Gå til innhold

E39 523i overoppheting (oppdatert med flere spørsmål..hehe)

semmern
 Share

Anbefalte innlegg

Kjørte hjem fra jobb i dag da jeg plutselig så at nåla var godt inne på det røde området på termometeret. Stoppet straks, gikk ut av bilen og så etter lekkasjer osv. Så ingenting, så jeg satt meg inn og startet opp..måtte hjem, og det var bare 2-3min til å kjøre. Idet jeg starter opp synker temperaturen ned til et greit nivå igjen, men er kjapt oppe på rødmerkingen nok en gang. Har kjørt max 4 minutter med bilen sånn. Ser ut som om jeg har nok kjølevæske og alt..

For litt under et år siden hadde jeg bilen inne til reparasjon etter påkjørsel av rådyr. Mens jeg hadde den inne fikk jeg også byttet termostaten, som var gåen. Har igrunn ikke vært helt fornøyd med hvor lang tid bilen bruker på å bli varm etter det, (og ikke verkstedet heller for den saks skyld. Burde jeg kanskje kontakte dem? Er det noen form for garanti på reparasjon?) men den har jo blitt varm nok, og nåla har holdt seg pent på midten, frem til i dag. Nåla har pleid å bruke 5-6-7min på å nå midten. Er det termostaten som er gåen igjen? Eller kan dette være vannpumpa? Da jeg åpnet panseret i sted med motoren skrudd av kom det en during jeg ikke har vært borti før, og da jeg la hånden på motorblokken kunne man kjenne en svak vibrasjon. Er dette vannpumpa som er kjørt ihjel og som prøver å gå rundt på et vis kanskje?

Bilen står nå utenfor her. Hva i alle dager skal man gjøre for å få temperaturen ned? Nå som den står med motoren av er det jo ikke noe sirkulasjon i systemet heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var borti noe lignendes med en bmw for et par år siden og da var det vannpumpa som hadde tatt kvelden.Prøv å la bilen få opp temperaturen og kjenn på slangene om de er varme.Hos meg var det en slange såvidt jeg husker som var kald og de andre var varme,det tydet vel på dårlig sirkulasjon.skiftet vannpumpa så var alt iorden.Ellers kan det være luft i systemet/defekt temperaturgiver/defekt termostat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og tok en titt igjen nå. Var jo mørkt og jævlig i natt, så jeg så jo nesten ingenting. Tittet i ekspansjonstanken, og der var det litt lite kjølevæske gitt.. Omtrent halvveis opp til "kaldt"-merket.

Er det normalt med litt forbruk av kjølevæske i løpet av et års tid, eller har jeg en lekkasje et eller annet sted? Type sprekk i tanken som bare utvider seg under trykk osv.. Er klar over at vannpumpen var et problem på tidlige E39..vet ikke om min har plastpumpe eller ny metallpumpe.

Hvis jeg fyller mer kjølevæske, er det nødvendig å lufte systemet da? Motoren har ikke gått siden jeg skrudde av lokket og sjekket væskenivået.

Hvis jeg må lufte har jeg forstått det sånn at jeg skal ha på tenning, vifte på max, og så skru opp den første lufteskruen etter tanken først og la det piple ut til det ikke kommer flere luftbobler (samme som å lufte dieselsystemet på båten vår egentlig), og så gjenta prosedyren med lufteskrue nr 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør vel sjekke om det er sirkulasjon i systemet før jeg begynner å bestille deler ;)

Hvor mye skal til før toppakningen går? Gjør det noe at jeg kjørte i noen minutter i går med temp på rødt?

Ellers, flere tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg sjekka om radiatoren eller ekspansjonstanken har sprukket.. veldig normalt problem på 523.. Måtte skifte både radiator å ekspansjonstank på min.. pluss skifte topppakning, fordi jeg hadde varmkjørt motoren.

Da må det vel trykktestes.

Hvor lenge kjørte du motoren siden du måtte bytte toppakning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er lite glad i varmjøring, emna det har havarert for deg. Det tror jeg ikke noe på. Høres ut som du har sirkulasjons problemer. Vannpumpen er det nærliggende å tro er problemet. Termostat kan du bytte samtidig, dette er en utgift på ett par hundre kroner, og vel verdt å bruke. Har du to lufteskurer på motor, så bruker du beskrivelsen jeg har linket til i min signatur, men gjør en liten vri på det. Du har begge lufteskruene oppe. Den ene er lavere enn den andre, så den laveste skrur du igjen når det pipler derifra, så tar du radiator lokk å luftskrue på ekspansjonstank når det slutter å komme lulf der.

Du kan sjekke sirkulasjon ved å starte bilen når den er kald, skru opp radiator lokk. Der skal det komme en pilot stråle. La bilen gå maks 20 - 30 sekunder slik. Er ikke pilot strålen der, eller er den meget svak, så har du store sikulasjonsproblemer.

Om du ikke har holdt øye med vann nivå på ett år (ikke etterfylt med andre ord) så høres ikke dette så meget unormalt ut, at vannivå er halveis opp mot Cold merket. Ingen vannsystemer er tette, noe forsvinenr over tid, uansett. Damp kommer ut de merkeligste plasser. Særlig om du opplever en temp nål som er opp mot rødmerket, da er temperaturen meget høy og man opplever ett trykk i kjølesystemet som normalt ikke er der. Da kan steder som ikke er problem steder i utgangspunktet, bli problemsteder da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har ikke noe korrekt svar, men opplevde noe lignende på min E39 her i vår. Det viste seg at det var radiatoren som var gåen, da hadde jeg allerede byttet vannpumpe og termostat + trykktestet sylinderne for å se etter lekasje på toppakning. Trykktestet så kjølesystemet og kunne konkludere med litt lekasje. Var nesten umulig å se at radiatoren lak, men det gjorde den, byttet og alt i orden. Se link. Lykke til=)

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=109320&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde først tid til å ta en titt i dag. Startet motoren, full varme på, og kjente på slangene. Turte ikke å kjøre motoren for lenge, men kun slangen som går fra toppen av ekspansjonstanken og til termostathuset ble varm. Slangen fra temostathuset til bunn av radiator på venstre side når man står foran bilen, og slangen som kommer inn til undersiden av eksp.tanken kjente jeg ingen forskjell på. Jeg lukter vannpumpe, men hva tror dere?

Forresten, de som sier man skal skru av lokket på radiatoren, det er jo ikke noe lokk på radiatoren på en E39? Bare lokket på tanken..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...