Gå til innhold

Demontere / splitte diffbrems


AlXz
 Share

Anbefalte innlegg

Driver å skal splitte en diff brems her..

Men trenger litt hjelp :-)

Har fått av den ene flensen som drivakselen skal skrus fast i på ene siden.

Og den delen bak der igjen.

Prøvd litt på andre sida også, men det sitter bra..

Noen tips?

Skal ha ut alt inni huset for å se over det.

r79jeyt3dhil2fq2t6g5.jpg

flphu8xrvylfihbhv5yx.jpg

3uuwdp6b3oy5l9apvwd0.jpg

2onrbk28e8eaanke11jv.jpg

866zmi9wq5anly3d7fii.jpg

iyh87u5gwxkosmkuqcos.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har gjort dette før? :P

Må den delen på nederste bildet dras ut først på andre sida også..?

Eller kan denne dras ut sammen med delen på bilde nr. 2 (telt nede ifra og opp).. ?

Eller må noe av skruene på de øverste bildene ut???

Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du må ta ut begge lagerhusene før du får ut selve sperreenheten. På bildene har du jo ikke vippa ut stikkakselen, det må du jo gjøre først og fremst. Visst det er den du mener sitter fast bruker du bare et brekkjern på den. Kan være lurt å legge an en planke mot diffhuset så du ikke ødelegger den tynne kransen av blekk som ligger rundt stikkakselen. Så skrur du løs skruene rundt på lagerhuset og banker litt rundt omkring på kanten med en hammer så den løsner. Når den er ute kan du bare dra sperreenheten rett ut.

Når du åpner selve sperreenheten tar du ut en etter en del og legger dem utover så du veit hvilken rekkefølge og hvilken vei ting skal settes isammen igjen også. Skal du stramme opp bremsen kan du lage en ring som passer helt i ytterkant innvendig på huset og samtidig sånn at den akkurat går utenpå drevet som stikkakslen sittter inni. Jeg bruke 0,7mm vanlig tynnplate på den forrige jeg hadde og den ble stram og fin. Kommer jo selvsagt an på hvor sliten den er, men da veit du sånn ca hva du må legg inn :) Den ringen legger du utenfor den første skiva som er skrå og virker som en fjær, dårlig forklart men du skjønner hva jeg mener når du ser den :) Lykke til!

Hislen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God forklaring! Jeg driver også å skal bygge om en diff, men har ikke funnet noe særlig info om dette på nettet.

Er det andre lure tips du vil dele med oss med det samme? Jeg skal sette diffbrems på compacten, og må demontere og bygge om den som står på bilen. Har fått tak i en brukt E36 diff medsammen brems som på min, men annet hus.

Hva bør byttes når man først har opp diffen? Simmerringer? Lager? Annet?

Alle innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.., ok..

Så jeg må nappe ut den delen som drivakselen går inn i først før jeg kan skru løs skruene til flensen/lageret :-)

Noe bra tips til å få ut denne?

Skrujern og hammer?

Dårlig med spesial verktøy her så..

Takker for hjelpa :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HansV: Flytta over bremsen min fra et hus til et annet, men har ikke noe greie på det. Den må shimses så den drevene treffer hverandre bra også må lagrene på hver side av bremsen klemmes passelig hardt. Den skal gå passelig lett. Søk litt på på bmwccn. 02Henning har ei mening om dette :)

AlXz: Bruk brekkjern det er det letteste. Stikkakslelen sitter med en låsering inne i diffen, derfor må du rykke litt for at den skal løsne. Når den er ute er nok mye lettere å løsne lagerbanen:) Det kan være greit å bruke skrutrekker og hammer for å vippe ut lagerbanen, men vær forsiktig så du ikke ødelegger o-ringen som ligger rundt.

Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...