ulyden Posted August 26, 2009 Share Posted August 26, 2009 Hei har en 2008 316i som er rimelig slapp. Vurderer å kjøpe et variabelt innsug som gamle e46 318 og den nye 320 170hk motoren har. Er det noen som har prøvd dette? Om det gir like mye på en 316 som på 320 så vil ytelsen gå opp fra 122 til 145 hk og moment vil gå fra 160Nm til 175Nm. Vurderer også andre tiltak som lenger slaglengde og el booster. 2-3 psi voillle kunne gi 13-20% effekt økning. Men det vil jo kreve mere strøm enn starteren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Vegard- Posted August 26, 2009 Share Posted August 26, 2009 Link to comment Share on other sites More sharing options...
LianLi Posted August 26, 2009 Share Posted August 26, 2009 +1Kjøp/selg eller bytt til større motor. Pronto. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulyden Posted August 26, 2009 Author Share Posted August 26, 2009 Hvorfor? Å få fatt i et slikt innsug kan vel ikke være det store problemet. Tror det bare er to posisjoner også. Lange kanaler for høyt dreiemoment på lave turtall og korte kanaler for toppeffekt ved høyt turtall. Som sagt 318i med 143hk hadde dette i 2002 eller 2001. Må da være enklere enn å skifte hele motoren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
E30 er tingen Posted August 27, 2009 Share Posted August 27, 2009 1. du mister garantien hos leverandøren. 2. unødvendig å begynne å skru selv på en sånn ny bil 3. el booster virker ikke Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulyden Posted August 27, 2009 Author Share Posted August 27, 2009 1 Garantien går ut om 3-4 mnd så den er snart historie. 2 Ser liten forskell på å skru på ny el gammel bil. Å ta av og på en manifoild er ikke noe stor jobb. Har gjort dette på 520d 2000mod for å skifte glødepinner. 3 Det finnes el ladere som gir øket effekt. Problemet er at de trenger mye strøm. Dessuten er det vanskelig å finne firma som er seriøse. http://www.turbodyne.com/ Kan være et seriøst firma selv om jeg ikke har fått svar på henvendelser! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty999 Posted August 27, 2009 Share Posted August 27, 2009 el turboer er vell bare bortkasta penger.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulyden Posted August 27, 2009 Author Share Posted August 27, 2009 Har ikke regnet på det men hva er forskjellen om drivkraften kommer fra en 5kw el motor en reim eller en eksos turbin? Man trenger vel ca 5-8kw for å produsere 0.2bar på en 1.6 motor? Mener VW G ladere trakk 7hk ved full belastning. (PS Jeg har forstått at en 180w biltema vifte ikke vil gi noe overtrykk) Link to comment Share on other sites More sharing options...
jensemann23 Posted August 27, 2009 Share Posted August 27, 2009 el booster kan du bare glemme. 7-8 HK= 5-6 KW. = 500 APM. Lykke til med valg av dynamo! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulyden Posted August 27, 2009 Author Share Posted August 27, 2009 Hadde tenkt å rigge noe 48V greier. Dynamoen er vel på over 100A så den skulle klare seg lenge. Trenger ikke disse ekstra hestene mere en ca 1 minutt pr dag! Har ikke tenkt på racing! Er klar over at det er enklere med reim men installasjonenn kunne vert svært enkle med noen starter kabler i stedet for rør og braketter. Batteriet leverer faktisk over 450A i start strøm når jeg tenker meg om! (Snakket i dag med et par karer fra ricardo. De kunne bekrefte at det ville komme nye biler med el turbolader!) Jeg må vel bare smøre med litt tålmodighet så blir det vel å få kjøpt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azeton Posted August 27, 2009 Share Posted August 27, 2009 Hva mener du med variabelt innsug? At det endrer seg i bredde og lengde? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jensemann23 Posted August 27, 2009 Share Posted August 27, 2009 Må ha 48 volts dynamo og da, eneste du tjener på det er jo at du ikke trenger så tykke kabler. Effekten blir den samme. 100A dynamo er alt for lite,du trenger 500A minst. Med 48 volt holder det Kanskje med 100A men din dynamo leverer 14 volt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wendel Posted August 27, 2009 Share Posted August 27, 2009 Hva mener du med variabelt innsug? At det endrer seg i bredde og lengde? Et variabelt innsug gjør at innsugskanalene forkorter seg når de passerer et vist turtall. Flere nye biler som har dette. Blant annet Ford Focus ST170. Men til trådstarter her.. Trur rett og slett du kommer til å kaste masser penger i dass her uten å oppnå stort. Ville heller kjøpt en bil som var et par år eldre og litt større motor isteden. Just a tip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azeton Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 Hørtes ut som en ide.. Sett på variabelt innsug Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bonden Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 Variabel innsugslengde har vært brukt lenge av BMW ,sitter på div modellvarianter bensin og diesel,hadde dette vært løsningen for slike effekt økning du ønsker i en 1.6 dukker det nok snart opp . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now