Gå til innhold

Bistand ved kjøp av Bmw 5 serie E34


Currywurst2000
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann folkens, er ny hær. :-)

Jeg går med planer om å kjøpe meg en 5 serie E34 mest sannsynlig 535i, og med det lurer jeg på om det er noen som har særdeles god greie på det tekniske og elektriske på disse E34 BMW som kan se om ting er gjordt på den rette måten om noe er tuklet med osv.. Håper en slik person I nærheten av Notodden/Østlandet kan bistå meg ved kikk på slik bil, den aktuelle bilen jeg tenker på å kjøpe står på Notodden.

Den skal være ferdig Eu-godkjent til helgen mener jeg eier'en sa. Så håper noen har mulighet til dette??

Jeg har vært Bmw entusiast helt siden jeg hørte og så min første E21 323 på 1990-tallet engang :-D og siden den tid har jeg hatt to BMW'er en 316 86 modell med forgasser, og en 88 525iA.

Men det er nå mange år siden jeg har hatt BMW, og savnet til disse bilene blir for stort.. :-D siden alle mine kompisser kjøre Bmw lol.. :lol:

Men jeg har overhodet ikke peilig på det mekaniske og elektriske, men jeg har lest masse info om de, så jeg er kommet frem til at jeg går for en 535i iogmed at dette skal være en veldig driftsikker bmw-motor/bil har jeg lest i kjøpeguidene fra utlandet..

Jeg kjører nå er en særdeles driftsikker bil en 1999 model volvo v70 med 2,5 lavt-trykks turbo(193hk), og ønsker ikke akkurat å kjøpe en utslitt dårlig bmw, men en særdeles god klassiker som er velholdt, og jeg tror at den bilen jeg har plukket ut fyller disse ønskene..

Problemet er bare at jeg må reise et stykke (Karmøy til Notodden)for å se på denne, og har ikke lyst til å gjøre en bommert hær da dette kan bli dyre biler.. :roll:

Er veldig takknemlig hvis noen kan hjelpe til med dette.. :-) Da jeg er som sagt grønn på det dette, og min far er vel Volvo-mann og er skeptisk til alle brukte bmw :lol:

Hviss dette faller i boks blir det både:

www.Bimmers.no og Bmw Car-club Norway medlemskap på meg :-D

(P.S beklager hviss dette er postet i feil del-forum :oops:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann…

Er en god plan du har – får bare håpe at objektet er så bra at det blir en deal :D Jeg har dessverre ikke mulighet til å bli med deg å se på bilen, bor for langt unna, men jeg kan jo tipse deg om et par småting…

Siden man sluttet å lage 535 i 1992 så begynner de å bli gamle, og karosserimessig er de som andre e34’er. Jeg ville vært nøye med å sjekke etter rust. Kanaler/jekkfester er utsatt, det samme er undersiden av dørene samt rundt tanklokket…

M30b35 motoren er en bra motor, men siden den har alutopp så er den følsom for varmkjøring – da kan den slå seg eller sprekke. Sjekk etter vann i olja og olje i kjølevannet. Sjekk eksos den skal ikke være hvit eller blå. Topppakningsbytte med plansliping kommer fort på en 15-20 tusen hvis du ikke gjør jobben selv…

Ellers bruker å være litt ustyr på disse bilene, og du bør du sjekke at det fungerer slik det skal.

Mer info her:

http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E34/

og her:

http://www.bmwe34.net/Wiki/tiki-index.php?page=What+will+break

Ta deg god tid når du ser på bilen, spør selger om alt du lurer på, historikk osv - ring gjerne biltilsynet ev forsikringsselskapet ditt, og få de til å oppgi tidligere eiere og kontakt disse. Sjekk KM og om bilen har hatt skader... Sjekk også med BT om bilen er original eller ombygd og om det ev er godkjent.

Er du usikker få tatt en NAF test av bilen. Ikke la deg stresse av at selger sier han har andre kjøpere. Er du fortsatt usikker - la det være, og vent heller til det dukker opp et bedre eksemplar...

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takker for svar :)

Det er synd du bodde så langt vekke ja.. :(

uff det det kunne bli "horribelt dyrt" det der topp-paknings-greiene ja?? :(

15000-20000kr det er gjordt på BMW-verksted da, er det ikke?? Det blir jo veldig mye billigere å bytte motor da jo... :shock: Men å bytte motor er vel ikke gratis det heller... eller vanvittig mye arbeide :?

Kan jeg spørre hvorfor det må plan-slipes? Er pakningen av metal? er dette den berømte 1000-2000kr pakningen som koster fort 10000kr å skifte..?? Må hele toppen av for å planslipe, er det derfor det blir så sinnsykt dyrt? og selve-planslipingen koster bare tusen-lapper?

Er dette noe man kan lære å gjøre selv, hvis man er villig, intensjonen min er å begynne skru litt selv på denne bmw'en for å prøve og holde kostnadds-nivået litt nede :) Er det nok å bare kjøpe en "Haynes reparasjons-håndbok" til e34 eller?

De to linkene du gav meg, gav jo et helt annet bilde over hva som kunne gå galt, det er jo ingenting det jeg har lest om i bladet "Bimmer" i forhold jo :roll: å føtteraker'n :shock:

Takk for at du gav meg et realistisk bilde på hva som kan gå galt og ikke dette Bimmer rose-malte greiene :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann og velkommen i bimmers gjengen. :D kjekt at det komme enda ein e34 til øya. (kanskje) ;)

Eg kan desverre hjelpe deg lite på det området du spør om, men gir denne tråden en gratis bump så kanskje noen snille sjeler hjelper deg. Mitt inntrykk av gjengen her inne e at om de har mulighet så stiller de opp. Det gjorde de iallefall for meg da eg fikk motorras i Ulefoss. hehe

Lykke te, og om det skulle bli 535 på deg så husk å lage en prosjekttråd så me andre kan nyte synet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astri, takker for velkomst :)

Ja har en følelse av at det er et lite "community" her inne, for å si det slik det jo veldig kuult og jeg har lyst en entusiast bil igjen :)

Forresten veldig pen 5er du har, konge med sort bil og creme skinn, de BCW-Brock felgene gjør seg veldig godt på på femmer'n din, og brei-front(v8 ) er knall :D

Har nesten samme kombinasjon på nåværende bil, mørk grå og creme skinn :wink:

Kan være siker på at jeg legger noen bilder opp her da ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...