Jump to content

Noen spørsmål ang min E30


Abjb92
 Share

Recommended Posts

Hei. Er ny på forumet her, og har akkurat kjøpt meg min første bimmer. Er en 1,8 316 e30 carb. 87 mod. Skal skifte noen små ting nå, som oljefilter, olje, plugger og luftfilter

Lurte på?

1. burde jeg bruke W8DC plugg?

2. Aner ikke hvilken motorolje som er brukt før, men hvilken olje bør jeg bruke? bør vel ikke være for tynn og bør vel være en syntetisk olje?

3. Når det gjelder luftfilter burde jeg få tak i orginalt. eller burde jeg bytte til noe annet?

og er det noen som vet når det burde skiftes viftereim er ikke helt sikker når det ble gjort sist. Bilen har gått 190000km nå.

takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

1. Av erfaring funker NGK plugger best på alle E30`er, koster litt men er verdt det:)

2. Mange anbefaler Castrol.

3. Luft filter velger du no sjølv men eg syns det er feitere med eit kon filter av ymse slag, mykje feitere lyd da :)

Viftereim er vel aldri feil å skifte om du ikkje veit når det er gjort sist, personleg har eg aldri opplevd att viftereima mi har tatt kvelden da men :)

Link to comment
Share on other sites

ok. ville du valgt en 5w 40 oje eller 10w 40 olje?

Ok. Hvordan er det man setter på et koni filter? på den typen motor som jeg har?

Såg nå at jeg hadde skrevet feil var ikke viftereim jeg mente, men Regreim:P

Takk for svar:)

Link to comment
Share on other sites

Eg ha kjørt 10w 40 olje :)

No skal ikkje eg sei att eg har veldi peiling på olje typer men har aldri hatt dårleg erfaring med denne...

Du må ha eit adapter som du setter på istedenfor luft filter boksen...får det på biltema osv ;)

Reg reim er iallefall ikkje dumt å skifte når du ikkje veit når den er skifta sist, man veit aldri...

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk litt problemer med å skjønne hva slags bil du har. "Er en 1,8 316 e30 carb. 87 mod." Det gir meg flere alternativer. Er det plastikk fangere på bilen, eller metall (chrome) ?

Er det sistnevnte, så har du en M10 motor og da bruker du 10w-40 olje. Delsyntetisk.

Hva slags merke spiller lite rolle på denne motoren, men styr unna Biltema.

Plugger, bruk hva du vil. Denne motoren går like flott på alt. Så lenge du har gått utifra originale spesifikasjoner for originale plugger. Finnes overføringstabeller for dette. Får du på f.eks Mekonomen å henviser til reg nr. så finner de rett plugger for deg.

Luftfilter, sett inn ett innsats powerfilter. Av denne typen f.eks; https://www.koed.no/functions/billede.a ... .jpg&map=1

Dette går i den orignale luftfilter boksen, men er ett powerfilter og skal slippe igjennom mer luft til motor, slik at den puster bedre og dermed går bedre. Konfilter, det kan du pent styre unna, da dette gir deg mer ombygging enn du ønsker. Problemet er at man må avskjerme for varmen fra motor, eller så gir ikke powerfilteret deg mer enn en "tøff" lyd . Det gir deg kun dårlige effekt.

Originalt så suger motoren luften fra bak lyktene på førerside, dette er ideèlt å jeg ville ikke endret dette. Du kan også kjøre ett helt orignalt filter. Bra det og. ; )

Vifteremmen bytter du når du syntes den ser morken/dårlig ut. Bare vri litt på den, så ser du tilstanden. Er du i tvil, så bytt den.

Link to comment
Share on other sites

Du har en M10, dvs kjede nistedet for regreim. Ingen vits å bytte det :wink:

Hva slags plugger du skal ha vet de der de selger de. Velg gjerne NGK.

Castrol anbefaler en av disse, ville gått for 10-40 på en så gammel motor

SLX Professional Powerflow BMW LL04

Magnatec Professional A3 10W-30

Magnatec Professional A3 10W-40

Ville bare satt på et vanlig filter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk litt problemer med å skjønne hva slags bil du har. "Er en 1,8 316 e30 carb. 87 mod." Det gir meg flere alternativer. Er det plastikk fangere på bilen, eller metall (chrome) ?

