Gå til innhold

ESS Tuning - hva gir ECU Boosten ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hehe..30hk går på chipping av bilen til karen over deg.. hvis du ser på kjøretøy så står det e39 m5...

Skrevet

Altså en formel er ingen big deal.

Selv om jeg synes du satt det opp litt rotete ;p

Men iallefall så var det ifølge ESS Tuning selv oppgitt til ca 10-15, ut ifra at bilen var i normal stand. Det ble ikke testet, men han har jo chippet et par biler før min også, kan man si :)

Skrevet
Såklart du kan chippe en sugemotor, jeg endte med 50nm og 30hk på min og mye bedre respons.

Ang filter så er det viktigt at du ikke ahr noen gråve overganger inni intaket, eller plasser det intaket snerver ned da dette skaper turbulens og struping av intaktet arealet.

Så ikke etter at du hadde M5, men såklart en bil med såpass mange hk og så stort slagvolum vil få en ganske større grad økning, men når det kommer til økning i prosent. så er vel 30 HK, omtrent det samme som 10 HK på min bil ;) hehe

er jo tross alt litt forskjell i motorene her.

Så det er jo klart, men jeg refererte til biler rundt 200HK, som ikke får noe ekstremt utbytte av å chippe, kontra Diesel og Turbo-matede biler ;)

Når det gjelder powerfilter, så tror jeg ikke det har noe for seg på min bil. Det er mest for syn, noe jeg gir blanke i når det gjelder under panseret så lenge det er strøkent. ^^

Skrevet

Omnislash, Så til titusenkronersspørsmålet, opplever du noen forskjell da? Antar ESS har rulle - du burde jo fått den på den før og etter...

Skrevet
hehe..30hk går på chipping av bilen til karen over deg.. hvis du ser på kjøretøy så står det e39 m5...

Uten tvil, jeg tenkte på biler i litt mindre klasser.

Og var nok litt trøtt når jeg leste dette innlegget sist, men godt poeng! ^^

Skrevet
Omnislash, Så til titusenkronersspørsmålet, opplever du noen forskjell da? Antar ESS har rulle - du burde jo fått den på den før og etter...

Jeg skulle egentlig ha gjort det, men var litt travelt for meg idag..

Men han sa så, at jeg burde ha fått ca 10 hk mer, og ca 10-15 Nm mer, men jeg har jo ikke bare 98 eller 99 bensin på tanken, så det blir jo vanskelig å få testa det helt ut uansett. Men det føles som at bilen har mer å gå på i 2. gir spesielt allerede. Samt, at han var såpass grei at han programmerte om alle småinstillinger som har vært "feil" fra forrige eier, så det ble også gjort, og jeg slapp å dra til BMW-forhandler å få det gjort også.

Men det som er greia, er at han fikk ikke fjernet blokkeringen for SMG kassa, så den skulle jo egentlig ha hevet RPM fra 6500 sperre, til 6850 RPM. Men pga at SMG styrer når den girer på sperre, så funka ikke det, og jeg fikk avslag i prisen til 3000 kroner istedenfor 3500 (samt all den omprogrammeringen.) Men noe sånn EKSTREMT vil jeg ikke si jeg merket.. Men er en helt grei oppgradering, samt at du optimaliserer jo bilen for 98+ oktan.

Og jeg tror jeg skal begynne å bruke 99 oktan fremover.. det skal visst angivelig gi noen få prosent effekt økning, når bilen går optimalt på 99 oktan.

I følge ESS Tuning skulle det være rundt 200-210HK i motoren nå, mens på hjula rundt 170..

Men hadde vært moro å fått testet det, men rakk ikke det idag, og du har et poeng. Burde jo vært lurt å fått testet før og etter, for å virkelig se om det har noe for seg.

Men en "hvem som helst" annen leverandør hadde reklamert 20-30 HK for samme "chipping".

Får se nå dagene fremover, om det faktisk merkes når jeg drar 0-100 og 20-120.

Skrevet

Men merkelig nok så lover ikke ESS tuning på M3 CSL mer enn 7 HK increase der heller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...