furia66 Skrevet August 29, 2009 Share Skrevet August 29, 2009 Har holdt på nå bytte motor fra 318 til 316. Altså min var en 318 før jeg satte i den nye motoren. Greia er at det er noen flere ledninger og kabler som ikke går til noe. Liksom noe til overs og noe som mangler. Som f.eks den som går fra Eksosen. Er vel lambasonden ? Og det værste er . Den vil ikke starte. Den slår ikke inn på starteren engang. Har byttet hjerne til den som hørte til motoren. Siden det var startsperre på min andre. Er en ledning fra det ene motor festet, hva er den til? Ellers kan det jo være mulig at jeg har plugget feil ledninger på starteren? Hvordan kan jeg sjekke om motoren får strøm i det hele tatt? Ville helst sluppet å tatt opp motoren igjen for å komme til starteren.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlXz Skrevet August 29, 2009 Share Skrevet August 29, 2009 Den ledningen du nevner med motorfestet er jording.., skru den fast i karosseriet under ene rammevangen der.., skal være hull til dette. Jording til motor trenger du for å få start.. Bilder av de andre ledningene du nevner som er til overs osv kan hjelpe det Sikker på at den nye motoren ikke har startsperre? M40 eller m43 ?? Starteren skal ha følgende tilkoblinger: - Direkte strøm fra B+ (pluss terminalen i motorrom..), eller batteri. På 4er som du har, sitter batteriet i motorrom.. - Styrestrøm/signal på en av de andre (fra motorledningsnettet) - Jord på den siste.. (også mulig fra motorledningsnettet?) Husker ikke hvilken av de små som er hva.., men mener begge går til motor el-nettet og er i forskjellig størrlse? = de passer kun slik dem skal? Du har de tre rele-ene som skal sitte i motorledningsnettet på siden av sikringsboksen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fazerfreak Skrevet August 29, 2009 Share Skrevet August 29, 2009 lednoingen fra motorfestet er vel gjordingen. sjekk alle gjordingene. starteren er direkte tilkoblet batteri så mål spenngen mellom + på starteren og blokka. den til eksosen er lamda ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
furia66 Skrevet August 29, 2009 Forfatter Share Skrevet August 29, 2009 TakkTakk tusen takk for kjappt svar Låner et verksted så holder på helt ut til morgenkvisten her. Men ja som du sier, de ledningene på starteren passer egentlig kun som de skal. Så da er nok ikke den koblet feil ihvertfall Skal prøve det å få jordet den ledninga. Resten kan jeg fikse bilder av i morgen viss dere ikke glemmer vekk posten her Har de 3 sikringene ja. Lysegrønne faktisk.. Men i andre enden av motorledningsnettet der ved hjernen er det også ei løs sikring. Samme farge som den 3 andre som jeg satt i sikringsboksen ? Også får jeg en ledning ut fra karosseriet rett ved den ledninga som kom fra motor festet. De møtes liksom :S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlXz Skrevet August 29, 2009 Share Skrevet August 29, 2009 Det du nevner nederst der, ang ledning ut fra karosseriet som møter den jordinga, er sikkert den gamle jordingskabelen som er røket elns.. Bare å jorde motor til karosseri på en eller annen måte Så ved siden av hjernen skal det være en liten ledning som også skal til jord mener jeg å huske?? Du kan jo prøve å måle spenning mellom den tykke kabelen på starteren og bruke blokka som jord.. Skal være 12v der.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
furia66 Skrevet August 30, 2009 Forfatter Share Skrevet August 30, 2009 Det kan ikke være noe som har røket akkurat. Siden det er ingen ryket ende. Er enda ørefeste til å festes en eller annen plass. :S Ja jeg får 2 ledninger i den enden. Ene er jord vet jeg, men den andre vet jeg ikke :S 2 jord? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Vegard- Skrevet August 30, 2009 Share Skrevet August 30, 2009 er ikke en egen jordkabel til girkassa da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
furia66 Skrevet August 30, 2009 Forfatter Share Skrevet August 30, 2009 Ikke noe jording til girkassa nei.. MEN nå går starteren ihvertfall rundt !! Var nok bare jordinga som var feilen Men starter ikke? Hmm har en stiv slange på 20 cm som ikke går til noe. KOmmer fra en rund svart boks høyre side forran :S Får den ikke bensin ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlXz Skrevet August 30, 2009 Share Skrevet August 30, 2009 Mål spenning over bensinpumpa i det du kinner bilen på starteren.. Du har koblet til bensinslanger..? Og rett vei.., pumpa rett på retur osv..? Noen bilder av de ekstra kablene, osv kan komme bra med Den stive slangen du beskriver kan være litt forskjellig? Vakum? Noe til innsuget? Tomgangsmotor osv? Eller til kullfilteret? (bensindamp..) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
furia66 Skrevet August 31, 2009 Forfatter Share Skrevet August 31, 2009 Bilen starter ! ! Var hjernen som var feil. Den gav ikke gnist. og bensin slangene som du sier. De var satt på feil rekkefølge x) Den starter og går. Men den jager helt sinnsykt! Skyldes dette at jeg brukte en 318 hjerne isteden for en til en 316 eller skyldes det lambosonden ? For den er ikke koblet til pga anderledes kobling fra motor til potte. Og idag etter 3 mil så klikka bilen helt. Potta var så rødglødende varm at jeg brant meg da jeg holdt rundt girspaken min :S ! Og regner med all innmaten i potta er brent opp siden den bråker endel nå Men regner med det var pga plugghetta var så dårlig på den siste sylinderen at den ikke tente på den fjerde. For var ingen forskjell på om jeg dro den av eller om den stod på. I tilegg vil den såvidt gå frem.. Derfor har vel all bensinen til den sylinderen rent inn i potta og tatt fyr om ikke jeg tar feil ? Rett meg er dere snill Den sviver som ei snekke . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlXz Skrevet August 31, 2009 Share Skrevet August 31, 2009 Har du feste til eksosanlegget som går til girkassa..? Har du isåfall brukt gummi skiver/foringer imellom eksos festet og braketten fra girkassa? (Ellers kan det bli overført endel varme til tunellen og gir ja Bilen går på 3syl.., er det det du sier? Jager.., på tomgang? El under kjøring? Skal ikke ha så veldig mye å si at lambdasonden ikke er tilkoblet mener jeg. Mulig luftmengde måleren? Om du kobler ut denne, så skal bilen gå i nødmodus.., da går den etter spessielle verdier på følere og vil ihvertfall gå.. Du kan jo prøve litt om det gir noe forskjell. Ellers kan det være noe falsk luft elns noe sted? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå