Gå til innhold

småproblema E34 520iA


ruf0
 Share

Anbefalte innlegg

Hei..

Gikk nylig til innkjøp av 24v 520iA, og har litt småtrøbbel med den..

1. Speedometer funker periodisk :o hvor finner jeg ABS-giver som riktignok kan være en feil? har akkurat byttet speedometer.

2. har verken varme eller kaldluft i viftesystemet, kan det være termostaten eller feil på vifta?

3. sliter som svarte med sentrallåsen, av å til låser den alle dørene, og noen ganger bare et par, førerdøra er verst! får den nesten aldri låst, kan stå å vri mange ganger på nøkkel uten at det skjer noe som helst.. hva bør jeg se etter og eventuellt bytte? har hatt oppe deksel og prøvd å stramme vaier, uten at det funket..!

4. Tar jeg ikke feil så kan det være at jeg får feil spenning til parklysene, da den ene lyser sterkt og den andre er kjempesvak, enda det er helt nye pærer. Hva er lettest å gjøre for å finne ut hvor eventuell feil er?

5. Automatkassa sliter litt, når jeg f.eks trør hardt på å den skal gire, så hopper den på turtallet, dvs at den slurer og øker mye før den hopper i gir. Lettest å bytte kasse eller er det noe jeg kan gjøre(uten å måtte kjøre søndagstur hver dag) med lette grep?

Svar mottas hvor som helst jeg kan lese og kansje forstå.. ;)

skal lage prosjekttråd om bilen, da jeg regner med å bruke litt cash på den i nærmeste framtid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Gikk nylig til innkjøp av 24v 520iA, og har litt småtrøbbel med den..

1. Speedometer funker periodisk :o hvor finner jeg ABS-giver som riktignok kan være en feil? har akkurat byttet speedometer.

2. har verken varme eller kaldluft i viftesystemet, kan det være termostaten eller feil på vifta?

3. sliter som svarte med sentrallåsen, av å til låser den alle dørene, og noen ganger bare et par, førerdøra er verst! får den nesten aldri låst, kan stå å vri mange ganger på nøkkel uten at det skjer noe som helst.. hva bør jeg se etter og eventuellt bytte? har hatt oppe deksel og prøvd å stramme vaier, uten at det funket..!

4. Tar jeg ikke feil så kan det være at jeg får feil spenning til parklysene, da den ene lyser sterkt og den andre er kjempesvak, enda det er helt nye pærer. Hva er lettest å gjøre for å finne ut hvor eventuell feil er?

5. Automatkassa sliter litt, når jeg f.eks trør hardt på å den skal gire, så hopper den på turtallet, dvs at den slurer og øker mye før den hopper i gir. Lettest å bytte kasse eller er det noe jeg kan gjøre(uten å måtte kjøre søndagstur hver dag) med lette grep?

Svar mottas hvor som helst jeg kan lese og kansje forstå.. ;)

skal lage prosjekttråd om bilen, da jeg regner med å bruke litt cash på den i nærmeste framtid :)

1. Du skal ikke lete etter abs giver, men på diffen i øverkant høyre side sitter speedometergiveren. Kommer to ledninger ut fra den som går til en plugg som forbinder den med resten av ledningsnettet i bilen.

2. En standardfeil er at varmeventilene henger seg opp. den finner innerst på torpedoveggen venstre side. Det er en "klump" hvor det går tre ledninger inn og tre slanger er tilkoblet. Det finnes to typer av disse, den ene er delbar mens den andre er ikke delbar. Mange har fått den i orden etter å rengjort.

Andre ting som kan skylde dette er to følere på hver side over føttene. Der er det en sensor(med mindre du har klimakontroll)

3. Problemet ditt er nok låsesylinderen, hjelper altså ikke å gjøre noe med vaieren.

4, Kjøp deg et multimeter og mål spenningen. se etter irr osv på kontaktflatene.

5. Start med å sjekke oljenivå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen :) skal se hva jeg får utav svaret..

MEN! er det samme plass jeg sjekker oljen til motoren og girkassa, eller har kassa egen plass å sjekke olje på? første gang jeg har automatgear, og har null peiling anna enn å sette den i gir å gi gass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tar opp problematikken med tanke på automatkassa her.. Hvor i granskauen fyller man på olje på automatkasse? :o må jeg opp med hele midtkonsollen for å få fyllt på olje? fant flere plasser med svetting, blandt annet fra det jeg tror er kløtsjhuset.. midt mellom motor og gearkassa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

punkt 3: kan også være microbyteren bak låsetrommelen på førersiden som er defekt. Da vil ikke høre antydning til at servoen aktiveres. Denne microbryteren (egentlig 3 stk i en pakke) må fungere ellers så skjønner ikke servokontrollmodulen hva som skjer. Systemet er ganske avansert faktisk med timere etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xracer:

Servoen og alt det der aktiveres, når bilen låses opp.. som oftest etter litt fram og tilbake med nøkkelen.

Anbefaler du meg og bytte hele låsesylynderen enn å fikse den?

Du sier tidligere "kan stå å vri mange ganger på nøkkel uten at det skjer noe som helst". Dette kan tyde på microbryterfeil. Disse blir slitt over tid. Her er en skisse av opplegget UTEN microbryteren.

http://www.realoem.com/bmw/diagrams/s/r/2.png

Hvis du ser på tegningen så er den litt misvisende...det er egentlig dobbelt så mange kodeplater og masse små fjærer i låsesylinderen. Men hvis du får nøkkelen helt inn i låsen og den går greit rundt er det neppe feil med den delen.

Her er microbryteren nummer 5 på bildet:

http://www.realoem.com/bmw/thumbs/b/f/17.png

Jeg ville tatt ut bryteren og sjekka den først. Dette kan gjøres uten å demontere låsesylinderarrangementet (bare et klips) Hvis det bare er feil med den sparer du endel cash...koster bare ca 300 spenn. NB! jobben med å demontere og for ikke å si montere alt i døra er vel for viderekommende vil jeg si.

Good løkk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelen går fint inn og rundt der den skal :)

Begynner ikke med dette aleine, da jeg er veldig flink med å sitte igjen med deler jeg ikke vet hvor skal være, etter endt skruing..

Kansje lettest og bytte hele låsen da? eventuellt skaffe låsen komplett fra annen E34. Du får ha takk for tipset og hjelpen :) Er ikke dette problemet jeg vil bli kvitt fortest, er med automatkassa og varmeanlegget siden det snart er vinter.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...