Gå til innhold

Bremseproblemer E30


BMWBenny
 Share

Anbefalte innlegg

Bytta det ene bremserøret mitt i dag, da det hadde en stor lekkasje. Det gikk egentlig greit, fikk det på, systemet var tett, og lufta alle 4 hjula godt for å bytte ut litt gammal væske.

Men blei skuffa når jeg tok en prøvetur, pedalen tok helt ute, blei hard med en gang, og bremset veldig dårlig. måtte bruke makt med beinet får å få grei nedbremsing. Bilen har stått lenge, så jeg sjekka skivene etter turen. Rusta var slitt bort foran men bare så vidt pussa bak. I tilegg til at bilen låste hjula foran på grus.

Så det må jo være noe rart bak? kan det være noe med calliperne? De har jo også stått lenge. noen som kjenner igjen symptomene her?

Mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke si at jeg er proff på dette , men det går kanskje to rør ut av "master cylinder" på bilen din også. Kan være tett der. Neste er vel en fordeling til caliperne bak, så kommer caliperne. Muligens disse også bør sjekkes, luftes. Kanskje ikke det beste svaret, men det er da ett svar :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En update: Sjekket nivået på servo tanken, var lite der så jeg etterfylte.

satte meg så inn i bilen, og pumpet pedalen hard (1-2 trykk)

Men når jeg da startet bilen, skjedde det ingenting med pedalen, den var fortsatt steinhard, kan vi ikke konkludere med at det er bremsekraft forsterkeren som er gåen? Og det er derfor pedalen er hard og bremser dårlig, når jeg kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på det samme, men vakuum slangen er den som kommer inn på plastikk tanken man fyller bremsevæske i, og forsvinner inn i torpedoveggen. right? Den er på plass, hvis det ikke er vakkumslangen, hvor er den i såfall?

Kjørte uten det på en E36 en gang, er samma symptomer ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på det samme, men vakuum slangen er den som kommer inn på plastikk tanken man fyller bremsevæske i, og forsvinner inn i torpedoveggen. right? Den er på plass, hvis det ikke er vakkumslangen, hvor er den i såfall?

Kjørte uten det på en E36 en gang, er samma symptomer ja.

Vakumslangen er sort og tykkere og kommer fra innsuget og går til bkf.

Slangen du beskriver er blå og inneholder bremsveske til clutsjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du sjekker bkf ved å pumpe bremsa helt hard, holde press på den, og starte bilen. da skal foten din synke litt innover. gjør den det, er bkf i orden. sikker på at dere lufta ordentlig? og at det ikke er lekkasje der dere bytta rør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du luftet? Pumpet opp trykk, det tullet der?

Bremsene bak har ett felles rør som går innom en reduksjonsventil først. Feil på reduksjonsventil forekommer. For mye struping og bremsen er dårlig bak, men tar godt forran.

Testen til Hauso er verdt og prøve.

Sjeldent feil på stempel i hovedsylinder, å sjeldent feil på BKF om kapslingen er hel. Innmaten pleier da være inntakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har bytta bfk nå. da blei det bra igjen :) Jeg merka det ved at, når jeg trykte inn bremsen med bilen på tomgang begynte den å gå ujevnt. Klemte vakumslangen flat med en tang, trykte på bremsen igjen. Og da endtret ikke motor gangen seg.

Var tydlig at bkf lakk, men aner ikke fra hvor. bremsene funker i hvertfall nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...