Jump to content

Spørsmål om Tysk-importert 525xdt - Klar for norsk vinter?


kjellr70
 Share

Recommended Posts

Jeg er (forhåpentligvis) i ferd med å kjøpe en 2008 mod BMW 525xdt med automat. Bilen er importert fra Tyskland.

Det jeg lurer på er om en slik Tysk-importert bil er klar for en norsk vinter, og ikke bruker 1 mil på å blir varm?

- Har hørt rykter om at noen importerte dieselbiler fra Tyskland ikke gir nok "overskuddsvarme" til å varme opp bilen på normalt vis dersom gradestokken kryper under -10, men at tilsvarende biler solgt i Norge er satt opp på en annen måte som løser dette. (bilen har ikke egen dieselvarmer ala typen: gjør bilen varm og isfri til kl. 07.00...)

Kan noen av dere gi meg svar på dette?

Bilen har også Tysk språk i alle menyer i displayet. Er det kurant (les: dyrt) å få dette endret til Engelsk eller Norsk?

Og har dere noen andre gode tips til hva jeg bør sjekke ut på denne bilen tas også dette i mot med takk...

På forhånd takk!

Kjell :)

Link to comment
Share on other sites

Sikker på at bilen ikkje har kjørevarmer da? Er nokså vanligt etterhvert på DI biler(Direct Injected).

Med kjørevarmer så mener eg en dieselvarmer som kobler seg inn etter start og stopper ved rundt 70-80grader. Den har ingen egen sirk.pumpe og kan derfor ikkje brukes som en tradisjonell Webasto. Noen har også en el.varmer i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Sikker på at bilen ikkje har kjørevarmer da? Er nokså vanligt etterhvert på DI biler(Direct Injected).

Det aner jeg faktisk ikke noe om...

- Er det noen der ute som vet om dette er standard også på BMW'er i Tyskland? (har hatt noen vinterferier i Garmisch-Partenkirchen i Bayern og der kan det jo være kaldt som rakker'n...)

Med kjørevarmer så mener eg en dieselvarmer som kobler seg inn etter start og stopper ved rundt 70-80grader. Den har ingen egen sirk.pumpe og kan derfor ikkje brukes som en tradisjonell Webasto. Noen har også en el.varmer i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Sannsynligheten for at denne har tilleggsvarmer (som E36Cab1 snakker om) er stor. Den kan også som oftest oppgraderes til timerversjon mot noen tusenlapper.

Det er forøvrig noen bilmodeller opp gjennom tidene hvor det har blitt levert varmere termostater i nordiske klima, men det er lenge siden jeg har hørt noe om at det er et problem, og såvidt jeg kan se i delekatalogen er det kun en termostat å få til 525en din.

Når det gjelder språk så er jeg usikker. Har gjort dette via diagnose på noen biler, men din er facelift og har derfor den nye kommunikasjonsprotokollen som man må ha helt oppdatert utstyr for. Det har vært "likt" i 20 år, men ble endret med faceliften. Tipper BMW er en god start hvis du ikke finner det i iDriven.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...