Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen her som vet hva som er den verste straffen man kan få ved misbruk av prøveskilt??

si at man blir stoppet med passasjer eller kjører med dagsprøvemerke dagen etter at det er utgått

Skrevet

"Alle trafikkstasjonene har et system der alle opplysninger om utleie av prøveskilter blir registrert. Ved misbruk vil man legge inn en sperre som gjør at den aktuelle personen ikke får leid skilter i en bestemt periode, oftest tre måneder frem i tid. Det er dermed ingen mulighet til å bruke prøveskilter hver gang man skal ut å kjøre, for på den måten å unngå å betale omregistrering og årsavgift."

Ref, http://www.dinside.no/13000/norge-rundt-med-rode-skilter

Skrevet

jess, er klar over denne. men tenker på den straffen man får dersom man blir stoppet i kontroll og har misbrukt prøveskiltet. f.eks man er utenfor prøveskilt-området.

Skrevet

Ofte greit å skrive lenger strekning enn det man planlegger.

Skriv også prøvekjøring, og ikke bare flytting av kjøretøy.

Du kan ha passasjerer kun dersom det er nødvendig for prøvekjøringen e.l. mener jeg det stod.

Hva om du trenger skru hjelp, osv?

Må vel gå ann å forklare seg der..

Ansvarsforsikring er med i prøveskiltet..

Om du da kjører utenfor tiden skiltet gjelder, har du ingen forsikring heller..

Skrevet

Du kan ha passasjerer kun dersom det er nødvendig for prøvekjøringen e.l. mener jeg det stod.

Jeg fikk prøveskilt for "prøving" av 320n mellom Elverum og Stavanger :P

Fikk den vanlige: "Er det prøving av bilen eller flytting?"

"Neei litt begge deler" sa jeg.. Så fikk jeg prøving påskrevet :)

EDIT: Ble forresten stoppa av politiet med prøveskilter og bilen full i drit (flyttelass) pluss en passasjer framme. Og det var under "Flytting", ikke prøving. Ingen som sa noe på det. Så det kommer nok ann på folka.

Skrevet

jess, kommer veldig an på folka :-P de fleste jeg kjenner som har blitt stoppa med prøveskilt utenfor område eller med passasjer har bare fått advarsel..

men de kan ikke i verste fall ta førerkortet ditt dersom du er under prøvetid??

Skrevet

hvis du kjører med utgåtte prøvekjennemerker, er det samme straffen som å kjøre uregistrert bil,

hvis man blir stoppet med passasjerer og lass i bilen og der står prøving på papirerne skjer der ikke noe, da har man testet bilens lasteevne.

Skrevet

Jeg fikk prøveskilt for "prøving" av 320n mellom Elverum og Stavanger :P

Fikk den vanlige: "Er det prøving av bilen eller flytting?"

"Neei litt begge deler" sa jeg.. Så fikk jeg prøving påskrevet :)

EDIT: Ble forresten stoppa av politiet med prøveskilter og bilen full i drit (flyttelass) pluss en passasjer framme. Og det var under "Flytting", ikke prøving. Ingen som sa noe på det. Så det kommer nok ann på folka.

Nei der sto jo i vognkortet att det gjaldt flytting! :lol:

Skrevet

det vil nok variere fra situasjon til situasjon og i sammenheng med evt. andre lovbrudd. Ser på nettet at flere har fått bot i størrelsesorden 2.000-4.000 kroner for å ha blitt stoppet av politiet på med et kjøretøy uten skilter. Det er også viktig å huske på at forsikringen på motorsykkelen (eller bilen) ikke gjelder dersom du krasjer med et uregistrert kjøretøy. Det vil med andre ord bli en dyr fornøyelse hvis du skulle være så uheldig. Du kan også kontakte Vegvesenet på e-post firmapost@vegvesen.no eller telefon 02030.

Skrevet
og hva er straffen for å kjøre uregistrert bil?? førerkort inndragelse??

så dum håper jeg ikke du er. det værste som skjer, er at du kjører på noen/kommer i en ulykke, derpersonen blir invalid for resten av livet, og DU sitter der med millionkrav opp i rævva, som du aldri klarer å betale ned. Dette gjelder selv om du ikke har skyld i ulykka. Forsikring på bilen får du heller ikke hvis ikke du har betalt årsavgift. så det er jo greit.

Skrevet

Du får 4000 i bot dersom prøveskiltet er utgått, det er det samme som å kjøre uregistert kjøretøy på vei.

Når du henter ut prøveskilt så kan du skrive på skjemaet hva du skal.

Den er enkel å vri seg unna på, Men Politiet bruker hode også, Om de ser en skyline med 4 ungdommer i, så skjønner de at de er ute å råner og det er pga. engangsavgiften.

Skrevet
"Alle trafikkstasjonene har et system der alle opplysninger om utleie av prøveskilter blir registrert. Ved misbruk vil man legge inn en sperre som gjør at den aktuelle personen ikke får leid skilter i en bestemt periode, oftest tre måneder frem i tid. Det er dermed ingen mulighet til å bruke prøveskilter hver gang man skal ut å kjøre, for på den måten å unngå å betale omregistrering og årsavgift."

Ref, http://www.dinside.no/13000/norge-rundt-med-rode-skilter

Jeg har kjørt en hel vinter på prøveskilter for å unngå EU-kontroll, så det er fult mulig. :lol: Like lett å leie prøveskilter hver gang, ingen som sa noe som helst...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...