Gå til innhold

Koble forsterker, E36 compact

Anbefalte innlegg

Jeg har snoket litt rundt, men ikke blitt helt klok på det jeg lurer på ang. kobling av forsterker i min E36 316 compact.

1* vet at jeg må koble strøm på den, men hvor tar jeg denne fra? (Altså hvor kobler jeg kabelen hen?

2* Sikring. Trenger jeg sikring på kabelen? Dette er en Blaupunkt GTA 2 Special mkII 400w forsterker. Det står en 20A sikring mellom strømforsyning og høytaler utgangene (derfor jeg lurte)

3* Hvor feit strøkabel trenger jeg egentlig?

4* Remote. Det er en rar plugg på denne som jeg ikke har sett før (muligens fordi jeg ikke har koblet anlegg før :oops: )

Kan jeg gå til en hvilken som helst bilstereoforhandler og si jeg trenger remotekabel og få noe som passer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt nærmere etterforskning tror jeg jeg har funnet ut av dette nå.

1* Koble strømkabelen på +polen på batteriet.

2*Bruk sikring (1 ekstra ken vel ikke skade uansett.

3*Spør forhandleren

4*Se nr.3 ;)

Fant hull i torpedoveggen etter at forrige eier hadde montert en jalla kupevarmer, så trekker strømmen gjennom der.

Prøver dette i morgen så hvis noe av dette er HELT på jordet så si gjerne ifra så jeg slipper å ødelegge noe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er sikkert ikke vanskelig. Bare jeg som aldri har gjort det før ;)

Men jeg kjøper meg en sånn pakkeløsning på bilradiospesialisten i morra tidlig, så vet jeg i hvertfall at jeg har alt jeg trenger...

Edit:

Kjøper denne her. http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

Står den holder til 1200w og forsterkeren min er bare på 400 så dette skulle vel holde i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Nå er jeg HELT forvirra...

Den spilleren jeg hadde planer om å bruke passer ikke til bilen.

Hverken ISO adapteren eller den originale pluggen fra bilen passer.

Greit nok tenkte jeg, da bruker jeg den andre spilleren jeg har. Men DEN har jo faen ingen plass å koble til REMOTEN :evil: Bare ISO utgang og RCA. Så spørsmålet er: Hva faen gjør jeg nå for å få dette til å funke uten å kjøpe ny spiller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok tenkte jeg, da bruker jeg den andre spilleren jeg har. Men DEN har jo faen ingen plass å koble til REMOTEN :evil: Bare ISO utgang og RCA. Så spørsmålet er: Hva faen gjør jeg nå for å få dette til å funke uten å kjøpe ny spiller?

åssen spillere er det du har da:)? for eksempel, pioneer passer ikke på keenwood, å da er det jo bare å kjøpe de adoptorene bak på cd spilleren å koble det til:) er bare pluss å minus å noe annet jeg ikke husker helt, er bare å ta av 1 og 1 ledning å sette dem på plass på den nye pluggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisveis!

1. Strøm til forsterker:

+ polen på batteriet trekker du en kabel til. Så nærme som mulig batteriet setter du en sikkering med riktig størrelse. Trekk denne kabelen på høyre side av bilen. Her finner du gjennomgang i torpedoveggen.

- tar du ut i fra karroseriet, som f.eks bak lykta på høyre side.

2. Signal fra CD-spiller

Legg denne på motsatt side av strømkablene for å ungå støy.

3. Remote

Denne skrur av og på forsterkeren ved et signal fra Cd-spilleren.

Har du ikke remote på cdspiller, kan du legge oppe en kabel med spenning og bryter, slik at du manuelt kan få skrudd forsterker av og på!

Kabel med konstant remote signal, gjør at forsterkeren din står på hele tiden, og tapper bilen for strøm!

Bruk den som spaix nevner, som sitter sammen med fonokablene..

Hva slags iso adapter har du kjøpt?

Slikt som disse? http://www.bilradiospes.no/m/shop/?mid= ... &katid=228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inn i spilleren kommer det en bra klyse ledninger. Blandt de er det en rød og en gul. Gul har konstant 12V og rød har 12V med bryter. (tenningslås). Gjør det lett å klipp av den røde, og koble den sammen, men ta ut et stikk som du legger bakover og bruk den som remote. :)

Det har jeg, og det funka som svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inn i spilleren kommer det en bra klyse ledninger. Blandt de er det en rød og en gul. Gul har konstant 12V og rød har 12V med bryter. (tenningslås). Gjør det lett å klipp av den røde, og koble den sammen, men ta ut et stikk som du legger bakover og bruk den som remote. :)

Det har jeg, og det funka som svarte.

i kneew:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åssen spillere er det du har da:)? for eksempel, pioneer passer ikke på keenwood, å da er det jo bare å kjøpe de adoptorene bak på cd spilleren å koble det til:) er bare pluss å minus å noe annet jeg ikke husker helt, er bare å ta av 1 og 1 ledning å sette dem på plass på den nye pluggen

Det var en kenwood spiller jeg egentlig skulle bruke. Kenwood KDC-3027.

Men den jeg bruker nå er en scott-sak jeg hadde i bilen fra før av(det er denne som ikke har remote-utgang, men her passer ISO adapteren fint.

Det jeg har gjort nå er å legge opp alt av kabler. Signal og remote på førerside og strøm på passasjerside.

Så kobler jeg bare fra strømmen på forsterkeren når jeg ikke bruker bilen (Midlertidig backupløsning ;) )

jolle: Det er akkurat den adapteren jeg bruker ja :)

Ble "litt" frustrert når den ikke passet kan man si...

Larsinj: Kobler jeg bare remotekabelen rett på der jeg kobler den røde ledningen da? Hørtes jo veldig kjapt og greit ut :D "Y"-ledd på en måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remoten skal jo ha 12V. Forskjellen fra + er at når spilleren ikke lenger gir 12V så kutter forsterkeren. Mange tar bare en stump som er et par cm lang å kobler fra + på forsterker fra remote. Funker det også, men da har du ikke bryter.

Lagde en dårlig tegning i paint, men kansje du skjønner hva jeg mener.

Gul bryr du deg ikke om.

cd0iqjqccd27iqehltdt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men et lite problem til. Nå har jeg koblet sammen alt dette her.

Men må remoten være tilkoblet for at forsterkeren skal få strøm? For jeg prøvde nå uten remote tilkoblet, og da skjer det ikke en dritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...