Er det sistnevnte, så har du en M10 motor og da bruker du 10w-40 olje. Delsyntetisk.

Hva slags merke spiller lite rolle på denne motoren, men styr unna Biltema.

Plugger, bruk hva du vil. Denne motoren går like flott på alt. Så lenge du har gått utifra originale spesifikasjoner for originale plugger. Finnes overføringstabeller for dette. Får du på f.eks Mekonomen å henviser til reg nr. så finner de rett plugger for deg.

Luftfilter, sett inn ett innsats powerfilter. Av denne typen f.eks; https://www.koed.no/functions/billede.a ... .jpg&map=1

Dette går i den orignale luftfilter boksen, men er ett powerfilter og skal slippe igjennom mer luft til motor, slik at den puster bedre og dermed går bedre. Konfilter, det kan du pent styre unna, da dette gir deg mer ombygging enn du ønsker. Problemet er at man må avskjerme for varmen fra motor, eller så gir ikke powerfilteret deg mer enn en "tøff" lyd . Det gir deg kun dårlige effekt.

Originalt så suger motoren luften fra bak lyktene på førerside, dette er ideèlt å jeg ville ikke endret dette. Du kan også kjøre ett helt orignalt filter. Bra det og. ; )

Vifteremmen bytter du når du syntes den ser morken/dårlig ut. Bare vri litt på den, så ser du tilstanden. Er du i tvil, så bytt den.

Yeah, Fliid til unnsetning som vanleg :)

Får meg til å føle meg uvitende og dum...hehe ;)

Link to comment
Share on other sites

Skrev han ikke viftereim da Lars? : ) Dårlig med kjede der. Men kanskje vi skal bygge om? For det var nå en god idè du kom med! : P

Skreiv først viftereim, men sa regreim etterpå. :wink:

Bare å bygge om. Kan sikkert bruke sykkelkjede :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk litt problemer med å skjønne hva slags bil du har. "Er en 1,8 316 e30 carb. 87 mod." Det gir meg flere alternativer. Er det plastikk fangere på bilen, eller metall (chrome) ?

Er det sistnevnte, så har du en M10 motor og da bruker du 10w-40 olje. Delsyntetisk.

Hva slags merke spiller lite rolle på denne motoren, men styr unna Biltema.

Plugger, bruk hva du vil. Denne motoren går like flott på alt. Så lenge du har gått utifra originale spesifikasjoner for originale plugger. Finnes overføringstabeller for dette. Får du på f.eks Mekonomen å henviser til reg nr. så finner de rett plugger for deg.

Luftfilter, sett inn ett innsats powerfilter. Av denne typen f.eks; https://www.koed.no/functions/billede.a ... .jpg&map=1

Dette går i den orignale luftfilter boksen, men er ett powerfilter og skal slippe igjennom mer luft til motor, slik at den puster bedre og dermed går bedre. Konfilter, det kan du pent styre unna, da dette gir deg mer ombygging enn du ønsker. Problemet er at man må avskjerme for varmen fra motor, eller så gir ikke powerfilteret deg mer enn en "tøff" lyd . Det gir deg kun dårlige effekt.

Originalt så suger motoren luften fra bak lyktene på førerside, dette er ideèlt å jeg ville ikke endret dette. Du kan også kjøre ett helt orignalt filter. Bra det og. ; )

Vifteremmen bytter du når du syntes den ser morken/dårlig ut. Bare vri litt på den, så ser du tilstanden. Er du i tvil, så bytt den.

Ok får se hva jeg gjør når det gjelder luftfilter:) Kon filter gidder jeg ikke tror det blir noe herk på vintern også. Da bruker jeg 10w40 syntetisk olje jeg. Bilen er en 316 med en 1,8 l forgasser motor. Var ikke viftereim jeg mente, var reg reima og ja det er regreim på den ikke kjede;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...