Gå til innhold

hyling fra motor 320D


mspec
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en stygg/irriterende hylelyd som kommer når jeg stopper motoren..det kommer fra forkant av motoren og lyden er den samme som en våt viftereim som slurer..Jeg tenker at det kan være hydraulisk strammer til reima som er sliten,men er ikke 100% sikker på dette,så jeg lurer på om det er noen som har hatt samme problemet som kan bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
da var strammeren byttet,og hylelyden var borte første gangen jeg stoppet motoren,men så var den kommet tilbake andre gangen igjen :(

da blir neste operasjon å skifte reim og div løpehjul..

har dere ellers noen forslag til hva det kan være?

Svingningsdemperen(reimhjulet) på veiva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

vell jeg kom akkurat fra garasjen.. :P

jeg skiftet løpehjul,reimhjul/strammehjul og multireima med samme resultat som sist.. :cry:

hylelyden var borte ved første motorstart,men andre gangen jeg startet og lot den stå på tomgang litt kom hylelyden tilbake når jeg stoppet motoren igjen :x

så da har jeg skiftet følgende uten å bli kvitt hylinga

-Hydraulisk strammer

-Multireim

-Løpehjul

-Strammehjul/reimhjul¨

det eneste jeg kan tenke meg nu som kan være feilen er

ac reim eventuelt strammer/hjul eller svignigsdemper som har blitt nevnt,men den koster 1000kr+ så den gidder jeg ikke skifte før jeg vet sikkert at det er den som er feilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet som deg hyl og skrik. Grunnen til at jeg ikke svarte hvorfor på hvilke måte den kunne være årsaken til hylelyden var at jeg ikke visste, men jeg hadde også byttet alt utenom den. Nå har jeg byttet den, og alt er i orden:) Billigste stedet jeg fikk tak i svingningsdemperen var Scmiedeman ca 1600kr - originalt ca 2500kr

Snakket en del med gutta fra Schmiedman og de sa at i de siste åra har de hatt en del utbyttinger av de svingningsdemperene. Om du ser hvordan de er bygget opp, så ser du hva som gjør at de skriker når de blir slitne. Det er to deler som går stål mot stål...

Om du har en del finfint spon foran ved vannpumpa kan du være sikker på at det er feilen.

Det er jo ikke store jobben å ta av svingningsdempern heller, så da ser du om det er den som er slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde du slik hyling når du stoppet motoren?har lest en del om hyling på amerikanske forum men dær har de hatt andre problemer at den gjerne hyler en stund etter de starter bilen..

jeg har som sagt en hydraulisk strammer som jeg må presse ned for å slakke reima og hadde en skralleforlenger jeg brukte tidligere idag..men da jeg skulle ta bort forlengeren fra strammeren var den fast..jeg måtte derfor banke litt på den å da la jeg merke til at det kom noe som lignet på fint stålstøv i området som du nevner..

men når det er stål mot stål som du sier,hvorfor kommer hylingen kun ved stopp/start å ikke hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde du slik hyling når du stoppet motoren?har lest en del om hyling på amerikanske forum men dær har de hatt andre problemer at den gjerne hyler en stund etter de starter bilen..

jeg har som sagt en hydraulisk strammer som jeg må presse ned for å slakke reima og hadde en skralleforlenger jeg brukte tidligere idag..men da jeg skulle ta bort forlengeren fra strammeren var den fast..jeg måtte derfor banke litt på den å da la jeg merke til at det kom noe som lignet på fint stålstøv i området som du nevner..

men når det er stål mot stål som du sier,hvorfor kommer hylingen kun ved stopp/start å ikke hele tiden?

Regner med at hylingen ved stopp er de to ståldelene på reimhjulet/viberasjonsdemperen som beveger dseg mot hverandre. På min begynte godset på den ene delen bli vesentlig redusert i godset.

Kan se ut som den er bygget opp som 2 deler med gummi i mellom(har ikke studert det veldig nøye). den ene delen sitter på veiva og den andre sitter reima på. Når da motoren blir stoppet beveger disse delene seg litt forskjellig i oppbremsingen av reimhjulet, og gnir seg mot hverandre - derfor hyling. Har ikke forsket på det, men sånn ser det ut for meg som det virker. Ta den av på bilen din så ser du, tar en halv time om du er treg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...