E28 TURBO Skrevet Februar 18, 2011 Forfatter Skrevet Februar 18, 2011 Vurderer ei M5 E39 kassse. Noen erfaringer med disse? Burde vel tåle min effekt vel. Lurer litt på en 530d kasse, m tanke på at de er vel mulig å få tak i på lavere km og årsmodell, men er jo sikkert til gjenngjeld dyrere. Noen erfaringer på litt hk på disse?
Jørgen-A Skrevet Februar 18, 2011 Skrevet Februar 18, 2011 Vurderer ei M5 E39 kassse. Noen erfaringer med disse? Burde vel tåle min effekt vel. Lurer litt på en 530d kasse, m tanke på at de er vel mulig å få tak i på lavere km og årsmodell, men er jo sikkert til gjenngjeld dyrere.Noen erfaringer på litt hk på disse? Anders kjørte med m5 e39 kasse i e30n han hadde tiligere. den hadde 640 på hjula og ble tyna med den kassa mye. den nye eieren har og tyna den max. og den holder enda. så di er sterke.Men det er akurat samme kassa på e46 m3 og. bare annen innfesting mot motoren seff. 530d kassa skal vere enda sterkere. og den har bedre synkringer. Men den har ikke overgir så du bør ha tung utv i diffen.
E36Cab1 Skrevet Februar 18, 2011 Skrevet Februar 18, 2011 Halloisen,her har det skjedd saker og ting siden sist ser eg Såg nettopp at du hadde skrevet i tråden min,hva var det du lurte på?
E28 TURBO Skrevet Februar 19, 2011 Forfatter Skrevet Februar 19, 2011 Timing av kammer bla. Turbo type. Hvis du leser litt på side 15 så ser du hva jeg har klodret ned
E28 TURBO Skrevet Februar 19, 2011 Forfatter Skrevet Februar 19, 2011 Fått sluppet motor og kasse nedi min lille jigg Så da er det vel bare å få noen til å sveise.
E36Cab1 Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 Tja,det var å gi deg et fornuftigt svar da hehe... Ser at du skal bruke originalkammer,samt topp fra 3.8 og veiv+blokk fra 3.6 Da har eg noen spørsmål: Hva er kamspesifikasjonene på både eksos og innsugskam(tenker da spes på durasjon,løft og fasing og om durasjonen er oppgitt med enten 0 løft,0.75,1.25 eller 1.5mm ventilløft). Har klaringen mellom stempel/ventil blitt endret noe? Er både portene og ventilene bearbeidet på denne toppen,dvs fått bedre fløde og eventuelt andre ventiler? Imellomtiden kan eg jo alltids gjette litt med fiktive/antatte specs: La oss si du har en kam på 280 grader,og fasing på 32-68-68-32 grader. Da får du en vekslingstid på 64grader,noe som sikkert kan reduseres når du skal ha overlading vil eg påstå. Og ettersom du har 2 separate kammer(eg går utifrå her at desse er like,men som sagt så aner eg ikke hva som er på denne motoren) så kan du trinnløst justere separasjonen mellom desse. Nå blir jo slikt gjort utifrå hvordan en vil ha karakteristikken på motorene mht dreiemoment,peak power osv,men eg ville ha justert/retardert innsugskammen med 2-4 grader og sett hvordan effekten av dette blir. Dette for å minske antall grader veksling,og fordi en har tvangsfylling samt god fløde på S38 toppene så kan en likevel få god VE(fyllingsgrad/volumetrisk effektivitet) med retardert inns.kam. En vil da få jamnere gange på lavere turtall samt god VE i midt-registeret der en kansje oftest ligger(godt egnet for dine road-trips til Europa vettu ). En må likevel passe på at eventuell retardasjon/akselerasjon av kamtininga ikke gjør til at ventilene kan slå i stempla!! Eksoskammen ville eg kansje hatt der den var for å opprettholde dreiemoment(kan retardere denne også for mer mid-range Nm,men går på kompromiss med økt veksling igjen samt redusert tømming av sylinder),men dette kommer litt an på turbovalg og eksos,dvs mottrykket/baktrykket i eksosen. Så det enkleste er å prøve seg fram i rulle,noe sikkert PPF har gjort utallige ganger og kan svare bedre enn meg&mine teorier at it's best For å måle deg fram til gradene mht justering må du ha et måleur(måles rett på løfteren da denne motoren har 0 i utveksling,alså 1:1). Men mål for all del når ventilen begynner å åpne eller når den stenger,ikke på max lobehøyde da mangen kammer har "longlift",dvs ganske mange grader på max høyde/"flat" lobe,og det er lett for at veiva roterer 2-3 grader uten å kunne avlese dette på måleuret. I tillegg bør en ha en gradskive på veivas reimhjul/svingningsdemper,og en kan godt merke av de ulike fasingene på hjulet med farger,enklere å finne tilbake og ved senere justeringer/korrigeringer. Mht til turbo valg er nok PPF bedre å spørre enn meg med all sin erfaring med nettopp å bremse slike motorer og med deres tilgang på å prøve ulike turboer,men det er jo du som bestemmer hvilken karakteristikk og max Hp du vil ha utav denne,samt hvor mye innmaten din tåler en mer restriktiv turbo(tenker da på baktrykk og dens økte temp det medfører). Da du har valgt å bruke kammer burde det være lettere å velge en turbo enn viss du fortsatt ikke hadde bestemt deg for hvilke kammer du skal bruke,av årsaker nevnt ovenfor om samarbeidet dem imellom. NB! Viss du er usikker på hva eg mener med "fasing",så legger eg ved en utsøkt(ehh..) tegning eg har laget,av et kamdiagram (Indre sirkel er eksosventiler,ytre er innsug)
