Gå til innhold

Engangsavgift e36 M3 3.2L

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir M3 til neste neste vår sommer nå.

Leste tidligere at engangsavgiften var på ca 100K

Men når jeg tar kalkulatoren på toll.no sine sider så får jeg 218K for en 98 modell.

Hvis jeg f.eks henter inn en M3 fra sverige til 150K så blir jo det i grunn en veldig mye dyrere M3 enn om jeg hadde kjøpt en for 250K i Norge :?

Noe jeg gjør galt her eller er det så mye dyrere å importere??

Skrevet

er nok desverre så durt du.

jeg importerte en 2001` 325CI fra USA,og måtte betale 126.000,- i avgifter + 20.000,- i toll :(

så staten vet hva de vill ha.

så enten må du grave dyrt i lommeboka,eller så får du stemme FRP på mandag

Skrevet

Om du tar inn en 95 mod m3 ( 3.0l ) neste år har du nyest mulig bil med maks bruksfradrag og du havner på litt over 100k.

At en 98mod havner opp på 200k skal du desverre ikke se bort fra da den har størr volum og mer hk enn 3.0l samt mindre bruksfradrag.

Skrevet
er nok desverre så durt du.

jeg importerte en 2001` 325CI fra USA,og måtte betale 126.000,- i avgifter + 20.000,- i toll :(

så staten vet hva de vill ha.

så enten må du grave dyrt i lommeboka,eller så får du stemme FRP på mandag

+1

Skrevet

Alternativ behandling kan svare seg MEN dette er litt lotto slik jeg ser det.

Nybilpris og antatt bruktpris i dag legges til grunn og jo større forsjell det er på den jo billigere vil avgiftene bli.

De går ut ifra brukprislister og nybil priser som tollvesenet har liggende på kontoret sitt, Du må eventuelt møte opp på tollkontoret for og se i listene.

De sender ikke på mail og du får ikke ta kopi , bare skrive av

Når du vet disse prisene kan du legge inn i kalkulator på toll.no

Viss ikke denne bilen står i listene brukes skjønn ( lottometoden ) :-)

Men uansett først må det betales full pris deretter søkes om alternativ som er bindene og KAN gå begge veier

Står en del om dette på tollvesenet sine sider

Hilsen

Terje

Skrevet

Hmm, ser ut at jeg blir nødt til å kjøpe fra norge da. 3.2l med någenlunde lav km i god stand er fraværende i norge. 3.0l er uaktuelt, må bli m3 gt i såfall.

Skrevet
Hmm, ser ut at jeg blir nødt til å kjøpe fra norge da. 3.2l med någenlunde lav km i god stand er fraværende i norge. 3.0l er uaktuelt, må bli m3 gt i såfall.

Om det er motor effekt du legger til vekt her så må det nevnes at om 3.0 er uaktuelt blir GT det også, skiller bare 3Nm og 9hk noe som har vist seg gang på gang er så ubetydelig at en GT drar IKKE fra en 3.0 på en rett strekning.

3.2 derimot har vel 30Nm og 35hk mer, dette merkes !

Hvorfor ikke 3.0 btw ?

Skrevet

Har ikke noe i mot 3.0literen men 90%av alle som har e36m3 her i norge har 3l. Har allerede 93mod e36 og med en 3.2l rundt 97/98 mod så er man kvitt de fleste barnesykdommene til e36en. Sjangsen for å en bil i bedre stand og lavere km øker jo også samt digitalt klima og litt mer utstyr er vel mer vanlig på 3.2l. Så er jo også motoren noe sprekere. Liker også det nye dashbordet bedre en det gamle, ser nyere ut.

M3gten går til nød den og pga mer sjelden, samt fargekombinasjonen på bil og interiør er ganske pent.

Liker også gt vingen og gt splitterne men det er jo enkelt å montere på 3.2l også.

Skrevet
Skulle slått til på R. Andersen sin gamle.

Ja men har ikke penger akkurat nuh :)

Men hva er lav km? For '98-modeller er jo strengt tatt 150.000 ganske normalt.
Ja det er sant, ser på f.eks 120K km som brukbart jeg da, men selvfølgelig så lav som mulig.

Olelink: Har du testet M3 3.2L samt du har vel M3 GT selv?

Din jeg så på vårmønstringen på GS bildeler tidligere i år sikkert, må si det kribla godt i magen da ja, rå bil :)

Er det noen merkbarforskjell med tanke på kjøreegenskaper mellom 3.0L, GT og 3.2L?

Skrevet

Olelink: Har du testet M3 3.2L samt du har vel M3 GT selv?

Din jeg så på vårmønstringen på GS bildeler tidligere i år sikkert, må si det kribla godt i magen da ja, rå bil :)

Er det noen merkbarforskjell med tanke på kjøreegenskaper mellom 3.0L, GT og 3.2L?

