Omnislash Skrevet August 27, 2009 Share Skrevet August 27, 2009 Dette skriver ESS om chip-trimmingen: "E46 325 MS43 ECU Tuning Software (101-52) ESS Normal Aspiration optimized ECU software is a result of 100''s of dyno runs and exact calibration of all parameters to allow maximum performance gains with improved driveability/fuel consumption and stock engine longevity. RPM limit is increased to 6700RPM, and top speed governor is removed. Throttle response programming is greatly improved over stock. Power is increased by 7HP and 5ft/lbs of torque when programmed for premium fuel (91US/96Euro). When you order this product, you will receive information on how to remove your ECU for shipment to a ESS reprogramming center near you." 7 HK, og 5nm ? Samt høyere RPM grense samt elektronisk fartssperre fjernet. Og raskere respons på throttle? Noen som har erfaring med dette? Og kan utdype litt mer om hvor mye mer dette gir? (Jeg har ingen planer om å gå for supercharger pga pris bl.annet.) Skjønner jo at 7 HK er lite, og 5 nm er heller ikke til å skryte av, om disse tallene blir riktig ? På forhånd takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet August 27, 2009 Share Skrevet August 27, 2009 7hk og 5nm høres realistisk ut på en suge bensiner... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Omnislash Skrevet August 27, 2009 Forfatter Share Skrevet August 27, 2009 7hk og 5nm høres realistisk ut på en suge bensiner... Det forstår jeg også. Men vil ha litt ekspert-meninger og erfaringer om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet August 27, 2009 Share Skrevet August 27, 2009 7hk og 5nm høres realistisk ut på en suge bensiner... Det forstår jeg også. Men vil ha litt ekspert-meninger og erfaringer om dette. Så hvorfor ringer du da ikke ess og spør dem? du vil ikke merke noen forskjell på annet enn at turtall sperra kommer senere og kanskje litt høyere toppfart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LianLi Skrevet August 27, 2009 Share Skrevet August 27, 2009 Det er faktisk ESS som har realistiske remapappinger/chipper til suge motorer og ikke disse 20hk/30nm chippene som svirrer rundt om på nettet. Med andre ord, dette er hva du faktisk får fra en chip på en sugemotor og realistisk. Skulle jeg først og fremst chippet en suge motor så er det hos ESS jeg ville gjort det da de ikke lyver om effekten man får ut samt de har nok testet dette mye mer enn gjennomsnittet av firma som selger chipper med "20/30hk" effekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Omnislash Skrevet August 27, 2009 Forfatter Share Skrevet August 27, 2009 Det er fatksik ESS som har realistiske remapappinger/chipper til suge motorer og ikke disse 20hk/30nm chippene som svirrer rundt om på nettet.Med andre ord, dette er hva du faktisk får fra en chip på en sugemotor og realistisk. Skulle jeg først og fremst chippet en suge motor så er det hos ESS jeg ville gjort det da de ikke lyver om effekten man får ut samt de har nok testet dette mye mer enn gjennomsnittet av firma som selger chipper med "20/30hk" effekt. Ja, det forstår jeg jo.. Men som jeg sier.. hvor merkbart er "increased throttle" feks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Omnislash Skrevet August 27, 2009 Forfatter Share Skrevet August 27, 2009 Alle vet at vanlige sugemotorer ikke kan chip-trimmes som feks en turbomatet motor. Og jeg forventer ikke underverker til 300 Euro heller.. Bare opptatt av å få vite av folk som kanskje har dette på sin egen bil, hvordan det faktisk forbedrer bilen.. Heving av toppfart.. jeg har ikke prøvd å nå toppfarten med original ECU engang.. Foretrekker å beholde lappen. Og turtallssperra.. er det så lurt for motorens levetid å presse den høyere, selv om den er ganske lav i utgangspunktet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Omnislash Skrevet August 27, 2009 Forfatter Share Skrevet August 27, 2009 bump Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Omnislash Skrevet August 31, 2009 Forfatter Share Skrevet August 31, 2009 Bump! