Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utroli trist å høre.

Blir spennende å se hva som er feilen da.

alt under 1kilo på tomgang anser jeg som at det er noe alvorlig feil med motoren.

på ene versionen av volvoen min en gang fikk jeg dårlig oljetrykk, og trykket falt til 0.9bar på tomgang, tok ikke lang tid før rådebanken kom, fant feilen i en tetningsring som hadde blitt presset ut

Skrevet
det er jo helt latterlig. er det ikke Helge Vik som gjorde jobben da? han skal jo være så dyktig sies det. Men har hørt litt av hvert i det siste.

I det siste? Har ikke du vært i BMW-miljøet noen år etterhvert nå? Er "mange" år siden jeg mista trua på han. Desverre... Men det er vel med han som med PPF: Navn og renommé ble plutselig stort, og gjekk nok litt over hodet på enkelte, selv om det nå er kompetanse ute å går... Husker du ikke diskusjonene om hva som var "best" og "ikke best" av 3.0 og 3.2 S50 for endel år siden? Mye av uttalelsene fra diverse mennesker var jo basert på hva "guruen Helge Vik" mente - men det viste seg jo til slutt at meningene (til HV) om hva motor som var best tydeligvis var basert på hva motorer han hadde for salg der og da...

Ja med i det siste mener jeg vel di siste åra :)

Jeg skulle selv kjøpe en 3,8 motor av han en gang i tiden. og det var en overpriset motor delux, så jeg fikk ett bedre tilbud av gs og kjøpte med di istedet. Da ble han rashakke forbanna og trua med litt avhvert. Så fyren er litt snodig ja.Husker ikke alle dikusjoner som har hvert oppigjenom men mange tror han er en "gud" på bmw ja. PPF syns jeg ikke helt passer inn i denne diskusjonen selv om E28 Turbo har vert litt uheldig der og. Jeg har ihvertfall ingen ting og si på deres service og suport.

Utroli trist å høre.

Blir spennende å se hva som er feilen da.

alt under 1kilo på tomgang anser jeg som at det er noe alvorlig feil med motoren.

på ene versionen av volvoen min en gang fikk jeg dårlig oljetrykk, og trykket falt til 0.9bar på tomgang, tok ikke lang tid før rådebanken kom, fant feilen i en tetningsring som hadde blitt presset ut

Det har vert litt spon i olje etter første oppstart på noen av mine nybygde motorer men oljen har aldrig vert grå av spon. Har alltid en rutine med og starte opp på billlig olje bare for og flusshe motoren med.Dette for att det tydeligvis er vanskelig og vaske vekk alt etter borring mm.Olje trykket har jeg sett variere mye fra motor til motor, og jeg har sett att i feks m30 motorer er det ofte trykket liger på runt 1 bar på tomgang med driftvarm olje uten att det har skjedd no skade av den grunn. Men det er for lite med 0,7 i en nybygd s38 ja. jeg hadde ca 1,6-1,7 på tomgang i e30n mener jeg og huske.

Men du får bare bite i det og se inni hva som er galt. Sjekk om olje pumpa ser fin ut og mål klaringer på veiv og råde lager.

Skrevet

Hjelper lite og kaste dritt desverre. Skal ta ut motor nå også får vi se hva som er og ikke er. Er ikke typen som gir opp, men dette er lissom hobbyen min og skal være gøy, når det blir så mye piss og negativt mister jeg mye av gleden med det. Irriterer meg nesten mer det, iallefall når det er pga slurv og tull og tøv.

Skrevet
Nei Morten olja var ganske så grå når jeg fikk lys på den.

grå av spon? tenkte på vann-grå jeg. hehe

olja i motoren min var også grå av spon. etter 4 oljeskiftet.. og hos meg var oljepumpa dårlig.. men jeg sjekka jo ikke oljetrykket noe mer utover enn orginale oljelampa da igrunn.. :(

du har ikke kjørt langt akkuratt, så får håpe det ikke ser ut som i motoren min.. :(

Skrevet

Jeg har da rundt 1 bar på tomgang når olja er varm. Ikke noe problem det. Det har vært sånn siden jeg bygde motoren for et par år siden.

Det er ikke bra med for mye oljetrykk heller.

Nå skal det sies at jeg har trykkmåler fra biltema. Hvor mye avvik det er aner jeg ikke.

Skrevet
Jeg har da 1 bar på tomgang når olja er varm. Ikke noe problem det. Det har vært sånn siden jeg bygde motoren for et par år siden.

Det er ikke bra med for mye oljetrykk heller.

nei det er ikke bra med for mye.. men da snakker vi 7-8 bar..

2,0 bar på tomgang syns jeg en helt nybygd motor burde ha i oljetrykk på varm motor.. hvertfall ikke mindre..

Skrevet

dette gidder ikke jeg diskutere i denne tråden. men både jeg og truls som eier denne bilen er ganske enige att alt under 1,5 bar på tomgang er for lite.. så da får du mener hva du vil ;)

Skrevet

Hvilken olje som brukes har også mye å si - samt tomgangsturtallet.

1 bar er helt ok for en brukt motor. En nybygd bør som de andre sier ligge høyere.

Skrevet

pratet nettopp med truls.. han har tatt ut motor å rivd av bunnpanna.. skvalpeplata var rusten :shock:

oljepumpa var gammel og FULL av riper og gammal avleiring av gammel motor olje... fant også likt spon som han hadde funnet i oljefilteret ifra oljepumpa..

så helge vik er vell kanskje ikke den mest seriøse karen :shock: ikke tar han telefonen heller..

kjenner igrunn att jeg blir litt irritert av sånne! :evil:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...