Gå til innhold

Liten historie om ett litt kjedlig motorbytte på E36...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jajja... En liten historie av motorbytte.... lang, men sikker gøy å lese for noen :P

Skulle hjelpe en kompis med å bytte motor i sin 318 is E36 pga registerhavari..

Han fikk tak i en lik motor og arbeidet begynte med å slite ut den gamle motoren, med girkassen på slep.

Demonterte panser, lykter og hele fronten med grill osv på bilen slik at den var helt åpen foran.

Så begynte jeg på selve motor/drivverk demonteringa. Løsnet mellomakslingen fra girkassen.

Koblet ifra ledningsnett fra hjerne og sikringsboks og fjernet coiler.

Fortsatte med å finne ut hvor det var lettest å demontere eksosen, og fant ut at pga rustede bolter så var det lettest å skru manifoilen av toppen.

Så var det den forbannede girøverføringa da. Siden løftebokken ligger under bilen, så fikk jeg ikke fjernet eksos og mellomaksling osv.

Så det endte med at jeg løsnet giroverføringa fra girkassen å lot staga henge igjen på bilen.

Det viste seg å være trangere enn jeg først hadde trodd, pga den ene låsepinnen må vippes ut og vris ca 90` og trekkes ut. Og dette ligger jo nesten helt oppe i "tunnellen" og er veldig trangt. Men den måtte vike fra makten til slutt :)

Løsnet motorfester og heiste ut motor og girkassen

En dag å to etter så flytta jeg over clutsh og girkasse til donormotoren da standen på gir og clutsh var uviss :)

Kompisen min ville være med å heise oppi motoren, og jeg tengte det kunne være greit å være en ekstra mann siden det er litt vrient å treffe girkassen "inni" hardy-skiva som stod igjen på mellomakslingen.

Vi heiste motoren halveis oppi og jeg spurte on han kunne bøye seg inni bilen å vri om nøkkelen å svinge rattet litt mot meg, da bilen stod litt feil.

Plutselig hører jeg en rar lyd *boing - klikk - ptju - "lyd av dryppende væske"* (eller noe i den duren).

"Hva var det?" spør han inni bilen... "Tråkka du på clutshen?" spurte jeg og såg domt på han siden motoren hang fra talja i taket.

"FAEN, ja!" sa han på en litt flau måte - "Det var slavesylinderen din, hvorfor i helvette tråkka du på clutshen når motoren henger i taket!!??!" sa jeg mens jeg febrilsk prøvde å finne stempelet, staget og gummihetta før alt væska rant ut.

"eeeehm, vet ikke. Gammel vane tror jeg" jaddam... gammel vane, vond å vende :P

Fikk satt sylinderen sammen igjen og vi lufta den for å være sikker på at den virka, og det gjorde den.

Vi fortsatte med å slippe nedi motoren å monterte alt sammen (eksos, mellomaksling og slavesylinderen osv)

Dagen etterpå fikk jeg samboeren min til å hjelpe å lufte slavesylinderen skikkelig før jeg skulle montere resten av bilen å starte den opp..

Fikk ut det meste av lufta og jeg strammet luftenippelen.. Fikk henne til å teste den etter nippelen ble strammet..

Ny rar lyd *boing - klirr- klirr "lyd av dryppende væske"* "SAAATAN!!!" jeg viste med EN gang hva det var....

"eeehm, hva var det?" spurte min samboer... "Jajja, nå må motoren utav igjen!!"

Men først ville jeg finne ut om jeg hadde rett.

Joda, slavesylinderen lå inni girkasse-huset mellom motor og gir.. Satte den i 5. gir å rulla på hjula bak... Jepp tydlig at noe skrapet borti startkransen.. (sylinderen funka tydligvis ikke ligevell(?)

Jeg klarte faktisk å fiske ut staget med gummihetta på med magnet, men stempelet var i aluminium og umulig å finne nedi der. Dessuten så var staget som trykker utløserlageret inn helt løst, så ut måtte den uansett.

