Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Når du trimmer en motor er det mer luft som er poenget, mindre motstand i eksosanlegget hjelper ikke... det et "grenrør" gjør er å sørge for at det er lik motstand til hvert rør, som gir tilbakeslag som gjør at eksosventilen for noe hjelp til å åpne ved visse turtall... Trykket fra sylinder 1 vil finne raskeste mulige vei til atmosfæretrykk og da blir det også trykk mot de andre eksosventilene som da har en effekt på ventil(ene) ved sylinder tre ettersom den har utblås etter 1...

Hvor langt ut i eksosanlegget møtes avgjør hvor på turtallsregisteret "grenrøret" har en effekt...

Har ingenting med at en skal hjelpe eksosventiler å åpne seg osv...det er kammens jobb ;)

Det med grenrør kontra standard manifoil som har plenum rett etter eksosportene er at en kan gjøre nytten av eksospulsene fra hver sylinder

til å tømme sylindrene lettere og raskere,dermed mer komplett, ved endt arbeidsslag. Men mye av resultatet henger sammen med fasingen på kammen,og dens timing i sammenheng med lengden og dimensjonen på ekstraktoren.

• Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

kjekt å se at folk har peiling her.. åpent filter gir som regel tull med luft masse føler og div komponenter.. får jaging på tomgang... tull med bare filter.. ny kam. større dyser og chip. evt eksos.. det merkes godt og blir nok frisk og fin å kjøre.. proffe motor byggere bruker orginal boks med sport filter og større åpning i bunn av filterboks. turbo biler bruker åpent filter for wastegate lydeffekt..

Skrevet

Jeg ser i denne tråden at det er mye missoppfattning om motor trimming og hvordan de forskjellige delene hvirker sammen.

Så for de som er interessert i emnet og som er villig til å bruke en del tid på å lese seg opp på "ordentlig" motor bygging og tuning om å kontakte.

- http://www.automobilia.no/automobilia_V1/v1/index.html

- http://www.lafri.se/group.asp?group=1171

Dette er bokhandlere som har eller skaffer det meste av tekniske bøker

jeg har personlig lest minst 10-12 forskjellige bøker om tuning av motor spesielt, og disse bokhandlerne har skaffet og tipset meg på telefon om mye som ikke nødvendigvis står på nettsiden.

Veldig mye av litraturen er amerikansk så V8 motorer er ofte emnet. Men alle "grunn prinsippene" om økt effekt er det samme for alle typer motorer.

Dette er pensum som begynner der bil mek linja slutter.

Jeg ser på enkelte komentarer at litt forståelse for hvordan ting henger sammen hadde kunnet ryddet opp i en del missforståelser som oftest er komentert.

Så en generell komentar til hvorfor så lite effekt for pengene, BMW lager noen av de beste motorene som finnes.

Dette gjør at ytterligere effektøkning nødvendig vis kommer til å koste penger og at gevinsten ikke er så stor.

Et eksempel er at en typisk 2 liter motor på 70-80 tallet hadde 90-100hk

BMW henter i dag ut over 170hk fra samme slagvolum i dag ved hjelp av mer avansert teknologi og mekanik (16 ventiler, twincam,og avansert motormanagment. dette var avansert nesten race spec på eks 70 tals motorer, selv om teknologien var i bruk lenge før krigen spes på fly.

• 3 weeks later...
Skrevet

innsatsfilter, brembo-skiver, planet topp og nye foringer så langt.

Da var maf-sensor i orden. Renset den først, men gikk like ræv. La inn innsatsfilteret fra pipercross og når det fortsatt ikke funket så blei det høye turtall på toern og treern og plutselig var rusket vekk. Prøvde å blåse vekk evt rusk med gamle filteret, men hjalp ikke. Kom ikke tilbake feilmelding heller. Er ikke redd for å skrote maf siden det finnes til 1000-lappen på ebay eller kan renses. Innsatsfilteret lager god fin lyd.

Fikk tull med kamsensorn, i ny og ne stoppet bilen og noen ganger ville den ikke starte. Dette skjedde en gang i uken. Fikk fersket meldingen etter at den streiket rett etter sletting av feilkoder. I med ny sensor og nå funker den. Kan være at det hadde noe med plansliping av topp som vikingen skrev om. Hvordan kan jeg vite at kamdrevet sitter riktig nå da herr viking? Eller andre?

Bananmanifold? Skal dette gi mer enn cat-back anlegget fra simons?

Lure-pluggene til pulstar. Er så nyskjerrig på om resultatene dems stemmer at jeg vurderer dyno selv. Da må jeg finansiere dette delvis selv og kanskje gjennom å selge en kort artikkel om saken til noen blader. I så fall skal jeg gjøre det hos noen som tuner også. Da spørs det om jeg ikke skal gjøre noe annet før dette hvis jeg først skal mappe. Mappingen er jo galskap på denne, men hvis jeg klarer å få solgt artikkelen på forhånd, så hvorfor ikke.

Dyser kanskje? Den bruker vell ikke mer så lenge jeg ikke gir på mer? Eller er det noe med resten av opplegget. Husker jeg skiftet på mopeden, og man skulle ikke mange hakk opp før det ble dårlig, men det ga noen ekstra kilometer toppfart.

Ser at fortsatt folk lurer på hvorfor jeg gidder på en 318. Fordi jeg fikk den billig og full av feil på auksjon. Skal jeg bytte må jeg ut med over ti lapper i avgifter til staten, dessuten må jeg ut med minst ti til for å få en 320. da er det bedre å bruke 6 lapper for å få en mellomting. Det er mange som har disse, så tenkte det hadde vært interessant for andre å lage en tråd. De som har 316 kan jo også kjøpe et kit som bygger om til 318 for 4 lapper, var kam og noen greier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...