Kennayeh Skrevet August 4, 2009 Skrevet August 4, 2009 På min 520 har det lekket vann en god stund, uten at jeg har funnet ut hvor det har blitt av. I dag kokte bilen, uten at tempmåleren i bilen viste over "normal" driftstemp. Når motoren går, og lufteskruen er åpen, kommer det ikke vann ut av den, og slangen som går inn i toppen på radiatoren er j... varm, mens den som går ut nede har vanlig temp. Er det tegn på defekt vannpumpe? Er det noe jeg kan gjøre for å bekrefte 100% at det er vannpumpa? Kenneth
jolly Skrevet August 4, 2009 Skrevet August 4, 2009 Skift termostat. Enkel og billig sak å skifte.Skift termostathuset i sammerennet.Ofte det er lekkasje i gamle pakninger rundt huset. Hvilken motor er det du har. Er det av de nyere E34 (150 hk) så holder jeg en knapp på at ekspansjonstanken har sprukket i innfestningen helt nede. Når en ikke finner ut hvor vannet blir av , er det ofte det som er problemet. Begge deler har en kost på under 2000.- , og du gjør jobben lett selv.
Kennayeh Skrevet August 4, 2009 Forfatter Skrevet August 4, 2009 mener du at selve tanken har sprukket? eller delen man setter den oppi?
Kennayeh Skrevet August 5, 2009 Forfatter Skrevet August 5, 2009 Når motoren går, og jeg gasser på litt så kommer det kjøleveske ut av det lille hullet i toppen på ekspansjonstanken. Dette sier vel at pumpa er i orden? Tok ut termostaten, den var merket 92 grader. Helte kokende vann på den uten at den reagerte, lot den også ligge en stund i vann nær kokepungtet.. Defekt? Eller er det lang "forsinkelse" på den?
bimmer-87 Skrevet August 5, 2009 Skrevet August 5, 2009 legg termostaten i en kjele med kaldt vann. så setter du på ovnen og holder øye med den om den reagerer når vannet begjynner å bli varmt. skjer det ingenting så må du bytte
jensemann23 Skrevet August 5, 2009 Skrevet August 5, 2009 defekt termostat. kan være at o-ringen rundt vannpumpa er gåen også. Det sjekker du ved å ta ut vannpumpa. veldig lett jobb. skru av vifta (4 umbracoskruer) så skrur du ut pumpa. koster 600 eller noe for ny vannpumpe. Bytt den uansett når du først har den ute. Bytt termostat og o-ring også. O-ring følger med vannpumpe. Bytt også pakning på termostathuset.
Kennayeh Skrevet August 5, 2009 Forfatter Skrevet August 5, 2009 Koket opp termostaten, og den begynte ikke å åpne seg før vannet fosskokte. Kjølte ned termostaten i kaldt vann, og den lukket seg. Men den var bare ørlite grann åpen når jeg la den i vannet igjen. da var vannet 96 grader. Når den er merket 92, betyr det at den åpner litt på 92, eller er den helt åpen på 92?
S. Gunstad Skrevet August 6, 2009 Skrevet August 6, 2009 92 grader er vel uansett for mye? 80 t.o.m 8/1992 88 f.o.m 9/1992
ProjectE39 Skrevet August 6, 2009 Skrevet August 6, 2009 Min E34 520i hadde også 92 graders termostat.
