Gå til innhold

Bilen "spiser opp"/forbruker bakdemperene `99 e46

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte bilen(1999 320d) i 2005, og har fra første stund forbrukt bakdempere - begge sider! Kan tenke meg at jeg har byttet 5-6 sett dempere på 100.000km.

Har ikke sportsunderstell, men har m-tech fjører foran og bak - senker 15mm.

Har brukt bilstein sportdempere hele tiden fram til sist gang jeg byttet - da prøvde jeg Moneroe(holdt i 14dager, da lakk begge)

Jeg har også skiftet alt av foringer i bakstilling, rettet opp en "subframe disaster" hos BMW og tatt 4-hjulskontroll - allikevel fortsetter den å "spise" dempere.

Virker for meg at demperene får en skjevstilling, så den øvre simringen får press på den enesiden, slites og begynner å lekke.

Har forøvrig byttet topplager også. Disse ble byttet første gang jeg byttet demperene. Filosoferer på om de er mulig å sette de feil vei, for da vil man kunne få press fra lageret mot stanga og deretter mot simringen i demperhylsa.

Noen som har vært borti noe lignende? Forslag til hva som er feil, og evt hva jeg kan gjøre for å få det til å fungere?

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Hmm rart, er det hos ett verksted du har gjort dette, eller gjør du det selv?

F.eks hvis du gjør det selv, du bruker f.eks ikke verktøy eller noe som lager riper eller noe i demper sylindern? kun ett lite sår er nok til å ødelegg simringen i dempern, og forårsake lekkasje.

Skal jo ikke bytte dempere så ofte bare for att bilen din er senka 1.5 cm.

Skrevet
Hmm rart, er det hos ett verksted du har gjort dette, eller gjør du det selv?

F.eks hvis du gjør det selv, du bruker f.eks ikke verktøy eller noe som lager riper eller noe i demper sylindern? kun ett lite sår er nok til å ødelegg simringen i dempern, og forårsake lekkasje.

Skal jo ikke bytte dempere så ofte bare for att bilen din er senka 1.5 cm.

Har skiftet de selv. Ikke vanskelig å bytte de demperene, og jeg er helt sikker på at det ikke har vært noen riper el. lign på de.

De sitter jo kun i mutter på toppen og bolt i bunen.

Nå jeg monterer demperene setter jeg bilen ned på hjulene igjen før jeg strammer til bolt/mutter, så det ikke er noe tvang av noen slag i demperen.

Jeg tror heller ikke at dette har noe med senkingne å gjøre...

Skrevet

Tror ikke dette har noe med veiene i Norge å gjøre. Kjører ekstremt forsiktig der det ikke er veldig fin vei. Kjører ikke i hullene/dumpene i veien om jeg ikke må. Og må jeg, så bremser jeg ned farten.

Skrevet

Er jo ikke så mye som kan gjøres feil ved montering av bakdempere... Topplageret kan vel kanskje monteres opp ned, men da er man litt korket.. :lol: (da må du isåfall ha skrudd til de 2 13mm muttrene inni hjulhuset istedet for inne i bagasjerommet)

Skrevet
Er jo ikke så mye som kan gjøres feil ved montering av bakdempere... Topplageret kan vel kanskje monteres opp ned, men da er man litt korket.. :lol: (da må du isåfall ha skrudd til de 2 13mm muttrene inni hjulhuset istedet for inne i bagasjerommet)

Har nok montert topplageret riktig vei :)

Skrevet
jeg hadde en ødelagt k-sport demper. Ringte på gs og spurte, og di sa at om en demper går helt i bunn, så er di ødelagte. så anbefaler deg å kjøpe noen skikklige bump stoppere. da vill ivertfall ikkje demperen gå i bunn!:D

http://nettbutikk.gsbildeler.no/startup ... aq=1&oq=gs

Kan alltids kjøpe meg bumpstoppere, men tror ikke det er problemet. Har aldri "bånna" de demperene.

Skrevet

Feilen din må jo være at NOE er skjevt og får som du selv sier, demperen til å ødelegge seg selv.

Her er det noe som er skjevt på bilen din, dra til ett skikkelig verksted og forklar problemet og få de til å se på dette. Med utstyret ett moderne verksted har idag så skal det ikke være noe problem. Sikkert bare snakk om mm, men det kan være nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...