Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har selvfølgelig prøvd å lese meg fram til problemet her på forumet, men jeg finner ikke ut av det:(

Håper noen kan ta seg tid til å hjelpe meg:)

Bilen det gjelder er damen min sin 523ia 97 mod.

Det begynte med at da jeg sto og ventet på henne, på tomgang, så jeg at føleren plutselig begynte å gå opp mot det røde. Jeg stoppet motoren med en gang, og tok deretter tenningen på igjen, for å prøve og få ut litt varme ved og la varmeapperatet stå på fullt.

Men det kom bare kald luft.

Tenkte med en gang at det var sikkert for lite kjøleveske, så jeg gikk fram og løsnet på lokket, men der bare fosset det kokende vann ut :?

Så det var det ikke..

Ventet til føleren var nede på det normale før jeg startet bilen, og da kom det også bare kald luft. Men da jeg begynnte og kjøre kom plutselig varmen på, og dette varte vel i 5 min, før det kom kald igjen:(

Prøvde meg igjen i dag, men bare varm motor og kald luft.

Nivået på kjølevesken er der som den skal.

Luftet som beskrevet her på forumet, men vesken beveger seg ikke. Beholderen blir bare full, selv om jeg løsnet lufte skruene og hadde tenningen på med varmeapperatet på fullt.

Ser ut som at det ikke sirkulerer...

Kan noen please hjelpe?

Bilen skulle vært oppe å gått igjen til mandag.

Mvh Jan Tore

Skrevet
Hei.

Har selvfølgelig prøvd å lese meg fram til problemet her på forumet, men jeg finner ikke ut av det:(

Håper noen kan ta seg tid til å hjelpe meg:)

Bilen det gjelder er damen min sin 523ia 97 mod.

Det begynte med at da jeg sto og ventet på henne, på tomgang, så jeg at føleren plutselig begynte å gå opp mot det røde. Jeg stoppet motoren med en gang, og tok deretter tenningen på igjen, for å prøve og få ut litt varme ved og la varmeapperatet stå på fullt.

Men det kom bare kald luft.

Tenkte med en gang at det var sikkert for lite kjøleveske, så jeg gikk fram og løsnet på lokket, men der bare fosset det kokende vann ut :?

Så det var det ikke..

Ventet til føleren var nede på det normale før jeg startet bilen, og da kom det også bare kald luft. Men da jeg begynnte og kjøre kom plutselig varmen på, og dette varte vel i 5 min, før det kom kald igjen:(

Prøvde meg igjen i dag, men bare varm motor og kald luft.

Nivået på kjølevesken er der som den skal.

Luftet som beskrevet her på forumet, men vesken beveger seg ikke. Beholderen blir bare full, selv om jeg løsnet lufte skruene og hadde tenningen på med varmeapperatet på fullt.

Ser ut som at det ikke sirkulerer...

Kan noen please hjelpe?

Bilen skulle vært oppe å gått igjen til mandag.

Jeg har slitt med det samme som deg..

Tipper at det er vannpumpen din som er gåen.. Tok min ut og det kom ut masse småbiter av plast :shock:

koed har de til vel 600 kr

Mvh Jan Tore

Skrevet

Skruv den lufteskruven som står på plastrøret som kommer ut fra motoren helt ut å se om det er vann i røret. Hvis den har vært helt tom for kjølevæske må du fylle veldig mye vann for å få det fult igjen. (les 11 -12 liter)

Kan stå vann i eksp.tanken fordi om det er luft i systemet. Prøv å tømm litt vann i tanken å se om det renner over eller om det trekker etter. Hvis det trekker etter lar du lufteskruven være helt av mens du tømmer til det renner vann ut av hullet til skruven. Deretter luft den. ;)

Gjorde dette senest i går på en 520i. da fylte jeg opp eksp.tanken å startet den for å lufte. Med en gang jeg startet, så bobblet det over. Jeg trodde at når tanken var full var det ikke mye luft i systemet. Det var det altså likevel.

Håper det hjelper. :)

Skrevet

Hadde samme problem med min 520i. Plutselig ser jeg at temp. måleren går til maks. Ble jo selfølgelig redd for topp-pakning etter å ha lest litt her inne. Men etter at jeg og en kompis fikk sett litt nøyere på det, viste det seg at viscosekoblingen til radiatorviften var defekt (kunne holde den igjen med en tynn ståltråd) som igjen gjorde at motoren ble for varm og vannpumpen smeltet, og motoren kokte. Når jeg tok ut den gamle vannpumpen kom det bare biter av plast ut. Bestillte ny vannpumpe og viscosekobling, og vips så fikk jeg varmluft i cupèen igjen, og temperaturen var normal. (husk å kjøp vannpumpe med skovler av metall og ikke plast!)

Skrevet

Skjønner ikke dette her:(

Er det normalt at radiatorviften begynner å gå med en gang bilen blir startet, på kald motor?

Har også kjent at den slangen på høyre side av termostaten er varm, mens den på venste side er kald.

Kan det være termostaten da?

Stoppet også viften med en avis, og den begynnte å gå igjen med en gang jeg tok den vekk. Så den virket no grei:)

Kan Termostaten gjør sånn at det ikke kommer varm luft inn i bilen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...