Gå til innhold

Bilen "spiser opp"/forbruker bakdemperene `99 e46

Anbefalte innlegg

Skrevet
...og jeg hadde original dempere som holdt i 100.000 Km, så det er nok kvaliteten på demperne.

Når Moneroe dempere holder i 14 dager, og Bilstein i minimum et halvt år, tror jeg ikke det er demperene som i utgangspunktet er feilen her. Demperene foran, som ikke har mulighet til å få skeivstilling, er også Bilstein, er like gode, og de har vel sittet på i ca 120.000km nå.

Så jeg for min del har full tiltro til at Bilstein er et merke av høy kvalitet.

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Hva med og montere demperen i topplageret og se hvordan den liner opp mot innfestningen nede, da ved bil i "kjørestilling". Sånn for og se best mulig hvor skjevt ting eventuellt er.

Dette har jeg gjort også, da jeg monterte dempere da jeg stod på en grav. Det er litt tvang på demperen, det er det ikke tvil om. Men jeg vet ikke hvor mye tvang man kan forvente. Jeg skjønner heller ikke hva som gjør at jeg får denne skjevstillingen som tydligvis er for stor.

Vurderer å sette på originale fjører bak, så hvis noen har fjører bak til denne bilen - som passer, og selges billig, er jeg interessert.

Skrevet

Da har jeg byttet over til en demper jeg hadde liggende, og sjekket litt. Fant forresten ut at den på venstre siden også lekker :-(

Tok av demperen i bunn og løftet bærearmen så de stod side om side - da står demperen ca 5mm ut i forhold til innfestingspunktet. Den står også litt lenger bakover enn innfestingspunktet. Hjulet er også slitt på innerkant. Sist jeg hadde 4-hjulskontroll var etter at Tronrud bil reparerte bilen for subframe disaster. Hadde tenkt å ta ny 4-hjuls justering etter at jeg vet om demperene holder. Burde sikkert gjort det med en gang.

Tenker nå at det kanskje kan være hjulinnstillingen som gjør at demperene går i stykker. Innfestingspunktet vil jo flyttes hvis hjulstillingen endres - vet ikke om det er så mye at demperene kan bli ødelagt av det - noen som vet?

Skrevet
Tok av demperen i bunn og løftet bærearmen så de stod side om side - da står demperen ca 5mm ut i forhold til innfestingspunktet. Den står også litt lenger bakover enn innfestingspunktet.

Akkurat samme som mine dempere gjør når jeg løsner de i bunn.

Min bil har ikke subframe problem eller vært skadereparert.

Hadde 4 hjulskontroll når jeg satt på dempere og senkefjærer, og igjen når jeg bytte bærearmer/foringer foran for 6mnd. siden.

• 3 weeks later...
Skrevet

Da bestemt jeg meg for å kjøre originalt oppsett bak på bilen. Kjøpte standard fjører og standard gassdemperer fra Bilstein. Kjøpte videre nye topplager, skiver og pakninger. På fredag har jeg bestilt 4-hjulskontroll også.

Hadde tenkt å gjøre alt 100% etter boka denne gangen, tok også med utskrift av hvordan tingene skulle sitte sammen:

OTEwNDJfcA==.png

Når jeg plukket det fra hverandre viste det seg at del 12 var montert feil vei. Jeg har ikke vurdert hvilken vei dette har vært montert før, bare demontert og satt sammen på samme måte som det stod fra før.

MEN, når skive 12 er montert feil vei legger den press på ytterkanten av gummiforinga i lageret, og gummien "virker ikke". Det blir knall stivt!

Og når topplageret ikke tar opp bevegelse går demperene i stykker.

Regner nå med at dette ordner seg og ikke blir noe mere problem.

Skrevet
Aha. Tror nok mange problemer med bakdempere/topplager på E36/E46 skyldes feilmontering. :)

Det tror jeg du kan ha rett i. Fort gjort å gjøre denne feilen... Men man lærer så lenge man lever :wink:

Skrevet

eneste jeg kan komme på Inge, men det vet du sikkert. Du skal ikke stramme til demperne før bilen står på bakken, da dette kan påføre en skjevhet i demperne, som resulterer i at de lekker med en gang. sett bilen på bakken før du trekker muttere til det momentet det skal være. Men hvis du har gjort det, så må du spørre noen andre:P Håper du får fiksa det.. Nei egentlig, så håper jeg ikke det, fordi du har jo 02'en din du kan kjøre med:D mohahah

Skrevet
eneste jeg kan komme på Inge, men det vet du sikkert. Du skal ikke stramme til demperne før bilen står på bakken, da dette kan påføre en skjevhet i demperne, som resulterer i at de lekker med en gang. sett bilen på bakken før du trekker muttere til det momentet det skal være. Men hvis du har gjort det, så må du spørre noen andre:P Håper du får fiksa det.. Nei egentlig, så håper jeg ikke det, fordi du har jo 02'en din du kan kjøre med:D mohahah

Regner nå med at dette ordner seg og ikke blir noe mere problem.

Demperene har aldr blitt strammet før bilen står på hjula...

Er ganske så sikker(nesten helt overbevist) om at feilen hele tida skyldes denne feilmonteringen av den øvre skiva på topplageret. Det gjorde sånn at gummien ikke fikk bevege seg, og øvre innfesting blir da å betrakte som helt fast - og da vil stanga begynne å gnage seg inn i simringen på grunn av det lille skjevstillingen som alltid er der, som gummien ikke lenger tar opp.

• 3 years later...
Skrevet
Jepp!

Litt sånn irriterende godfølelse, kjempeglad for at problemet er løst, irriterende at det var en filleting :D

Kjenner til det med feilsøking på jobb..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...