ghostrider Posted August 27, 2009 Share Posted August 27, 2009 Har hørt at egr ventilen bare er til for å brenne eksosen en gang til. Og mange verksteder kobler ut/blokker egr ventilen på nye biler. Samler seg mye dritt i innsuget, og bilen går vistnokk dårligere Noen som har formening om dette? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore Diesel Posted August 27, 2009 Share Posted August 27, 2009 Hva de gjør på verksted og ikke har jeg ingen mening om, men ellers så har du nok rett i det du sier ja! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørner Posted August 27, 2009 Share Posted August 27, 2009 Men hvis det det ikke blir brent engang til, hvor skal da 'avfallet' gjøres av. Hva med den sia av moteren som spytter ut dette, blir det tett eller andre uheldige konsekvenser. Skulle nesten tro at hvis man ikke brenner dette på nytt i motor at man da måtte fange det opp i en slags 'catch tank' ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars89 Posted August 27, 2009 Share Posted August 27, 2009 Katalysator og partikkelfiter skal ta seg av den jobben. Å blokkere EGR burde gå greit, men er en del motorstyringer som ikke tolerer det Link to comment Share on other sites More sharing options...
E36Cab1 Posted August 27, 2009 Share Posted August 27, 2009 EGR er montert på bilen for å senke forbrenningstemperaturen og dermed dannelsen av Nox i eksosen ved å resirkulere inaktiv eksosgass i forbrenninga. Er ikkje berekna for å forbrenne eksosen på nytt.. At en får sot i eksos,og ved bruk av EGR også i innsug,er uungåelig ettersom det er et naturlig biprodukt ved feitere blanding enn f.eks 15,7:1 som er dieselens lambda1 ved akselerasjon og ved positiv momentkontroll. Link to comment Share on other sites More sharing options...
E36Cab1 Posted August 27, 2009 Share Posted August 27, 2009 Katalysator og partikkelfiter skal ta seg av den jobben. Å blokkere EGR burde gå greit, men er en del motorstyringer som ikke tolerer det Det stemmer,noen av de nyere med EOBD måler forskjellen i eksosen ved lambda og tar tiden før denne forandringen kommer,og måler mengden resirkulert eksos via EGR. Stemmer ikkje dette ved å koble ut eller blende EGR vil dette registreres som feil på systemet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelton Posted January 16, 2010 Share Posted January 16, 2010 Vil det si at det anbefalens eller frarådes å koble ut EGR? Hva er det positive og hva er det negative? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now