Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en 2003mod e39 520d som er gått 345.000km som jeg sliter med blårøyk og oljeforbruk på. Blårøyken kommer bare ved varm motor. Under kjøring så er ikke det noen røyk, men hvis jeg stopper opp på en parkeringsplass en liten stund med motoren igang også skal begynne å kjøre igjen så røyklegger den hele området men etterhvert som jeg har

kjørt et lite stykke så avtar røyken helt altså ingen røyk mere. Motoren

har brukt 1liter olje på ca.3000km

Det jeg lurte på er om det kan være ventiltetningene som er gåen? eller hva?

Skrevet

Er det ingen blårøyk ved pådrag etter lang nedoverbakke/motobrems eller ved pådrag(turbo jobber)?

Er enten ringer,ventiltetninger, turbotetninger eller PCV most likely..

Skrevet

Det er et kjent fenomen på en diesel bil at de begynner å ryke litt slik som du beskriver når de har gått et stykke, å din hadde jo gått nesten 350K.Det har med drivstoffet + slitt motor å gjøre ikke oljeforbruk.

Skrevet

1 liter oljeforbruk på 3000km på en motor som har trillet 350.000km går vel under kategorien "veldig normalt"

Blårøyken har nok en annen årsak ja.

Skrevet
Er det ingen blårøyk ved pådrag etter lang nedoverbakke/motobrems eller ved pådrag(turbo jobber)?

Er enten ringer,ventiltetninger, turbotetninger eller PCV most likely..

Nei er ingen blårrøyk etter lang nedoverbakke eller ved pådrag. Som sagt så kommer blårrøyken bare når jeg har bilen å gå på tomgang å når jeg starter å kjøre så forsvinner røyken etter et lite stykke. Å da kan jeg omså kjøre hvor sakte/fort som helst men røyken kommer ikke tilbake før jeg har bilen å gå på tomgang igjen. Rart fenomen det der man skulle jo tru at hvis motoren var sliten så skulle jo blårrøyken vært der uansett å ikke bare ved tomgang.

Skrevet
Har du prøvd å bytte veivhusventilasjonen?

Nei den har jeg ikke prøvd å bytte, har helt ny veivhusventilasjon ligganes bestillte servicepakke fra gs.

Mye arbeid å bytte veivhusventilasjonen?

Skrevet
Det er et kjent fenomen på en diesel bil at de begynner å ryke litt slik som du beskriver når de har gått et stykke, å din hadde jo gått nesten 350K.Det har med drivstoffet + slitt motor å gjøre ikke oljeforbruk.

Ja men skal ikke ryke blårrøyk, skulle ikke tru at motoren er helt utslitt ved 345.000km det er liksom ikke så veldig mye kilometer er jo en dieselbil som vanligvis bruker å gå langt, bilen har gått på full-service avtale hos Stenshagenbil siden den var ny så gamle eieren har vært veldig nøye med bilen.

Det er heller ingen ulyder i motor, den går veldig godt.

Skrevet

Det skal også sies at bilen har vært en krasjet bil som jeg har rettet opp.

Hvor det ble slått et lite hull i bunnpanna så oljen rant ut, men gamle eieren oppdaget dette med engang så motoren ble skrudd av.

Så jeg byttet bunnpanne og fylte på ny olje. Å startet opp motoren å ingen ulyder kunne høres. Så trur det der gikk greit.

Skrevet

Nei den har jeg ikke prøvd å bytte, har helt ny veivhusventilasjon ligganes bestillte servicepakke fra gs.

Halvtime. Ligger under plastdekselet på toppen.

Skrevet

Halvtime. Ligger under plastdekselet på toppen.

Ok, ska få byttet denne

• 7 months later...
Skrevet

Da har jeg fått bilen hjem og fikset feilen med oljeforbruket og blå røyken.

Tenkte bare at jeg skulle informere om at hele feilen var at veivhusventilasjons-filteret var fullstendig

tett , så byttet denne å alt iorden har kjørt et godt stykke men ingenting til problemet har vist seg enda :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...