Gå til innhold

ZF kasse. Hvordan finne ut hvem kasse det er,og utvekksling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en ZF kasse på hånda, men ønsker å vite hvordan bil den kommer fra.'

NR på kassa er: ZF 1. 053. 401.131. 10.97 er den støpt/ laga.

Noe som vet hvordan man finner det ut?

Skrevet

Det skal stå en kode under kassen helt fremme på kassen, der den boltes til motoren.

Et eller annet nummer, og så en 4sifret bokstavkode. Med denne så kan du google deg til hvilken kasse det er.

Skrevet

Fant ut at de 3 siste bokstavene som gjaldt, som sitter under på clutch huset.

HWM var det, og den stammer fra M52B28, dvs 328, 528, 728 og Z3 2.8.

Skrevet

Så har jeg funnet ut at noen E46 dieseler har 35mm utgånde aksel og ZF kasse. Denne [GS5-39DZ - THBL/b]

Hvem andre moddeler har sånn kasse? Og hvem ander moddeler har ZF med 35mm aksel?

Hvor finner jeg utvekslinga på disse og andre kasser?

Skrevet

GS5-39DZ - THBL ser ut for å være E46 320d inntil facelift.. så da er det vel ikke så høye tall på den. I så fall hadde den vel blitt brukt på 330d også..?

Skrevet
GS5-39DZ - THBL ser ut for å være E46 320d inntil facelift.. så da er det vel ikke så høye tall på den. I så fall hadde den vel blitt brukt på 330d også..?

Derfor jeg lurer, skal ha ZF 5 girs på M3 i vinter. Og skal ha den sterkeste ZF, men så lik utveksling på de 5 gira.

Trenger ikke 6 trins kasse jeg. Bruker aldrig 6 gir. :D

Utväxling på ZF lådan till e36 M3/328

1:an 4,20

2:an 2,49

3:an 1,66

4:an 1,24

5:an 1,00

R 3,89

Utväxling på ZF lådan till e34 525 tds

1:an 5,09

2:an 2,80

3:an 1,76

4:an 1,25

5:an 1,00

Det vil si at TDS kassa har noe lavere utvekksling på de 3 førsta gira det?

Må finne ut på nyere ZF kasser med 35mm utgående aksel. :roll:

Så ser det ut som alle disse nye diesel kassene heter: GS5-39DZ

en 330D har THBM på slutten, så vil jo tro at de kansje er samme kassa?

Hvem kan vite dette tro?

Skrevet

I dag har jeg ringt BMW i Tønsberg, de sendte meg til BMW tekninsk. Der ble jeg satt over til en "Eileson" eller noe, han ble sur for de sendte meg ditt. Ga meg nesten kjeft, spurte om det var løps bil ol, ble han enda surere.

Sendte meg tilbake til Tøns, men der har de ikke noe utvekksling tabbeler.

Blir sint å skulle ønske det satt noen bil intr på Tekninsk avdeling, som kunne mye om bilene de selger.

Hjelpe oss å få ting godkjent osv. Men nei da, de stikker heller kjeppe i hjula på oss.

Jeg ønsket å sjekke en M3 motor her en dag, så fikk jeg ch nr, fra bilen motoren kom fra, men hadde vist flaks, for mange andre som ikke får sånne opplysninger. Men han trodde nesten motoren var stjålet, pga den var fra Engeland.

Skrevet

Noen sted der man kan finne ut hvordan utveksling ZF gir kasser har?

Trenger utveksling på: GS5-39 DZ-THBM Fra 330 D E46.

GS5-39 DZ-THBL Fra 320 D E46.

GS5-39 DZ-THBC Fra 330 D E46/ 530D E39.

GS5-39 DZ-THBG Fra 530 D E39.

GS5-39 DZ-THBK Fra 525 D E39/ 330D E46.

Hva er foskjellen på disse kassene?

Disse har 35mm utgånde aksel, men med M20 vinkel. Noen som vet om samme kasser, med M50 vinkel?

Ser ut som disse kassene har et annet feste, til gir stanholderen.

my58xp7716hnaohsoqgx.jpg

x53ygbwv3je2voa07fdl.jpg

tpmbfxilcy5wn9zatrl1.jpg

p7wjhqlspramm8183uea.jpg

Skrevet

Forstår BMW i Tønsberg litt rundt dette - det er jo ikke ting normale BMW-eiere spør om. Har god erfaring med delelageret der, men det er alltid en fordel å være litt informert på forhånd.

Vet ikke om du trenger dataene på S5D 320Z, men der er utvekslingen visst nok 4.20 2.49 1.66 1.24 1.00.

På eldre kasser har de maks moment i navnet på kassen, det har de dessverre ikke lenger. :( F.eks. gamle 320 automatkassen som heter 5HP-18 hos ZF, kalles A5S 310Z hos BMW, og 310 betyr enkelt og greit maks 310Nm inn. Synd de har sluttet med det.

Tidligere hadde BMW maks moment i navnet på kassene, det har de dessverre ikke lenger. Det skal være en del slik girkasseinfo i TIS, men jeg tror ikke du finner alt du trenger der.

Skrevet

Dele gutta i Tøns er konge de, var på verkstedet jeg ble sent å fikk kjeft av tekninsk. Der kunne de hjelpe meg, om han hadde giddi.

Så det har ikke noe med utvekslinga å gjøre alle disse boksavene bak? Alle kasser er like liksom? Må jo bety noe disse boksavene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...