarvik på youtube)

Men så kan man jo spørre seg hvor gøy det er å se en 1,2 civic kappkjøre med en ford sierra.......

Nivået har falt noe så inn i helvete på et par år..

Før kunne man se gromme cossier, skyline, fete bimmere etc.

Hender en gang iblandt det kommer en bil med skikkelig motor og ikke bare strake rør.

Savner de gamle tidene når det var gromme biler på treff :cry:

Skrevet

Er det noen her inne som har vert i byggelaget, og hørt på søndagskvelder?

Forstår ikke hvorfor de hører det så godt.. Jeg jobber i Hellanor(Nesten rett over), når jeg har jobber overtid i helger, feks søndag.. Da har jeg såvidt hørt bilene der borte.. Skal ta meg en tur i byggefelte neste gang jeg(om jeg husker:P) så skal jeg se hva jeg hører..

Og de vinkler det feil ang tidspunkt og, det er som sagt mellom 20.00 og ca 22.30 folk samles her, så forsvinner alle til merkjarvik...

Hvem her som tror at offentlig ulydighet lønner seg?

Den hvite å blå bilen, var kun de jeg så som herja..

Hver gang jeg har vert der ute, har det bare vert 1-2 stk som har "vist seg" for oss andre.. Jeg tror faktiskt mesteparten bare er der for å ha en plass å samles, snakke osv(slik som Jay-O) forklarer..

Skrevet

Og de vinkler det feil ang tidspunkt og, det er som sagt mellom 20.00 og ca 22.30 folk samles her, så forsvinner alle til merkjarvik...

Hver gang jeg har vert der ute, har det bare vert 1-2 stk som har "vist seg" for oss andre.. Jeg tror faktiskt mesteparten bare er der for å ha en plass å samles, snakke osv(slik som Jay-O) forklarer..

Nå er jo det tidsrommet en typisk tid hvor barna skal sove. Spesielt siden dette er søndag kveld.

Det hjelper også fint lite å si at det bare er 1-2 som bråker, så lenge de høres svært så godt. Få bort det bråket så blir det enklere å få blidgjort naboene.

Skrevet

Nå er jo det tidsrommet en typisk tid hvor barna skal sove. Spesielt siden dette er søndag kveld.

Det hjelper også fint lite å si at det bare er 1-2 som bråker, så lenge de høres svært så godt. Få bort det bråket så blir det enklere å få blidgjort naboene.

Ah, selvjustis er en farlig ting - pleier å være begynnelsen på slutten for slike ting som dette. Og verken vi eller Politi er intressert at de skal henge der hele tiden med oss.

Det blir at vi som oppfører oss gjør som vi alltid har gjort, så får politiet komme og luke ut bråkmakere etterhvert. De blir mest sannsynlig avskiltet på stedet, og da er vi fri de i noen uker. Et par runder med dette og folk blir lei og treffet vil da opphøre... Eller dele seg i to...

Skrevet

Ah, selvjustis er en farlig ting - pleier å være begynnelsen på slutten for slike ting som dette. Og verken vi eller Politi er intressert at de skal henge der hele tiden med oss.

Det blir at vi som oppfører oss gjør som vi alltid har gjort, så får politiet komme og luke ut bråkmakere etterhvert. De blir mest sannsynlig avskiltet på stedet, og da er vi fri de i noen uker. Et par runder med dette og folk blir lei og treffet vil da opphøre... Eller dele seg i to...

Men dere kan jo ikke syte over naboenes klager så lenge det er noen hos dere som ødelegger. Rydd opp internt, be om forlatelse (til naboene), og de blir nok blidgjort. Om dere så er 99 som er fredelige, hjelper det fint lite ettersom 1 skaper støyen. Det er støyen som merkes, ikke "stillheten" fra dere andre.

Driver man med bil er det særdeles viktig å ta hensyn til omgivelsene. Biler har en tendens til å støye svært mye (og spesielt rånebiler...). Lyd vandrer i tillegg langt i åpent terreng.

Skrevet

.

.

.

Men så kan man jo spørre seg hvor gøy det er å se en 1,2 civic kappkjøre med en ford sierra.......

Nivået har falt noe så inn i helvete på et par år..

Før kunne man se gromme cossier, skyline, fete bimmere etc.

.

.

Savner de gamle tidene når det var gromme biler på treff :cry:

Spørs om ikke eierne av både 1,2 Civic og Ford Sierra synes bilene sine er ganske gromme...

Skrevet
Men så lenge du står på TV og forsvarer at de kjører som tullinger, så blir dere alle sett på som tullinger.

Nei, jeg forsvarer egentlig ingenting av den kjøringen, men jeg ville frem til at hver enkelt er ansvarlig for sine egne handlinger og at felleskapet kan ikke stilles til ansvar for at noen skal utpå og vise seg. Det jeg tror hu dumme merra i det innslaget ville frem til er at det er i en ungdoms (les ung voksen) natur å vise seg, å bruse seg med fjærene litt. Det å dedikere et område hvor alle kan være, de som ikke bråker, samt de som gjør, vil være en positiv ting for både trafikken og ungdommer. Heller at de herjer i stykker bilene sine på et lukket område, enn at de skal ta uskyldige liv i trafikken. "Hva med om det skjer en ulykke på det lukka området og noen blir skadet?" Jo, det blir jo risikoen til de som er der inne, hvis ikke de er villige til å ta den risken, så får de faen meg la være å komme!

Det som jeg syns nå i ettertid jeg ikke presiserte godt nok hos NRK er at vi fordømmer alt som har med farlig kjøring, i trafikken, men at på et lukket område vil alle være oppmerksomme på den risikoen (det er risiko i alt vi gjør, derfor det er så spennende for enkelte) og kan da velge å la være.

En annen ting er NRK`s fremstilling av saken, hvor vi (vi som har biler verdt mer enn bare stålet den er laget av) står bokstavlig talt et palestinsk steinkast unna og rister på hode av både den blå Mercen og den stygge hvit Sierra`en. Men kameraet snur seg aldri til oss, og ingen av de mer seriøse folka (les; de som har mer enn bare 2 hjerneceller, hvor den ene sitter i rullestol og den andre dytter) fikk sagt sin mening.

Politi har vært der ute UTALLIGE ganger - men siden vi stort sett holder oss i ro, og oppfører oss inne på området, har de kjørt taktikk med å holde en ringmur av kontroller rundt, hvor de tar de som råkjører og herjer i trafikken rundt, som på motorveien.

De kan flytte oss så mye de vil, men bilentusiaster, såkalte "Rånere", er en subkultur som stadig blir mer fremtredene og vil ikke forsvinne. Helt siden det kom biler som folket fikk råd til, har det vært rånere, og disse har vært ungdommer. Ut fra dette har en av verdens største industrier vokst, motorsportindustrien, som idag med sin teknologi gjør veiene og den generelle trafikken tryggere!

Ta dødsulykken på Tananger, en tragisk ulykke her i distriketet, der en 17 åring hadde tyvlånt BMW`en til moren sin, og var ute og joyridet sammen med dama og kameraten sin. Jeg bor og jobber på Tananger, og jeg kjører den strekningen daglig. Jeg har INGEN problemer med å ta den svingen i høyere hastighet enn tillatt, og jeg vil med 99% sikkerhet si at jeg ville ha klart å kontre den sladden som han fikk. Gjerne jeg ville kjørt ut som han gjorde, men da uten å ta et gjerde sideslengs først. Hu stakkars 16 år gamle dama døde som følge av skadene hun fikk da en plankebit gjennomboret bilen. Hadde vi hatt et skikkelig motorsport senter, hvor alle var velkomne, gamle som unge, vil jeg kunne se for meg to scenarioer - 1; Han har ikke lappen, men er i stand til å føre bilen skikkelig og klarer å kontre sladden - eller - 2; Han har fått kjørt ifra seg, han har kjent på kroppen hva krefter som jobber mot han når han kjører fort og uansvarlig, og vil derfor ikke ta svingen i den hastigheten som han gjorde.

Naboene sin klage på støy og bråk er, i mangel av et bedre ord, tåpelig. Her bor de ved en motorvei, en vel trafikkert EUROPAVEI, der tungtransport er en daglig affære. Det er snakk om en dag i uka der "alle" samles, dog det finnes nok de som bruker den plassen til å samles ellers. Området er regulert til industri, og det vil derfor være støyende område iflg reguleringsplanen til kommunen. 80% av husstandene som er på andre siden av motorveien, bak lydvegger og barrierer, ble bygget før og under den tiden det fantes en HELIPORT på det området, med daglige avganger og helikoptre i hytt og gevær.

Det å argumentere med at ungene griner fordi de ikke får sove, tyder på at foreldrene slurver med medikamentene de ungene skulle hatt. I motsetning til de fleste unger, som ville ha grått fordi de helst ville vært oppe lengre for å se på rånerne og bilene, så tror jeg disse har blitt mer stresset av faren som blir fly forbanna og roper og skriker etter disse "jævla rånerne".

Jeg begynner å tenke, Berg, at du er midt i 30 åra, med 2-4 unger og kone, og kanskje du bor på Forus, selv om det står Sandnes i profilen din. Det er ihvertfall det inntrykket du sender til oss andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...