E28 TURBO Skrevet Februar 20, 2011 Forfatter Skrevet Februar 20, 2011 Får svare på det jeg kan. Toppen er ikke portet og ventilene er orginale, bare med nye styringer. Avstanden mellom stempel og ventil er vel litt større enn orginal da det er lavere komp. 8,5:1 ca. Sa min erfaring på disse motorene vil det si i overkant av 1 mm. Men ser jo at her er utrolig mye å ta hensyn til og få bare stole på PPF:-) Men er jo kjekt å danne seg en hviss forståelse av hva som skjer når man justerer:-) Takker for tips bigtime. PPF ville ha det største eksoshuset på den vevnte billet turboen, trolig med tanke på det du sier her. Har forspurt på når jeg kunne komme å få sveist grenrør nå. Har spurt litt rundt i Norge, men er mye akk o ve og blir nok det absolutt beste og billigste løsningen for min del. Er nok litt anderledes kunde en normalen da de fleste vil ha absolutt høyest mulig toppeffekt, da de fleste kjører jo på bane. Men jeg får effekt nok uansett tror jeg, så vil heller ha en kjørbar bil og bra register som henger med fra midten:-) Er mye som skal gjøres med bilen og, byttes og forsterkes pedalsett, enten fra E28 eller E34 da sistenevnte føles sterkere og kraftigere synes jeg, men er det veldig mye på fester som må gjøres tror jeg det er lettere å forsterke det orginale. Har jo tung clutsj, noe jeg har vurdert å gjøre litt med. Har det for meg at det er større slave sylinder på M5 3,8 noe som lir litt lettere pedal, men dette er jeg ikke sikker på. Så hvis noen vet... Tips er fint:-) Ellers lurer jeg litt på om jeg skal lakke bilen med styling på eller av, er vel ingen spøk å få den av hel på, og er 4 år siden den ble lakkert, men lakken er rent og har endel støv i seg så er mest for overflaten. Hva pleier dere andre bygge trykk rørene av? Alu eller stål?
E36Cab1 Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 Får svare på det jeg kan. Toppen er ikke portet og ventilene er orginale, bare med nye styringer. Avstanden mellom stempel og ventil er vel litt større enn orginal da det er lavere komp. 8,5:1 ca. Sa min erfaring på disse motorene vil det si i overkant av 1 mm. Men ser jo at her er utrolig mye å ta hensyn til og få bare stole på PPF:-)Men er jo kjekt å danne seg en hviss forståelse av hva som skjer når man justerer:-) Takker for tips bigtime. Ok. Da er nok kammene du har ganske greie til toppen din,antar desse er ganske så effektive selv om eg ikke veit spesifikasjonene på de enda,men er jo toppen sine porter,ventilareal osv(toppens fløde) som begrenser hvilken kam(mer) som kan brukes med godt resultat. Noen kammer kan ha lik durasjon,men annen type ramper og flanker,dvs at de har lik åpningstid(durasjon) som andre kammer,men ventilen åpner&lukker raskere,dvs at den står mer på full åpning pr.grad veivrotasjon. Kansje ikke den beste forklaringen,men.. PPF ville ha det største eksoshuset på den vevnte billet turboen, trolig med tanke på det du sier her. Mest sannsynlig pga det ja. Ellers lurer jeg litt på om jeg skal lakke bilen med styling på eller av, er vel ingen spøk å få den av hel på, og er 4 år siden den ble lakkert, men lakken er rent og har endel støv i seg så er mest for overflaten. Vil påstå det beste er å lakke med styling av,er dette eg alltid har gjort,men der er det sikkert delte meninger og erfaringer ute og går.. Hva pleier dere andre bygge trykk rørene av? Alu eller stål? Eg kommer til å bygge mine i alu,dette er pga vektforholdet. dream-machine reagerte på dette 1
E28 TURBO Skrevet Februar 20, 2011 Forfatter Skrevet Februar 20, 2011 Enig med deg i det meste her. Bare litt tungvindt uten tig. Spørs om jeg får gå til innkjøp og sette meg å øve Skal blir en grei på det. Bare finne fram dorullene og gå igang
E28 TURBO Skrevet Februar 21, 2011 Forfatter Skrevet Februar 21, 2011 Lurer litt på å serie koble 2 stk pumper på 255ltr/t Da jeg har pr idag en 044 pumpe og lurer på å sette en walbro i tank i stedet for den orginal hevepumpen i tanken. Vet mange paralellkobler, men da får man jo en voldsom flow på grunntryk og et stort mengde reduksjon ved trykkøkning. Ved serie kobling får man en mye jevnere mengde og mindre tap ved trykkøkning, mindre varmgang osv. Noen som har gjort dette? Mener det skal holde med 10 mm slanger så lenge jeg kjører på bensin. Også lurer jeg på om olje kjøleren min holder. Den måler 25x15x5cm i registeret. Talte 19 rader tror jeg. Erfaringer her innspill? Også litt usikker på hvor stor ic jeg trenger ,men det er vel egentlig størst mulig som gjelder. Men det jeg får plass til såvidt jeg kan se er 55x40-45x7cm.
Hendseth Skrevet Februar 21, 2011 Skrevet Februar 21, 2011 Får plass til 600mm bredt register på ic og, men da må du kappe bort slepekroker og lage en ny
E28 TURBO Skrevet Februar 21, 2011 Forfatter Skrevet Februar 21, 2011 Vet d, men vil ikke kappe er orginal vogn. Så får greie meg med 55 så har jeg plass til fester og..
E28 TURBO Skrevet Februar 23, 2011 Forfatter Skrevet Februar 23, 2011 Da bærer det til PPF neste torsdag og fredag gett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå