Gå til innhold

M52B20, hvilke girkasser passer?


Atluz
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk :)

Eg har en E36 320ia Coupè som eg etterhvert vil bytte girkasse i. Eg lurer på, som temaet forklarer, om noen her inne vet hvilke manuelle girkasser som passer på M52B20?

Eg har forstått det sånn at jo større girkasse eg setter inn vil akselerasjonen noe redusert, men toppfarten høyere i forhold til en 320 girkasse?

For min del ser eg mest etter akselerasjon, så en kasse fra en 318is, 318 eller 316 vil være det beste? Eller kan eg gjøre noe annet med en 320 kasse for å øke akselerasjonen?

No har ikkje eg så god peiling på motor og slikt så eg håper på så lite tilpasning som mulig. Og eg setter pris på svar som en nybegynner kan forstå :)

Forresten får eg hjelp av fagmann under girkasseskiftet, men eg må finne ut ka som passer og få tak i en kasse selv :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jo større kassen er, jo mer juling tåler den. Men utvekslingen vil bli forandret for den sitter visst i bakdiffen?

Vet om en kar som kjører 1.8 girkasse på en gammel 2.8 motor og den akser visst noe jæ.... Den bilen blir rett nok brukt i rallycross da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun marginale forskjeller på 6erkassene med tanke på utveksling hvertfall, du vil nok ikke merke noen forskjell, vet ikke hvordan det er med 316/318etc da men.

Har du lyst til å regulere utveklsingen så er det diffen som er stikkordet.

Du kan montere 328/m3 3L kasse (ZF) disse tåler veldig mye juling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

328 kassen går vel rett på M52 motoren uten problemer? Med tanke på at det er M52 som sitter i 328 vil festene være de samme går eg utifra?

Kan eg for eksempel bruke en 325 kasse fra M50 på min M52?

Vil bare 3l kassen fra m3 passe eller kan eg bruke 3.2l kassen også? Tenker på festene etter eg har hørt det viktigste er at girkassen passer på blokken.

Har også hørt at det ikkje trengs å godkjennes hos BT når eg bare bytter girkasse fordi effekten er fremdeles den samme. Kan noen bekrefte/avkrevte dette? :)

LianLi, takk for utfyllende svar :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

328 kassen går vel rett på M52 motoren uten problemer? Med tanke på at det er M52 som sitter i 328 vil festene være de samme går eg utifra?

Kan eg for eksempel bruke en 325 kasse fra M50 på min M52?

Vil bare 3l kassen fra m3 passe eller kan eg bruke 3.2l kassen også? Tenker på festene etter eg har hørt det viktigste er at girkassen passer på blokken.

Har også hørt at det ikkje trengs å godkjennes hos BT når eg bare bytter girkasse fordi effekten er fremdeles den samme. Kan noen bekrefte/avkrevte dette? :)

LianLi, takk for utfyllende svar :wink:

Vet ikke om m50 kassen vil passe men siden det nesten er samme motoren så regner jeg med det ja, dog tåler disse mindre HK/NM enn ZF kassa.

3.2L kasse vil nok også passe ja, denne er 6trinns (samme utveksling på 1-5gir som 3L m3 kassa men at den har et overgir i tillegg.) men også mye dyrere/sjeldnere uten at den tåler noe mere.

Trenger ikke godkjenne at du har byttet girkasse nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertlig takk skal du ha :)

Fyrer til med et spørsmål til eg, som den lærevillige ungdommen eg er. Hvis eg setter inn en 3l kasse for eksempel, må eg da også bytte til 3l mellomaksling og bakstilling?

Ka diff kan eg eventuelt bruke for å få mest mulig aks? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ganske høy utveklsing (nummererisk høy) 3.45:1 så jeg ville ikke gått noe lavere enn det, da må det bli en 316-318 diff men disse tåler vel sikkert enda mindre juling.

Er ikke helt sikker på om du må ha 328 mellomaksling eller om du kan bruke den du har.

Holder vel sikkert med den siste delen av mellomakslingen og om de kan byttes om hverandre (den som står mot diffen).

Med 323/325/328/3L og 3.2L diff så vil du hvertfall få dårligere akks. Med 3.2L diffen må du også bytte det meste i bakenden for at den skal passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har antispinn i bilen min no, vil den forsvinne når eg bytter til for eksempel en 328 manuell girkasse eller vil den fortsatt funke?

Eg aner ikkje kor den ligger å jobber..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte med 520 girkasse på 2,8 liter, bytta så til 2,8 kassa her om dagen og det var null forskjell på utvekslinga! Jeg kjører dog med m5 diff som har noe høyere utveksling (3,15) enn 2,8 diffen(2,93), så akser bedre enn orginal 528 :D Ganske sikker på at du må bytte mellomaksel også siden flensene på girkassen er totalt forskjellig og du kan ikke bytte de omhverandre fordi da vil mellomakselen subbe oppi giroverføringa...Believe me, jeg har prøvd ;)

Girkassene fra M50 passer forøvrig rett på M52, samme med S50

Du som har automat nå må jo uansett bytte mellomakselen når jeg tenker meg om 8) hehe..så da ere jo bare å finne en som passer til girkassa du velger. Ville gått for ZF-kasse som LianLi sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...