Var min du så på Vårmønstringen ja :)

Nei, har ikke prøvd 3.2l selv så ang differansen mellom 3.0l og 3.2l kan jeg ikke vise til annet enn forskjellen på papiret samt masse snutter på youtube :P

3.0l og 3.2l er vel ganske like i kjøreegenskapene, de har noen små forskjeller i forstillingen som topplager og bærearmsforing men disse er vel marginale, den største forskjellen er vel styringen. 3.0l og GT har vel variabel utveksling på styringa, noe 3.2l ikke har. den variable styringa ble vist ikke så godt likt og derfor dumpa på 3.2l.

GT har jo en del fordeler/ulemper i forhold til 3.0l og 3.2l.

På raske veier/baner med høy fart ligger den merkbart bedre limt på veien takket være spoilerne forran og bak, men dette kommer ikke gratis da den bruker betydelig mer bensin og spiser dekkene raskere. Det legger også litt ekstra vekt til bilen og i lav fart har spoilerne ingen virkning. De 9 ekstra hestene og 3 ekstra Nm dekker nok bare opp for den ekstra vekten og den er ikke raskere enn en 3.0l på en rett strekke. En 3.2l er betydelig raskere rett fram og jeg tror faktisk at en 3.2l har såpass mer motorkraft at den vil holde med en GT på bane.

Om banekjøring er ditt mål med bilen er jo GT kanskje å foretrekke over 3.0l da den har stort sett det du trenger for bane men uten at komforten er blitt borte. Den har AC, varme i setene osv. Samtidig har den alu dører, spoiler kittet (som er dyyyrt orginalt), fin-tunet motor for bane kjøring, annen oljepumpe enn 3.0l (i prinsipp samme som på 3.2l).

Om banekjøring ikke er ditt mål med bilen er nok ikke GT å foretrekke, man kan ikke senke den som man vil for da tar front-spoileren i bakken over alt, den bruker mer bensin, den sliter dekkene raskere, den må stelles godt med da den vanligvis har blitt kjørt hardt med hele livet osv.

En annen ting er jo at GT er en overpriset 3.0l om man ikke har tenkt å benytte seg av det ekstra den har å tillby, altså mye banekjøring. Til hverdags bruk har man ikke behov for noe av det ekstra en GT har over 3.0l/3.2l.

Prismessig vil man derfor få en fin 3.2l til samme pris som en GT og da har i de fleste tillfeller 3.2l hatt ett roligere liv og har mindre km på telleren. Legger man pengene i en 3.0 kan man jo virkelig få ett strøkent eksemplar for samme pris som en GT.

Ble kanskje ett litt rotete innlegg men håper det hjelper i valget ditt av bil.

Har selv som sagt ikke prøvd noen annen 3.0l eller 3.2l så ståstedet mitt er min erfaring fra min egen GT. Og hva angår min egen GT så er jeg strålende fornøyd med den så om GT faller inn i kriteriene dine for hva slags bil og hva slags bruk du har tilltenkt bilen vil nok ikke en GT skuffe deg iallefall :)

Skrevet

Takker for strålende svar!

Bilen blir primært brukt til værdags men ikke vinterkjørt så det blir lite banekjøring, kun en gang i blandt når sjangsen byr seg.

Vet ikke om jeg har hjerte til å benytte en GT til vanlig bruk heller siden det er så få av dem :)

Er nok 3.2L det vil bli ja, gjennstår bare å se om jeg finner noe gunstig eksemplar nå til våren da, vet hvertfall at per dags dato så er det kun en jeg kunne ha tenkt meg som er på finn.no av alle sammen.

Likevel mangler den sort vader i skinn som jeg ser på som et must.

Ikke akkurat mye å velge i : /

Skrevet
Takker for strålende svar!

Bilen blir primært brukt til værdags men ikke vinterkjørt så det blir lite banekjøring, kun en gang i blandt når sjangsen byr seg.

Vet ikke om jeg har hjerte til å benytte en GT til vanlig bruk heller siden det er så få av dem :)

Er nok 3.2L det vil bli ja, gjennstår bare å se om jeg finner noe gunstig eksemplar nå til våren da, vet hvertfall at per dags dato så er det kun en jeg kunne ha tenkt meg som er på finn.no av alle sammen.

Likevel mangler den sort vader i skinn som jeg ser på som et must.

Ikke akkurat mye å velge i : /

Bra det var til hjelp :)

Om du finner en 3.2l du liker med lav km stand får du masse bil for pengene og driftsikker blir den også. Eneste svakhet som kan påpekes p S50b32 er Vanos. Om den begynner å bråke er det på tide å skifte den, titt innom www.drvanos.com så kan du lese litt om problemet siden det er ett litt dyrt problem :)

Jeg kjøpte meg ikke GT primært for banekjøring jeg heller, men har blitt så hekta at når det blir skilt på den kommer jeg til å prøve å få kjørt masse på bane. Men den fungerer også utmerket til vanlig kjøring også, ikke missfortså, og når man får litt fart merker man at spoilerne skyver bilen ned mot bakken noe som gir skikkelig gode kjøre egenskaper. Kommer til å bruke GT'n masse på sommeren uten dårlig samvitighet, den er jo bygd for å kjøres ;)

Lykke til med bilhandel og du blir nok ikek skuffet uanset hva du går for :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...