Beamer Skrevet August 11, 2009 Skrevet August 11, 2009 Lurer på hvordan man får automatkassen på min 730 E38 i sommerprogram igjen, dersom den er i vinterprogram? Leste et på BMW TIS at man skulle dra girspaken frem og tilbake flere ganger for å få den i vinterprogram, men finner ingen ting om å få den i sommerprogram. Synes den trenger unødvending lang tid på å bestemme seg for å gire helt opp til 6 gir sånn som den er nå i allefall.
Gunnar Skrevet August 11, 2009 Skrevet August 11, 2009 Bilen din har ikke seks gir, den har fem. På tidlig 90-tall hadde BMW et snøprogram (snøkrystall) på modusveksleren ved siden av spaken, i tillegg til S og A, men det tror jeg ble fjernet ved innførsel av ASC. Har ikke hørt om noe annet vinterprogram enn dette...?
Beamer Skrevet August 11, 2009 Forfatter Skrevet August 11, 2009 Den har nok 6 gir likevel, måtte ut å prøve for å være helt sikker nå, og den girer 5 ganger, det vil si at den har 6 gir når du legger til det første giret. Men uansett så var ikke det poenget. Det står på BMW TIS at man kan få den i et vintermodus, så det er rart om det ikke skulle være et normalmodus eller noe.. Vil bare finne ut om jeg driver å bruker unødvendig mye bensin, for 1,5l på mila er nok.
ESveen Skrevet August 11, 2009 Skrevet August 11, 2009 På min E34 hadde jeg kun to valg på automatkassa a (adaptiv) og s (sport), de fleste andre E34 hadde tre valg inkl. snøprogram. Sjekket ut dette, og i følge instruksjonsboka gikk den automatisk inn i snøprogram om ASC slo inn (hjulet spant). Dette var en tidlig utgave av ASC, så systemet har blitt utbedret en del på E39 og E38.
hillmar Skrevet August 11, 2009 Skrevet August 11, 2009 Den har nok 6 gir likevel, måtte ut å prøve for å være helt sikker nå, og den girer 5 ganger, det vil si at den har 6 gir når du legger til det første giret. Men uansett så var ikke det poenget. Det står på BMW TIS at man kan få den i et vintermodus, så det er rart om det ikke skulle være et normalmodus eller noe.. Vil bare finne ut om jeg driver å bruker unødvendig mye bensin, for 1,5l på mila er nok. Du har nok 5 gir pluss lockup. Lockup er at converteren låses slik at rpm ut av motoren er lik rpm ut av converteren. Når den legges inn kan det føles som et girskifte og turtallet faller 2-300 rpm. Men, uansett, hvis bilen din ikke har hatt problemer med å legge inn lockupen tidligere ville jeg tatt en diagnose for å se om du har feilkode på en abs-sensor. Det kan lage mye problemer for kassa...
Gunnar Skrevet August 11, 2009 Skrevet August 11, 2009 Det sjette giret du teller er som hillmar skriver kun at girkassen slutter å slure. Det er ikke noe nytt gir. Kan du legge ut det som står i TIS om vintermodusen?
Beamer Skrevet August 11, 2009 Forfatter Skrevet August 11, 2009 Akkurat ja, kjekt å vite Er det noe som er på alle disse girkassene? Tok diagnose og slettet flere feilkoder, på bl.a. abs/acs, og ingen av de har kommet tilbake, så regner med at ting er i orden. Leste det i forbindelse med at jeg skulle ta oljeskift, så jeg tok med litt mer her for å få en sammenheng: "With engine stationary, fill transmission with oil until it overflows. Start engine, shift lever in setting "P". Switch on driving lights(raised idle). Top up transmission oil until it overflows. Screw in filler plug. Actuate brake. At idle speed, move up and down all gears several times(winterprogram)."
hillmar Skrevet August 11, 2009 Skrevet August 11, 2009 Jeg vil tippe at de mener at du skal skifte igjennom alle girene, pluss eventuelt vinterprogram hvis man har det. Vis du ikke har en knapp med "w" på så har du ikke det... Kom problemet sammtidig som du bytta olje? Da ville jeg tippe du ikke har truffet på oljemengden...
Beamer Skrevet August 11, 2009 Forfatter Skrevet August 11, 2009 Har ikke W-knapp nei. Jeg har ikke noe problem med kassen, bare slo meg at det kanskje gikk an å få den til å bruke mindre bensin dersom det var noe med disse modusene. Oljemengden er jeg ganske sikker på at ble riktig. Men da ble vel konklusjonen at det ikke finnes forskjellige modus på disse kassene
Gunnar Skrevet August 12, 2009 Skrevet August 12, 2009 Snøkrystallen eller W var bare en veldig simpel "antispinn" i en tidlig fase. Såvidt jeg fant ut på '91 320iaen jeg hadde, så gjorde den ikke annet enn å starte i 2. gir i stedet for 1., og gire litt tidligere slik at den alltid hadde litt tunge gir for ikke å slippe så lett på bakhjula.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå