Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en IX motor på 231 hk basert på M50 motoren. Det er samme motoren som i en B3 på 250 hk. Men eksosen ble strupet ned på IXen. Motoren kommer fra en bil i Sveits. Reg. i slutten av 94, og den er kjørt 128.000 km. Har original hjerne uten EWS til motoren.

Har også vanlig E36 bunnpanne som kan settes på motoren. Da ser den helt lik ut som på en M50B25. Men mye kraftigere. Og ikke noe problem med godkjenning. Med f.eks M3 eksos får en sikkert samme effekt som en B3. Denne motoren er ikke mye senere enn en M3. 0-100 på 6,4 sekunder. Toppfart på 264 km hadde B3en når den ble testet av Auto Motor & Sport.

Dette er en sjelden motor. Fordelen for mange er at den er anonym når du åpner panseret i forhold til en M3. Spesielt når muligheten for godkjenning er dårlig ved f.eks bruktimport og bilen ikke har vært 10 år i Norge. I Alpina sine 2.8 B6 på 240 hk og 3.0 B3er på 250 hk ble samme understell og bremser som 325 brukt. Vel, Alpina brukte Bilstein dempere og fjærer. Og andre småting som Alpina gjør. Så 325 eiere trenger ikke gjøre noen som helst forandringer. Ved ombygging til M3 må jo hele understellet byttes med bremser m.m. Det er jo et bedre understell, men det drar på seg mange ekstra kostnader ved ombygging til M3.

Motoren vurderes solgt siden jeg har 3 bra motorer liggende. Hvis denne blir solgt beholder sannsynligvis selv en M3 3.0 liter som jeg også har for salg.

Motoren selges med vanlige eksosmanifoiler. Tror også at jeg har luftmengdemåler. Innsuget er det samme som på M50B25. Nå står IX servopumpe på motoren, men jeg har en vanlig M50 pumpe også liggende. Vet ikke om de er forskjellige. Starter og dynamo følger også med.

Motoren selges i så fall for 19.000 kr. Samme pris som IX eller vanlig bunnpanne med diff, men uten drivakslinger.

For IX interesserte har jeg også kjøpt en 525 IX girkasse med fordelerkasse som jeg henter i morgen. Den skal være i topp stand og være kjørt kun 143.000 km. Den passer på Alpina motoren.

Besvarer forespørsler fram til i morgen tidlig. Etter dette treffes jeg på 92 22 65 44.

Hilsen Eirik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...