Gå til innhold

Hvordan foregår forkromming?


Glennski
 Share

Anbefalte innlegg

Varmebestandig klarlakk har jeg ikke hørt om.. Polering er jo uansett noe som må gjøres jevnlig.

Det trådstarter spør om er jo "forkromming" eller fornikling som ikke kan sammenlignes med høyglanspolering.

Dette er en prosess som foregår ved hjelp av elektrolyse. Delen som skal "forkrommes" legges i et bad(f.eks bestående av nikkelklorid?) der denne delen blir jordet(katode) i motsatt side av badet blir det tilført strøm(anode+).. Dermed blir kretsen sluttet.

Jeg kan desverre ikke nok til å forklare hva som gjør at ionene spaltes og går til hver sin elektrode, men det kan sikker google hjelpe med :wink:

og ja... dette kan du selvsagt gjøre selv, men krever nok en del utstyr og kunnskap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmebestandig klarlakk har jeg ikke hørt om.. Polering er jo uansett noe som må gjøres jevnlig.

Det trådstarter spør om er jo "forkromming" eller fornikling som ikke kan sammenlignes med høyglanspolering.

Dette er en prosess som foregår ved hjelp av elektrolyse. Delen som skal "forkrommes" legges i et bad(f.eks bestående av nikkelklorid?) der denne delen blir jordet(katode) i motsatt side av badet blir det tilført strøm(anode+).. Dermed blir kretsen sluttet.

Jeg kan desverre ikke nok til å forklare hva som gjør at ionene spaltes og går til hver sin elektrode, men det kan sikker google hjelpe med :wink:

og ja... dette kan du selvsagt gjøre selv, men krever nok en del utstyr og kunnskap..

Det var litt mer avansert enn det jeg hadde håpet på, hehe

Men takk for et godt og utfyllende svar, Superbeetle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig bare et badekar med en strømledende væske hvor man tilfører strøm... :wink:

+ elektroden har fullt med elektroner i ytterste skal, mens - mangler noen, og som man lærte i O-fag så ønsker vel alle atomer å få fyllt opp det yttereste elektronskallet. Dermed vil atomene i den strømførende væsken spaltes og binde seg til - (som da er den delen du vil ha forkrommet)..

(Jeg kan være helt på viddene, men er slik jeg syntes det virker enklest og mest logisk..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...