Bilen ble stående en uke før jeg orket å gå ut igjen å begynne å heise ut motoren igjen. (idag)

Men denne gang gikk det bare 1 time fra jeg begynte å skru til motoren stod på gulvet :)

Demonterte girkassen og der fant jeg stempelet som forventet. Staget som var løsnet fant jeg også ut hvorfor var løst.

Jeg trodde først det var fjøra som holder den på plass var knekt. Men det viste seg å være hele kula som den hviler mot var knekt (?)

Fikk flytta den fra den andre girkassen over.

Så nå gjenstår det bare å montere girkasse på motor å heise motor oppi igjen.

Men vil bytte utløyserlageret, da jeg syns dette var litt dårlig.. Jeg sjekka det forje gang også, men siden han sa at han ikke hadde hørt noen ulyd så monterte jeg det.

Men etter å ha sjekka det noen ganger nå, så velger jeg å bytte det :)

Gleder meg til å få bilen vekk!! :)

Skrevet

Heheh...like gøy hver gang det der XD Meeen, det der er ingenting i forhold til alt plunderet jeg har hatt med min :P Bygde om fra 520 til 528 i sommer og var ferdig med alt omtrent å sku bare koble på giroverføringa.. Da viste det seg at girkassa jeg hadde kjøpt funka heller dårlig da den ikke ville i hverken revers eller 5.gir :( Så da var på'n igjen med å hive ut motor og girkasse å få bytta over til 520 girkassa. Problemet da var at jeg hadde fått lagd mellomakselen til å passe flensen på 528 kassa og ikke 520 kassa :? Så måtte bytte over flensene på girkassene, men problemet da var at 2,8 flensen er såpass mye større en 2,0 flensen så den ville subbe oppi giroverføringa. Så jeg dreide ned flensen og hardyskiva litt så den skulle gå klar =) Noe som selvfølgelig ødelegger hardyskiva totalt, men det ble en midlertidlig løsning intil videre i den visshet at jeg måtte bytte girkasse etterhvert uansett for å få det holdbart :) Så kjørte i ca 5 uker med bilen sånn, før jeg fikk sinter-clutch og alu-svinghjul i posten 8) Ny girkasse hadde jeg handla bare uka etter så den hadde liggi i garasjen en stund alerede..hehe

Så da bar det ut igjen med motor og gir forrige helg, bytta svinghjulet og clutchen og girkassa og heiv motoren på plass igjen :D Endelig er alt som det skal tenkte jeg, men neida :( Fyra opp bilen..og fytti for en pipekonsert :shock: Nei nei nei nei, tenkte jeg!! Og skjønte momentant at jeg hadde satt lamellene feil vei!! :cry: Vanligvis er det ikke mulig å få satt dem feil vei, men med alu-svinghjulet så går det..og det stod ikke merka "motorseite" eller "getriebeseite" på lamellene som det ellers pleier å gjøre. Da gikk lufta greit ut av ballongen kan man si :roll:

Men våkna opp med nytt mot neste morgen, spratt ut i garsjen og bytta heile shiten på 5 timer..hehe :lol: Da gikk det unna her... Så ja, godt det ikke bare er jeg som driter meg skikkelig ut noen ganger..hoho :D Føler med deg..

Skrevet

off det der hørtest J***** iriterende ut :P men er det ikke slik om at man tar ut slavesylynderen, så er den "ødelakt"? for jeg klarte på en eller annen måte og sette den på feil en gang, tok den ut og satte den inni ijenn :) men da lak som en jævel etter det, så da måtte jeg ha en ny en ijenn :P

Skrevet

vist du tenker på å demontere den fra girkassen så går det bra.

planen var å bruke samme slavesylinderen igjen, hadde han ikke trokka den sundt :/

har gjort det samme i min bil.

men er ikke sikker når stempelet blir trokka utav, men tydligvis så liker den ikke det :P

Skrevet

.......fikk start på motoren i går kveld, men da gikk den bare på 3 sylindre...

flytta over tennplugger, kabler og coiler fra den gamle motoren.. så nå maler den som en katt :P

da er det bare å fylle åpp med kjølevæske, lufte den nye slavesylinderen og montere den sammen :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...