Gå til innhold

Variabelt innsug på 316i 318i


ulyden
 Share

Anbefalte innlegg

Hei har en 2008 316i som er rimelig slapp. Vurderer å kjøpe et variabelt innsug som gamle e46 318 og den nye 320 170hk motoren har. Er det noen som har prøvd dette? Om det gir like mye på en 316 som på 320 så vil ytelsen gå opp fra 122 til 145 hk og moment vil gå fra 160Nm til 175Nm.

Vurderer også andre tiltak som lenger slaglengde og el booster. 2-3 psi voillle kunne gi 13-20% effekt økning. Men det vil jo kreve mere strøm enn starteren! :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvorfor? Å få fatt i et slikt innsug kan vel ikke være det store problemet.

Tror det bare er to posisjoner også. Lange kanaler for høyt dreiemoment på lave turtall og korte kanaler for toppeffekt ved høyt turtall. Som sagt 318i med 143hk hadde dette i 2002 eller 2001. Må da være enklere enn å skifte hele motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 Garantien går ut om 3-4 mnd så den er snart historie.

2 Ser liten forskell på å skru på ny el gammel bil. Å ta av og på en manifoild er ikke noe stor jobb. Har gjort dette på 520d 2000mod for å skifte glødepinner.

3 Det finnes el ladere som gir øket effekt. Problemet er at de trenger mye strøm. Dessuten er det vanskelig å finne firma som er seriøse.

http://www.turbodyne.com/ Kan være et seriøst firma selv om jeg ikke har fått svar på henvendelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke regnet på det men hva er forskjellen om drivkraften kommer fra en 5kw el motor en reim eller en eksos turbin? Man trenger vel ca 5-8kw for å produsere 0.2bar på en 1.6 motor? Mener VW G ladere trakk 7hk ved full belastning.

(PS Jeg har forstått at en 180w biltema vifte ikke vil gi noe overtrykk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt å rigge noe 48V greier. Dynamoen er vel på over 100A så den skulle klare seg lenge. Trenger ikke disse ekstra hestene mere en ca 1 minutt pr dag! Har ikke tenkt på racing! Er klar over at det er enklere med reim men installasjonenn kunne vert svært enkle med noen starter kabler i stedet for rør og braketter. Batteriet leverer faktisk over 450A i start strøm når jeg tenker meg om! (Snakket i dag med et par karer fra ricardo. De kunne bekrefte at det ville komme nye biler med el turbolader!) Jeg må vel bare smøre med litt tålmodighet så blir det vel å få kjøpt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med variabelt innsug? At det endrer seg i bredde og lengde?

Et variabelt innsug gjør at innsugskanalene forkorter seg når de passerer et vist turtall. Flere nye biler som har dette. Blant annet Ford Focus ST170.

Men til trådstarter her.. Trur rett og slett du kommer til å kaste masser penger i dass her uten å oppnå stort. Ville heller kjøpt en bil som var et par år eldre og litt større motor isteden. Just a tip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...