jolly Skrevet August 6, 2009 Skrevet August 6, 2009 2 og 3 er problemet. Morken ring helt nederst på tanken , pluss sprekk helt nede i innfestingen på tanke. (rød firkant) Men skift den termostaten med det samme du holder på. Den skal åpne på 92 , ikke på 110. Skru av radiatorvifta forfra. Mener det skal være 6 skruer 10mm i forkant på vifta. To måter å fikse dette på. 1. Kjøp en brukt radiator med ekspansjonstank på . 2. Bytt tank. Løsne radiator , og ta denne ut.Skyll gjennom systemet . Få hjelp til å holde i radiator når tanken skal løsnes , for den sitter veldig godt fast. NB. Tanken skal rett opp ! Ikke rom for sideveise bevegelser i nevneverdig grad. NB! Den nye tanken skal rett ned ! Gummiklubbe og en plan klosse er ok redskap. Smør inn pakninger og innfestninger med kjøleveske og trykk tanken så godt nedpå som mulig.Sett radiatoren på noe som ikke er hardt (gummimatte er ok feks). Legg klossen opp på der lokket skal skrues og gi den et par rapp med klubba slik at den kommer seg på plass. Når du er sikker på at den er på plass , så monterer du det tilbake. Regner med at dette har tatt såpass med tid at motoren er kald. Sett på tenning , varmeapp. på full varme , vifte på full guffe. Fyll på kjøleveske (IKKE BLAND BLÅ OG RØD , og bruk blå.) Etterfyll med vann. Alt dette gjør du med lufteskruene opp , og gjennom påfyllingen på ekspansjonstanken. Når det tyter ut både her og der og det er fullt , så skrur du på toppen på ekspansjonstanken og skrur igjen lufteskruene. Deretter starter du opp , og lar motor gå til den er god og varm. Når motoren er kald , så er nivået nede på streken der det skal være.
Kennayeh Skrevet August 6, 2009 Forfatter Skrevet August 6, 2009 Masse bra tips her, takker Tok ut vannpumpe, den er ok, men jeg kan se antydninger til lekkasje rundt o-ringen. Bestilte fra GS: termostat 88 grader (ba de bytte hvis det var feil), Pakning til denne, samt pakning til vannpumpe, og pakning til termostatdeksel. Har byttet o-ring til tank for et par måneder siden, men jeg sjekker ekspansjonstanken mer nøye i morgen. Takker for utfyllende svar. Kenneth
Fliid Skrevet August 6, 2009 Skrevet August 6, 2009 Syntes det høres ut som vannpumpe er ok, men termostat som ikke åpner som den skal. Sjeldent man ser den varianten av en gåen termostat. Pleier heller å være at den lser seg i åpen stilling. Men bytt termostaten. Luft bilen, ordentlig. Følg råd å tips i linken i min signatur
Kennayeh Skrevet August 11, 2009 Forfatter Skrevet August 11, 2009 Fikk delene i dag. Sjekket ekspansjonstank, den så bra ut. Monterte alt, og prøvde å lufte slik som Fliid anbefalte. Sto i 20 min uten at det piplet noe som helst noen plass. Startet bilen, og da "trakk den inn" mere kjøleveske fra ekspansjonstanken. Kom ikke noe ut av lufteskruen. Måtte vente til temp var på driftstemp, skru på lokk på ekspansjonstank, og så ruse motor litt for at det skulle komme bobler ut av lufteskrue. Fortsatte slik til det kom ren kjøleveske. Hva skjer??? Blir det riktig? kenneth
jolly Skrevet August 11, 2009 Skrevet August 11, 2009 Hei. For det første. Det er utrolig vanskelig å se om en ekspansjonstank er gåen. Den trenger trykk og varme for å lekke , og det trenger ikke å lekke så mye før du får trøbbel. Om du er usikker : Sett på tenning. Skru varmeapp.på fullt med full varme. Så.... Åpne toppen på eks.tank.Åpne lufteskrue. Ta hageslangen og sett den med munnstykket ned i påfyllungshullet. Skru på vannet samtidig som du holder rundt , slik at du skaper et kunstig trykk. Da får du gjennomstrømming i systemet og luften kommer til slutt ut av lufteskruen. Noen velger å vrenge kjeften over påfyllingshullet og blåse nedi samtidig spm en åpner og stenger lufteskruen. kjøleveske er ikke så veldig bra for helsa så det må du ta i betraktning. Noen kutter bunnen av en 1,5 liters flaske og stappe den ned i påfyllingshullet for så å fylle med vann samtidig som en åpner og stenger lufteskruen. Har sett dette funke også. Men...bruker du hageslangen og tvinger vannet gjennom systemet , så vil du også få ut luften. Har personlig brukt denne metode på en av våre e34'er og det funket veldig bra. Lyktes på første forsøk. Ps. Mange snakker om at bilen skal stå i oppoverbakke eller nedoverbakke...... La bilen stå flatt du. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå