Gå til innhold

E36 ABS-sensorproblem


kristols
 Share

Anbefalte innlegg

Etter mye jobbing har jeg fått restaurert en litt småsigen bakstilling på bilen, fått pusset den rein for rust, lakket den med et par lag hammerlakk, skiftet alle foringene, skiftet hjullager og satt den sammen igjen. Akkopagniert med Powerflexforinger og Koni STRT senkesett er bilen blitt stiv og fin:)

Når jeg dreiv på med dette, var jeg dum nok til å følge Bentleymanualens anbefaling om å fjerne ABS-sensoren før jeg forsøkte fjerne hjullageret..that was a mistake! de lot seg ikke fjerne, under noen omstendigheter. Klarte knerte høyre sensor bak. Uansett, no worries, kjøpte en ny en på Koed.. som tilsynelatende ikke virker! Den likner ikke helt på den jeg tok ut, og varsellampa for ABS lyser konstant etter to tre trykk på bremsepedalen.

Det ser desverre ikke ut til at Carsoft klarer kjøre diagnose på et 1993mod ABS-system, så her må jeg nok bare ty til prøv og feil metoden.

Er det noen som kjenner til om det finnes forskjellige ABS-sensorer bak utifra hvilken årsmodell bilen er? Ifølge koed skal det være de samme, dog det ser ikke ut til å være tilfellet..

Tips mottaes med takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet ABS-sensor foran på bilen min for en stund tilbake. Kan tro skuffelsen var stor da jeg startet motoren og lampa fremdeles lyste.. Bare for moro skyld tok jeg meg en kjøretur, og etter ca. 100 m sloknet lampa, da ble jeg litt lettere til sinns, kanskje dette kan funke hos deg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdsatte svar begge to:) Det er forskjellige sensorer forran og bak, de er ikke like, og passer ikke om hverandre..

Den jeg fikk fra koed, var veldig lik den jeg hadde, men så ut til å mangle det lille "blikklokket" som beskytter det som ser ut som en magnet fra støv og skitt der den stikker ut rett ved drivakslingen.

Byttet ABS-sensor foran på bilen min for en stund tilbake. Kan tro skuffelsen var stor da jeg startet motoren og lampa fremdeles lyste.. Bare for moro skyld tok jeg meg en kjøretur, og etter ca. 100 m sloknet lampa, da ble jeg litt lettere til sinns, kanskje dette kan funke hos deg også?

Min er akkuratt motsatt...den lyser under lamp-check, for så å slukke.. når jeg har kjørt 100meter, kommer den på igjen:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tam

Skrevet: Fre Aug 21, 2009 12:46 Tittel:

Rengjør "rillene" ved hjullageret som sensoren registrere rotering av. Pleier å hjelpe. Kan også være kabelproblem på ledningsnettet som sitter på bilen. Har hatt begge feil på en e36

Takk for det:) Ligger i planene, for å teste. Det rare var at alt funket helt fint på den gamle bakhjulsstillinga før jeg tok den ut. Drivakslingene er de samme. Kan hende den nye sensoren er litt mer prippen en den gamle;) Skal forsøke dette i helga!

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...