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Omnislash Skrevet August 31, 2009 Forfatter Share Skrevet August 31, 2009 Jeg har pratet med ESS tuning. De skal ha 3500 kroner for chip + jobb. Er ikke så ille det, men hadde håpet det var noen her med egne erfaringer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LianLi Skrevet August 31, 2009 Share Skrevet August 31, 2009 Fikk du vite hvor mye bedre responsen ble da? Vet du om de gjør customremaps så om du har gjort noen mods på bilen så kan de fikse ecuen til å til tilpasse seg dette eller har de kun et enkelt program som optimaliserer for 95 okt etc? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Omnislash Skrevet September 1, 2009 Forfatter Share Skrevet September 1, 2009 Fikk du vite hvor mye bedre responsen ble da?Vet du om de gjør customremaps så om du har gjort noen mods på bilen så kan de fikse ecuen til å til tilpasse seg dette eller har de kun et enkelt program som optimaliserer for 95 okt etc? Jeg skal dit imorgen, jeg kunne ikke la være å oppgradere, selv om det blir nesten meningløst fremover pga været, liker ikke å bruke bilen når det er regnværsdager. Men, jeg skal spørre dem om det er flere muligheter. Hva slags mod er det du i tilfelle tenker på a ? Det programmet de kjører flytter fra 95 oktan til 98 ihvertfall, og du kan ikke velge mellom 95 og 98 lenger, bilen bør bare ha 98 etter denne oppgraderingen.. Og om jeg har forstått det riktig så er det 7 ekte HK mer, og ca 7Nm også. Han sa du merket merkbar forskjell, og at bilen ville dra mer på gira, høyere turtall, samt at toppfartsperre blir fjernet, bilen bruker på normal kjøring mindre drivstoff, og når det gjaldt gass respons, skal jeg gi deg svaret på dette når jeg kommer hjem fra Halden imorgen! En annen ting jeg lurer på er, om jeg med powerfilter, kan forbedre noe effekt der også, eller om dette er bare bortkastet. Og om lyden blir bedre eller ei. Har ganske frisk lyd med clubsport'n min fra før, tror det er Simmons effektanlegg jeg har. Og skal man ha powerfilter så må det gjøres riktig, ellers vil jo bilen gå dårligere, om den suger inn varmluft. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arotished Skrevet September 2, 2009 Share Skrevet September 2, 2009 Såklart du kan chippe en sugemotor, jeg endte med 50nm og 30hk på min og mye bedre respons. Ang filter så er det viktigt at du ikke ahr noen gråve overganger inni intaket, eller plasser det intaket snerver ned da dette skaper turbulens og struping av intaktet arealet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Omnislash Skrevet September 2, 2009 Forfatter Share Skrevet September 2, 2009 Såklart du kan chippe en sugemotor, jeg endte med 50nm og 30hk på min og mye bedre respons. Ang filter så er det viktigt at du ikke ahr noen gråve overganger inni intaket, eller plasser det intaket snerver ned da dette skaper turbulens og struping av intaktet arealet. Hva slags bil var dette, hva var specs før og etter? Dette er jo litt av poenget - de seriøse opplyser en minimal effekt, fordi det er faktisk ikke mye å hente ut av en bil, ut fra litt programmering.. De som lover 20-30 Hk på en bil som har ca 200 hk originalt, lyver. For det er bare tull, og ESS Tuning er kjent for å være seriøse. Han sa i motorn fikk jeg ca 10-12 HK mer, mens på hjula så har jeg nå rundt 170 HK. Mens bilen originalt er oppgitt til 192 HK i motor, ikke på hjula. Jeg fikk også 10-15 Nm mer enn originalt. Turtallssperra klarte han ikke å heve, pga SMG softwaren tar lang tid å knekke dessverre. Hadde det vært en M3 hadde det gått lett, siden de jobber mest med M3 hos ESS. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
korny Skrevet September 2, 2009 Share Skrevet September 2, 2009 5ft/lbs er faktisk22,24n. lbf.ft og lb ft er det samme og betyr pound*fot. En kraft på 1 pound tilsvarer 0,453592 kg. kgf.m og kg m er det samme og betyr kg*m. En kraft på 1 kg tilsvarer 9,806 N(ewton) kjempeenkelt!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå